Utolsó frissítés: Szerző:

Az UGC és az online marketing

Van néhány klassz új ruhád, amit készen állsz megmutatni a világnak? Valószínű, hogy készítesz róla egy képet, és közzéteszed a közösségi profiljaid valamelyikén.

Vagy a barátnőd kapott egy divatos új terméket, és egy unboxing videót posztolt róla a YouTube-csatornáján, Instagram vagy TikTok fiókján? Akár tudod, akár nem, mindkettő remek példa a felhasználó által generált tartalomra: ez az UGC. A kérdés már csak az, hogyan és mire használhatod a weboldaladon és az online marketing kampányaidban?

A különböző social media csatornákon szörfölve biztos te is találkoztál már olyan felhasználói tartalommal, amelyek speciálisan 1-1 termékhez vagy épp márkához kötődtek. Akár egy unboxing videó a frissen érkezett kézműves gyertyáról, egy elektromos rollert használat közben bemutató videó vagy fotósorozat, esetleg egy szoftvert működés közben elkapó videó.

Ezek mind olyan UGC tartalmak, amelyek kiemelkedő helyet foglalhatnak el a marketingstratégiádban és egyedi weboldaladon egyaránt, hiszen remek social proofként szolgálhatnak, emellett akár a PPC kampányokban is helyet kaphatnak. Cikkünkben annak a mélyére ásunk, hogy mi az UGC és miért, illetve hogyan érdemes tudatosan használnod az UGC-t az online marketing útvesztőiben.

Mi az UGC?

A felhasználók által generált tartalom (más néven UGC vagyis User Generated Content) az ügyfelek/felhasználók/vásárlók által létrehozott, a közösségi médiában vagy más csatornákon közzétett eredeti, márkaspecifikus tartalom.

A legnépszerűbb UGC tartalom típusok

Az UGC-nek számos típusa létezik, amiket a vállalkozásod felhasználhat online marketing tevékenysége során, többek között:

  • a közösségi médiában megosztott vizuális tartalom (képek és videók),
  • termékértékelések és ajánlások,
  • valódi ügyfelek vagy szakértők által írt blogbejegyzések,
  • fórumok és közösségi beszélgetések,
  • kérdések és válaszok olyan weboldalakon, mint a Quora és a Reddit.

Az autentikus felhasználói tartalom mindegyik típusa meghatározott célt szolgál, és különböző módon segítheti a márkádat. Például a közösségi médiában megosztott képek és videók hatékony kontentek a termék vagy szolgáltatás működés közbeni bemutatására.

A termékismertetők és ajánlások ezzel szemben segíthetnek hitelességet és bizalmat építeni a potenciális vásárlóid között, míg a szenvedélyes rajongók vagy az elismert iparági szakértők által írt blogbejegyzések egyedi perspektívát nyújthatnak a márkádról. Emellett tovább fokozzák a bizalmat.

A fórumokon és a közösségi oldalakon folyó kommunikáció segíthet jobban megérteni a célközönséget, hiszen láthatod, milyen kérdések merültek fel a termékeddel, márkáddal vagy azzal a problémával kapcsolatban, amire a terméked megoldást kínál. Mindemellett ez a fajta kommunikáció értékes betekintést nyújthat a közönség preferenciáiba és szükségleteibe.

Kiktől származhat az UGC tartalom?

Ügyfelektől

Gondolj a TikTokon megosztott unboxing videókra vagy a dicséretekkel teli bejegyzésekre az Instagramon. Az ügyfeleid általában az UGC kontentek legfontosabb forrása, akik nemcsak maguktól oszthatnak meg a márkáddal és termékeddel kapcsolatos tartalmakat, de különböző aktivitásokkal még finom ösztönözheted is őket ezek elkészítésére.

Márkanagykövetek

Ők a legelkötelezettebb, leghűségesebb rajongóid. Onnan ismerheted fel őket, hogy jellemzően ők a leglelkesebbek a vállalkozásod és a szolgáltatásaid iránt. Őket kifejezetten ajánlott megkeresni azzal, hogy készítsenek valamilyen felhasználói tartalmat.

Alkalmazottak

Az alkalmazottak által generált tartalom (EGC) némileg más, mint az UGC, hiszen a brandhez kötődő emberek osztanak meg tartalmat a vállalkozásról. Mindenesetre ezek a tartalmak sem elvetendők, sőt: megmutatják a márka értékét és történetét, ráadásul egy kis behind the scenes élménnyel is megajándékozzák a követőket.

A kollégáid például közzé tehetnek pár fényképeket arról, ahogy becsomagolják vagy összeállítják a rendeléseket, vagy egy rövid videót arról, ahogy egy-egy prezentációra, tárgyalásra készülnek, vagy bemutatni, hogyan tesztelik a tovább fejlesztett szolgáltatást. Ez a színfalak mögötti tartalom segít kialakítani a márkaidentitást, és a közösségi oldalakon és a hirdetésekben is működik a hitelesség bemutatása során.

UGC kreátorok

Az UGC kreátor olyan személy, aki hitelesnek és autentikusnak tűnő szponzorált tartalmat hoz létre, ami egy adott vállalkozás vagy termék bemutatására szolgál. Fontos különbség, hogy az UGC kreátorok nem hagyományos, organikus felhasználói tartalmat hoznak létre: a márkák fizetnek nekik azért, hogy olyan tartalmat hozzanak létre, amely a hagyományos felhasználói tartalmat utánozza. Mindenesetre, ez is működőképes lehet, ha nem csak tömény, kritika nélküli dicséretből áll a történet.

A social media térnyerésével és az egyre bővülő digitális marketing eszközökkel egyetlen vállalkozás sem hagyhatja figyelmen kívül az UGC kontentekben rejlő lehetőségeket. Tény, hogy közvetlen hatását az eladásokra, vagy épp az elköteleződés növelésére nem minden esetben könnyű mérni (de nem is lehetetlen), viszont számtalan olyan előnyt tartogat, amiből a márka közvetve vagy közvetlenül profitálhat.

Mik az UGC előnyei?

Az UGC tartalmak legfontosabb előnyei:

  • növeli a márka hitelességét és fokozza a közönség bizalmát
  • social proof a hitelesség növelésére
  • növeli az elköteleződési arányt
  • jobb fogyasztói insightokat nyújt és segít a célközönség megértésében
  • költség- és időhatékony tartalom, amely több platformon is felhasználható

Ha integrálod az UGC-t a marketingtevékenységedbe, dinamikusabb, viszonyíthatóbb és megbízhatóbb márkaképet hozol létre, amely rezonálni fog a célközönségeddel. Emellett az UGC segít növelni a márka hitelességét is. Ennek az az oka, hogy az emberek hajlamosak jobban megbízni abban, amit az igazi ügyfelek, illetve vásárlók gondolnak a márkáról és termékeiről, mint azokban, amit a brand kommunikál.

Ezzel kapcsolatban érdekes fejlemény, hogy a potenciális ügyfelek 62%-a nagyobb valószínűséggel kattint az ügyfelek fotóit tartalmazó hirdetésekre és tartalmakra. Ezért amikor a potenciális érdeklődők azt látják, hogy az ügyfelek használják és szeretik az adott terméket, nagyobb valószínűséggel bíznak meg a márkában is. Ez végül a vásárlási döntésükre is pozitív hatással lesz.

Ezen felül az UGC az ügyfelek elkötelezettségét is fokozza, hiszen a közönséged között is vannak olyan emberek, akik szeretnek saját tartalmat létrehozni. Ez a fajta elkötelezettség lehetővé teszi a vállalkozásod számára, hogy közösséget építs a márkád és a termékeid, illetve szolgáltatásaid köré. A folyamatos elkötelezettséggel ez a közösség erősebbé válik. A hűséges ügyfelek hiteles tartalmaik révén úgy érzik, hogy közvetlen befolyásuk van a márkád növekedésében, ami szintén segíthet a konverziók növelésében.

Ez azonban még mindig nem minden, mivel az UGC a ROI-t is pozitívan befolyásolhatja, hiszen a magas ROI nem csak az eladásokra vonatkozik. Az UGC vásárlási döntésekre gyakorolt hatása nem az egyetlen előny, mivel a digitális világban az egyre nagyobb versenynek köszönhetően az elérés napról napra csökken, így az UGC tartalom nagyban hozzájárulhat a követők számának és az átkattintási aránynak (CTR) javításához.

Az Air France például a felhasználók által generált tartalmakkal 11%-kal növelte a CTR-t, és 21%-kal csökkentette a CPC-t a felhasználók által generált tartalmakat tartalmazó Facebook Ads hirdetéseknél.

Hogyan ösztönözheted az UGC aktivitást a követőid és vásárlóid körében?

A közönség hiteles tartalom létrehozására és megosztására való ösztönzése nem kis kihívást jelenthet, de számos módszer és taktika is használható a vásárlók, illetve követők inspirálására és motiválására.

Erős márkaközösség létrehozása

Egy erős és elkötelezett márkaközösség nagyobb valószínűséggel készít és oszt meg tartalmakat. A közösségi médiában való aktív jelenlét nagyszerű módja a közösségi érzés kialakításának. A megjegyzésekre és üzenetekre adott válasz, valamint a felhasználói interakció ösztönzése segíthet a közönséggel való szorosabb kapcsolatok kialakításában.

Ezen túlmenően, ha kiemeled a felhasználók által generált tartalmat a saját csatornáidon való megosztással, esetleg egy dedikált hashtag kampány alatt, ez tovább motiválhatja a közösséged további tartalmak generálásra. Amikor a közönség látja, hogy megosztják a tartalmaikat, úgy érzi, hogy megbecsülik és megbecsülik, ami fokozott elkötelezettséghez és részvételhez vezethet.

Hol teheted ezt meg? Instagramon például nemcsak Storiesban oszthatod tovább az adott UGC-kontentet, de akár Highlightsba is kitűzheted. Elküldheted a következő hírlevélben, de akár a weboldalon is létrehozhatsz egy külön menüpontot az UGC-nek. Itt az egyik legerősebb social proofod, társadalmi bizonyítékod lehet.

A közösségi média platformok kihasználása

A releváns hashtagek használata, a közösségi média kampányok lebonyolítása és az influencerekkel való együttműködés növelheti az elkötelezettséget, emellett tartalmak létrehozására és megosztására ösztönözheti a közönséget.

Amennyiben hashtageket használsz, győződj meg arról, hogy azok relevánsak a márkád és a reklámozott tartalom szempontjából. Ez segít abban, hogy tartalom a megfelelő közönséghez jusson el, és arra ösztönözze őket, hogy kapcsolatba lépjenek a márkáddal.

Az influencerekkel való együttműködés szintén hatékony módja lehet a felhasználók által generált tartalmak ösztönzésének. Az influencerek általában nagy követőtáborral rendelkeznek és segíthetnek a márka népszerűsítésében, valamint tartalom létrehozására ösztönözhetik a közönségüket. Amikor influencerekkel dolgozol, győződj meg arról, hogy a kommunikációjuk és minden közösségi tartalom igazodnak a márkaértékeidhez és az imázsodhoz, meg persze arról, hogy a közönségük jól illeszkedik a célközönséghez.

Versenyek és nyereményjátékok

Az olyan versenyek és nyereményjátékok lebonyolítása, amelyekhez a közönség tagjainak tartalmat kell létrehozniuk és megosztani, az UGC erőteljes generátora lehet. Ügyelj arra, hogy a feladat kellően egyszerű legyen ahhoz, hogy a lehető legkönnyebbé tedd a részvételt.

Ez magában foglalhatja a közönség megkérését, hogy osszák meg gondolataikat egy adott témával kapcsolatban, fényképet vagy videót küldjenek be, megcímkézzenek az online értékeléseikben, vagy egyszerűen megjegyzést fűzzenek egy adott poszthoz. Szintén fontos annak biztosítása, hogy a jutalmak vonzóak legyenek, és igazodjanak a márka imázsához. Ez elősegíti a megfelelő közönség vonzását, és részvételre ösztönzi őket.

Versenyek és nyereményjátékok rendezésekor ügyelni kell arra is, hogy világos szabályokat és irányelveket határozz meg. Ez segít abban, hogy a létrehozott tartalom megfelelő legyen, és illeszkedjen a márkaértékekhez. Ezen kívül a részvétel maximalizálása érdekében feltétlenül reklámozd a versenyt vagy a nyereményjátékot az összes közösségi média csatornádon.

Vásárlói vélemények és értékelések

Az ügyfelek által létrehozott tartalom létrehozásának nagyszerű módja, ha arra ösztönözzük az ügyfeleket, hogy írjanak véleményeket és ajánlásokat olyan platformokon, mint a Google, a Yelp és a közösségi oldalak.

Pozitív tapasztalataik megosztása nemcsak erőteljes társadalmi bizonyítékként szolgál, hanem arra is ösztönöz másokat, hogy megosszák saját gondolataikat és tartalmaikat. Amikor vásárlói véleményeket és véleményeket osztasz meg, ügyelj arra, hogy kiemeld a legvonzóbb és legrelevánsabb tartalmat. Ez segít vonzani a megfelelő közönséget, és arra ösztönzi az érdeklődőket, hogy kapcsolatba lépjenek a márkáddal.

Az UGC tartalmak integrálása a marketingfolyamatokba

Szerencsére az UGC tartalmak rendkívül változatos módon használhatók fel. Egyfelől a brandhez kapcsolódó social media felületeken való megosztás az egyik leglogikusabb választás. Ugyanakkor vannak ennél hatékonyabb, eredményösztönzőbb módszerek is.

Például a weboldalon egy adott kontentnél vagy termékoldalon való megjelenítése segíthet a vásárlói döntés meghozatalában. Egy rövid unboxing videó, egy 5*-os vásárlói értékelés beemelése a bizonytalan első vásárlók meggyőzésében játszik főszerepet. Ugyanakkor egy külön menüpontot vagy galériát szentelve például a közösségi médiában kapott UGC-knek, egyértelműen márkaépítő és hitelességnövelő erővel bír, főleg akkor, ha a weboldal egy kiemelt pontján helyezzük el.

De a történetnek itt még mindig nincs vége a történetnek: egy elégedett vásárlói visszajelzést vagy social media posztot azokba a hírlevelekbe is becsempészhetünk, amiket az elhagyott kosarak miatt küldünk ki, vagy ahol például a törzsvásárlói programba való feliratkozást ösztönzése miatt indítunk útnak.

Ott van még a PPC is, mint UGC tartalom felhasználásra érdemes terület. Ahogy azt a cikksorozat 2. részében írtuk, mind a Facebook / Instagram Ads, mind a Google Ads esetén érdemes a szöveges értékeléseket és képeket beemelni a kreatívba. Egyszerűen nagyobb érdeklődést és bizalmat váltanak ki a potenciális célközönségből.

Milyen KPI-okkal mérhetjük az UGC eredményét?

Az UGC-kampányok sikerének mérése kihívást jelenthet. Az UGC-kampányok sikerességének hatékony értékeléséhez kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI-ket) kell létrehozni, elemezni kell a felhasználói elkötelezettséget és hangulatot, valamint nyomon kell követni a konverziókat és a ROI-t is.

Az egyik fontos KPI, amit mindenképpen ajánlott figyelembe venni, az elkötelezettséget mutató eredmények. Ez lehet a lájkok száma, a hozzászólások és megosztásokat, valamint a brand említések a különböző közösségi média platformokon. Ha követed ezeket a mutatókat, láthatod, hogy a közönséged milyen mértékben lép interakcióba az UGC-vel, és ennek megfelelően módosíthatod a stratégiát. Egy másik mérendő KPI a weboldal látogatások száma. Amennyiben nyomon követed, hogy hány ember keresi fel a weboldalt az UGC eredményeként, meghatározhatod a kampány hatékonyságát a forgalom növelését illetően.

A követők vagy feliratkozók száma egy másik fontos KPI, amit érdemes megvizsgálni. Ha követjük, hogy hány ember követte be vagy iratkozott fel a közösségi média csatornákra vagy e-mail-listára, abból láthatjuk, hogy az UGC kampány mennyire volt sikeres a márkahűség kialakításában és az elérés növelésében.

A konverziós arányok valószínűleg a legfontosabb mérendő KPI-ok közé tartoznak. Mindig figyelni kell arra, hogy hányan hajtanak végre egy kívánt műveletet. Például hányan vásárolnak vagy töltenek ki egy űrlapot? Ez meghatározhatja az UGC hatékonyságát a konverziók növelésében.

Felhasználói elkötelezettség és érzelmek elemzése

A KPI-ok nyomon követése azonban nem elég. A közösségi meghallgatásban is részt kell venni, elemezni kell a felhasználók elkötelezettségét és hangulatát, hogy jobban megértsük a közönséget. Ez magában foglalja a felhasználók által generált tartalom mögött meghúzódó érzelmek értékelését annak érdekében, hogy felmérjük, segít-e a márka pozitív megítélésének kialakításában. Ennek során figyelembe kell venni a visszajelzéseket és hozzászólásokat, valamint a megosztott tartalom általános hangvételét.

A felhasználói elköteleződés elemzésének másik módja annak megvizsgálása, hogy ki hozza létre az UGC-t. Influencerek vagy hétköznapi emberek? Ha megértjük, hogy ki és miért hozza létre az UGC-t, jobban személyre szabhatjuk az UGC-stratégiáját, hogy illeszkedjen a közönség igényeihez és segítsen elérni a kampánnyal meghatározott közösségi média célkitűzéseket.

A konverziók és a ROI követése

Végül fontos megvizsgálni az UGC-kampányok hatását az eladásokra, a leadekre és az ügyfelek megtartására vonatkozóan is, hogy meghatározhassuk a befektetés általános megtérülését (ROI). Ezek az információk segítenek megalapozott döntéseket hozni az UGC kampányok skálázásával és optimalizálásával kapcsolatban.

A konverziók nyomon követésének egyik módja az egyedi URL-ek, például az UTM-paraméterezés vagy promóciós kódok használata. Amennyiben nyomon követed, hogy hány ember használja ezeket az URL-eket vagy kódokat, tiszta képet kapsz arról, hogy az UGC mennyire hatékonyan növeli a konverziókat.

Az UGC tartalmakkal kevés vállalkozás bánik tudatosan, pláne, ha azt vizsgáljuk, hogy az elkészült felhasználói tartalmakat hogyan lehetne beépíteni a marketingfolyamatokba. Szerencsére nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy lássuk milyen taktikák működtek a nagyobb vállalatoknál, mármint azon túlmenően, hogy az elkészült tartalmakat beemelték a hírlevélbe vagy kiemelt helyet biztosítottak nekik a weboldal egy népszerű részén.

4 példa a sikeres UGC kampányokra

1. A Starbucks White Cup versenye

A Starbucks felfigyelt arra a tendenciára, hogy a vásárlóik előszeretettel firkálnak a fehér papírpoharaikra. Úgy döntöttek, hogy ezt az egyszerű vásárlói szokást versennyé alakítják. Arra biztatták a vásárlókat, hogy tegyenek közzé fotót rajzzal díszített poharukról a Twitteren vagy az Instagramon.

Az UGC kampányhoz a Starbucks a #WhiteCupContest hashtaget használta. Mindössze három hét alatt több mint 4000 bejegyzés született. A győztes rajza egy limitált kiadású, újrafelhasználható műanyag Starbucks poháron kapott helyet.

2. A GoPro „a nap fotója”

A GoPro ösztönzi az UGC-t azáltal, hogy lehetővé teszi felhasználóiknak, hogy fényképeiket és videóikat megjelenítsék a platformjukon. A GoPro a kampányidőszakban több mint 128 000 fotót és 93 000 videót kapott, ráadásul nem csak a potenciális ügyfeleket tudta bevonni.

Amellett, hogy a termékeiket is sikerült népszerűsíteniük, a kampány abban is segített, hogy a GoPro kiváló tartalmakat hozzon létre saját marketingcsatornái számára. Ezzel időt és nem kevés pénzt is spóroltak maguknak.

3. A Coca-Cola „Share the coke” kampánya

2013-ban és 2014-ben a Coca-Cola logóját az egyes országokban általánosan használt keresztnevekre cserélte. Ezeket a neveket a palackcímkékre nyomtatták, ezzel is megszemélyesítve a terméket.

A vásárlóknak lehetőségük volt arra is, hogy a Share a Coke túra során személyre szabhassák palackjaikat. A Coca Cola végül 4%-os részesedésnövekedést észlelt kategóriájukban és csak Ausztráliában 7%-kal növelte a fiatal felnőttek fogyasztását Ausztráliában.

4. Az Apple „Shot on iPhone” kampánya

Az Apple kampányának célja az volt, hogy népszerűsítse a legújabb iPhone sorozat továbbfejlesztett kameráit. Az iPhone tulajdonosokat arra ösztönözték, hogy az új funkció segítségével tegyék közzé legjobb fotóikat.

A győztes fotója ezután világszerte megjelenik óriásplakátokon és az Apple boltokban. A #ShotOniPhone kampány során eddig több mint 15 millió fotó érkezett csak az Instagramon, így nem csoda, hogy az UGC tartalom manapság a márka sikerének kulcstényezője. Hiteles hangulatot kölcsönöz a márkáknak, miközben erősíti az ügyfelek bizalmát.

Az UGC jövőbeli trendjei

Ahogy a digitális és marketing környezet folyamatosan fejlődik, az UGC világa is fejlődik, így érdemes felkészülni arra, milyen változásokat tartogathat a jövő. Íme néhány feltörekvő trend, amely befolyásolja az UGC jövőjét:

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás szerepe

Az AI és a gépi tanulási technológiák egyre kifinomultabbak, lehetővé téve a hatékonyabb tartalommoderálást, hangulatelemzést és még tartalomkészítést is. Ezek az előrelépések lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy az elkövetkező években jobban kezeljék és optimalizálják UGC-stratégiáikat.

A virtuális és kiterjesztett valóság hatása

Az AR és VR technológiák egyre általánosabbá válnak, és új lehetőségeket kínálnak a felhasználók által generált tartalomélményekhez. A márkáknak alkalmazkodniuk kell ezekhez a feltörekvő technológiákhoz, egyedi és lebilincselő élményeket, illetve olyan online tartalmakat teremtve, amelyek arra ösztönzik a felhasználókat, hogy tartalmakat hozzanak létre és osszanak meg ezekben a digitális környezetben.

A videók népszerűsége és jelentősége tovább nő

Mivel a közösségi média platformok továbbra is előnyben részesítik a videós tartalmakat, a vállalkozásoknak arra kell ösztönözniük a felhasználókat, hogy vonzó, megosztható videókat hozzanak létre. A vizuális történetmesélésre és hitelességre összpontosítva a márkák rávehetik a közönség tagjait arra, hogy a potenciális célközönség tagjai számára is hasznos, vonzó és figyelemfelkeltő tartalmat hozzanak létre.

Neked mi a véleményed? Oszd meg velünk kommentben!

 

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2020. május 12.

Minden tudásodat latba vetve felépíted üzleti weboldalad, kicsinosítod, feltöltöd tartalommal. A látogatók azonban a legnagyobb erőbedobás ellenére is elmaradnak. De vajon mi lehet ennek az oka? Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttünk pár alapvető dolgot, melyek megakadályozzák azt, hogy egy alapvetően jó ötlet bevételt generáljon.

2023. november 29.

Amikor honlapkészítésről van szó, sokan nincsenek tisztában azzal, milyen weboldaltípusok léteznek. Többek között ez az oka annak, hogy nem igazán tudják megfogalmazni, mire is lenne szükségük. Te is szeretnél egyedi honlapot, de nem tudod, hogy milyen lehetőségeid vannak? Akkor olvasd el cikkünket!

Népszerű bejegyzések