Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A tavalyi év egyik nagy slágere UI design szempontjából a honlapok sötét módban történő megjelenítésének lehetősége volt. Rengeteg honlap tette elérhetővé a színek invertálásának lehetőségét, nem csak okostelefonon és tableten, de asztali számítógépen is. Ennek három fő oka is van.
A sötét mód vagy sötét téma egyszerre energiatakarékos, gyengébb fényviszonyok közt is jobban látható és a szemet is jobban kíméli.
De tényleg érdemes időt, pénzt és energiát áldozni arra, hogy weboldalunk ilyen módon is megjeleníthető legyen, vagy az egész csak múló trend, melyet jövőre a legtöbb felhasználó elfelejt? Most összegyűjtöttük a sötét mód legnagyobb előnyeit és hátulütőit is!
A sötét mód lényege, hogy használatával weboldalunk felhasználói felületének színe manuálisan megváltoztathatóvá tehető. Segítségével a háttér az alap, világos színekről feketére vagy sötétszürkére cserélhető, míg a karakterek és a grafikai elemek világosak lesznek. Egyszóval a sötét mód invertálja az adott honlap alapvető, világos megjelenését.
És hogy erre tulajdonképpen miért van szükségünk? A sötét mód használata több szempontból s előnyös, ám használata legfőképp szemünk egészségének megóvása érdekében lehet hasznos.
Egyre többen, a nap egyre nagyobb százalékában lógunk a neten okostelefonunk érintőképernyőjét nyomkodva vagy laptopunk monitorát bámulva. A világos háttér előtt megjelenített sötét karakterektől pedig gyorsabban fárad a szemünk, ezáltal pedig könnyebben károsodhat is a látás. Ráadásul a folyamatos világosság idegeinknek is komoly terhelést jelent.
A sötét mód használata csökkenti a képernyő által kibocsájtott fényt, ez pedig jó hatással van mind mentális állapotunkra, mind pedig szemünk egészségére, különösen abban az esetben, ha okoseszközünket vagy laptopunkat este használjuk. Abban az esetben ugyanis, ha körülöttünk sötét van, mi pedig a fényes képernyőre meredünk, szemünk sokkal gyorsabban károsodhat a túlzottan nagy kontrasztnak köszönhetően.
A sötét mód használata sok felhasználó számára ráadásul nem csak egészségesebb, de lényegesen takarékosabb megoldást is jelent. És hogy miért?
A LED-alapú kijelzők esetében nincs háttérvilágítás, helyette a képernyő minden egyes képpontját külön dióda világítja meg, Minél több a teljesen fekete felület a képernyőn, annál többet lehet közülük kikapcsolt állapotban tartani. Ez azt jelenti tehát, hogy a sötét mód kevesebb energiát fogyaszt, használata tehát akkumulátorunk üzemidejének és élettartamának növeléséhez is hatékonyan járul hozzá.
Akadnak olyan esetek, mikor a sötét mód használata az előnyök mellett is zavaró lehet a felhasználók számára. Ilyen például az, amikor egy oldal kiemelkedően sok szöveget tartalmaz. Sötét háttér előtt világos szöveget huzamosabb ideig kifejezetten megterhelő lehet a szem és az agy számára is.
Nem érdemes sötét módot alkalmaznunk abban az esetben sem, ha oldalunk grafikai elemei túlzottan élénk, vibráló színeket alkalmaznak, hiszen ez a sötét színű háttérrel kevésbé esztétikus, zavaros látványt kelthet. A megjelenés tervezése során érdemes a minimalista design keretei közt maradnunk, és a túlzottan sok szín helyett inkább a kontrasztos megjelenésben gondolkodnunk.
És hogy érdemes-e weboldalunk tervezése során a sötét mód integrálásába energiát és időt fektetni?
Nos, egyelőre úgy tűnik, hogy igen, hiszen egyre több platform alkalmazza a szemnek és az akkumulátornak egyaránt kifizetődő megoldást, ami a jövőben a LED alapú televíziók és monitorok terjedésének köszönhetően egyre csak népszerűbb lesz.
Ha még nem olvastad el az idei trend összefoglalónkat, itt találod:
Mit hoz a jövő? - ezek a trendek várhatók 2020-ban webdesign terén
2023. december 01.
A hírlevél csillaga nem áldozott le! Továbbra is ez az egyik legnépszerűbb és leghatásosabb online marketing eszköz, ezért, ha szeretnéd bevételeidet növelni, élj a hírlevelek adta a lehetőséggel! Ha még nem tudod, hogyan kell egy ilyet megírni és miről is szóljon egy-egy e-mail, olvasd el hasznos tanácsainkat, melyeket a profi cégek útmutatásaiból állítottunk össze.
2019. november 07.
Képes lehet-e egy Facebook oldal arra, hogy helyettesítsen egy céges honlapot? Ebben a bejegyzésben arra szeretnénk rávilágítani, miért nem jó megoldás a hivatalos weboldal helyett kizárólag a Facebook által kínált lehetőségekre hagyatkozni, ha cégünk online megjelenéséről van szó.