CoderWeb honlapkészítés, weboldal és webshop készítés

Utolsó frissítés: Szerző:

Valóban annyira jó a sötét mód, mint amennyire mondják?

A tavalyi év egyik nagy slágere UI design szempontjából a honlapok sötét módban történő megjelenítésének lehetősége volt. Rengeteg honlap tette elérhetővé a színek invertálásának lehetőségét, nem csak okostelefonon és tableten, de asztali számítógépen is. Ennek három fő oka is van.

A sötét mód vagy sötét téma egyszerre energiatakarékos, gyengébb fényviszonyok közt is jobban látható és a szemet is jobban kíméli.

De tényleg érdemes időt, pénzt és energiát áldozni arra, hogy weboldalunk ilyen módon is megjeleníthető legyen, vagy az egész csak múló trend, melyet jövőre a legtöbb felhasználó elfelejt? Most összegyűjtöttük a sötét mód legnagyobb előnyeit és hátulütőit is!

Mit jelent a sötét mód?

A sötét mód lényege, hogy használatával weboldalunk felhasználói felületének színe manuálisan megváltoztathatóvá tehető. Segítségével a háttér az alap, világos színekről feketére vagy sötétszürkére cserélhető, míg a karakterek és a grafikai elemek világosak lesznek. Egyszóval a sötét mód invertálja az adott honlap alapvető, világos megjelenését.

És hogy erre tulajdonképpen miért van szükségünk? A sötét mód használata több szempontból s előnyös, ám használata legfőképp szemünk egészségének megóvása érdekében lehet hasznos.

Megnyugtató a szem és az idegek számára

Egyre többen, a nap egyre nagyobb százalékában lógunk a neten okostelefonunk érintőképernyőjét nyomkodva vagy laptopunk monitorát bámulva. A világos háttér előtt megjelenített sötét karakterektől pedig gyorsabban fárad a szemünk, ezáltal pedig könnyebben károsodhat is a látás. Ráadásul a folyamatos világosság idegeinknek is komoly terhelést jelent.

A sötét mód használata csökkenti a képernyő által kibocsájtott fényt, ez pedig jó hatással van mind mentális állapotunkra, mind pedig szemünk egészségére, különösen abban az esetben, ha okoseszközünket vagy laptopunkat este használjuk. Abban az esetben ugyanis, ha körülöttünk sötét van, mi pedig a fényes képernyőre meredünk, szemünk sokkal gyorsabban károsodhat a túlzottan nagy kontrasztnak köszönhetően.

Gazdaságos használat

A sötét mód használata sok felhasználó számára ráadásul nem csak egészségesebb, de lényegesen takarékosabb megoldást is jelent. És hogy miért?

A LED-alapú kijelzők esetében nincs háttérvilágítás, helyette a képernyő minden egyes képpontját külön dióda világítja meg, Minél több a teljesen fekete felület a képernyőn, annál többet lehet közülük kikapcsolt állapotban tartani. Ez azt jelenti tehát, hogy a sötét mód kevesebb energiát fogyaszt, használata tehát akkumulátorunk üzemidejének és élettartamának növeléséhez is hatékonyan járul hozzá.

Mikor nem érdemes sötét módot használni?

Akadnak olyan esetek, mikor a sötét mód használata az előnyök mellett is zavaró lehet a felhasználók számára. Ilyen például az, amikor egy oldal kiemelkedően sok szöveget tartalmaz. Sötét háttér előtt világos szöveget huzamosabb ideig kifejezetten megterhelő lehet a szem és az agy számára is.

Nem érdemes sötét módot alkalmaznunk abban az esetben sem, ha oldalunk grafikai elemei túlzottan élénk, vibráló színeket alkalmaznak, hiszen ez a sötét színű háttérrel kevésbé esztétikus, zavaros látványt kelthet. A megjelenés tervezése során érdemes a minimalista design keretei közt maradnunk, és a túlzottan sok szín helyett inkább a kontrasztos megjelenésben gondolkodnunk.

És hogy érdemes-e weboldalunk tervezése során a sötét mód integrálásába energiát és időt fektetni?

Nos, egyelőre úgy tűnik, hogy igen, hiszen egyre több platform alkalmazza a szemnek és az akkumulátornak egyaránt kifizetődő megoldást, ami a jövőben a LED alapú televíziók és monitorok terjedésének köszönhetően egyre csak népszerűbb lesz.

Ha még nem olvastad el az idei trend összefoglalónkat, itt találod:
Mit hoz a jövő? - ezek a trendek várhatók 2020-ban webdesign terén

Címkék

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2019. október 02.

Rengeteg weboldal akad, melynek célja nem több egy adott vállalkozás bemutatásánál, szolgáltatásainak és termékeinek ismertetésénél. Olyanok ezek, mint egy egyszerű katalógus vagy prospektus virtuális verziói. Ha Te azonban többre vágysz, és szeretnéd online felületed lehetőségeit a lehető leginkább kihasználni érdemes látogatóidat aktivitásra ösztönöznöd!

2020. augusztus 05.

Rendkívül fontos, hogy a lehető leghatékonyabb módon határold körbe weboldalad célközönségét, és próbáld meg kielégíteni látogatóid igényeit. Lehetőleg még azelőtt, hogy nekiállnál ötleteid formába öntésének. És hogy hogyan? Ebben a rövid bejegyzésben most ezt is megmutatjuk neked!

Népszerű bejegyzések