Utolsó frissítés: Szerző:

5 mód, ahogy az AI hatékonyabbá teheti a weboldalad

Volt idő a nem is olyan távoli múltban, amikor a mesterséges intelligencia még csak kósza gondolat sem volt, hogy már egy nem felhasználóbarát, esetleg hiányos vagy rosszul használható saját weboldal is nagy dolognak számított. Ma már nem ez a helyzet.

Manapság az induló vállalkozások és a kisvállalkozások sem tudnak túlélni, nemhogy boldogulni anélkül, hogy tisztességes online jelenlétük lenne. És ahogy a mondás tartja: minden egy profi weboldallal kezdődik, mert az az otthonod az interneten. A kérdés már csak az, hogy mégis mennyire érzik otthon és kényelmesen magukat a látogatók a weboldalon és hogyan segíthet ezen az AI?

Ma már szinte minden vállalkozásnak van honlapja, de az itt megvalósuló értékesítés nagyban függ a honlap színvonalától: a felhasználói élménytől, a könnyű kezelhetőségtől, az esztétikus dizájntól, az informatív tartalomtól és persze attól, hogy mennyire könnyű navigálni rajta. Erre a dilemmára kínál többféle megoldást a mesterséges intelligencia, vagyis az AI.

Az AI és a weboldal

A honlap minden eredménye a felhasználói élményen (UX) vagy a webhely használhatóságán múlik. Vagyis, ha a weboldal nem felhasználóbarát, akkor nem lesz hatékony, mivel az emberek már nem fogják elviselni a nehéz kezelhetőséget, a lassúságot, az információhiányt. Ha nem tudnak könnyen navigálni a honlapon, vagy nem találják vonzónak, egyszerűen visszatérnek „a Google a barátom” elvhez és más alternatívát keresnek igényeik kielégítésére.

Éppen ezért ma, a weboldal tervezés során a honlap használhatóságának és a kellemes felhasználói élmény biztosításának kell a legfontosabb prioritásnak lennie. Ahogy az köztudott, a mesterséges intelligencia (AI) nagy előrelépést tett az elmúlt években és pozitív hatást gyakorolt számos iparágra, például az egészségügyre, a vendéglátásra, az autóiparra, sőt az felhasználói élményre (UX) is.

5 mód, ahogy az AI javítja a felhasználói élményt

1. Chatbotok

A chatbotok a legismertebb módja annak, hogy a weboldalak javítsák a felhasználói élményt az AI használatával. Ezek lényegében virtuális asszisztensek, akik 24 órás ügyfélszolgálatként dolgoznak a webhely látogatói számára.

Azt gondolhatnánk, hogy rossz dolog az „emberi kapcsolat” elvesztése az ilyen vállalkozások és az ügyfelek közötti interakciók során. Ez azonban távol áll az igazságtól. A honlap látogatói nagyra értékelik a gyors támogatást, amelyet kapnak és a vállalkozások jelentős összegeket takarítanak meg az ügyfélszolgálat fáradságos aspektusainak automatizálásával. Ez egy mindenki számára előnyös, win-win szituáció.

Valójában a weboldalukon chatbotot használó vállalkozások 75%-a legalább 10%-os ügyfél-elégedettség-növekedésről számolnak be. A 24 órás munkavégzés mellett a chatbotok immunisak a rakoncátlan látogatók frusztrációjára és stresszére is. Bár valószínűtlen, hogy ezek az AI-botok teljesen leváltják az embereket az ügyfélszolgálatban, az UX fejlesztésében nyújtott előnyök egyértelműek.

2. Szemantikus keresés

A keresősávok remek támpontot biztosítanak a weboldalakon, hiszen lehetővé teszik a látogatók számára, hogy gyorsan megtalálják, amit keresnek. Ezeknek a felhasználóknak konkrét szándékuk van, például egy információ megtalálása vagy egy adott termék vásárlása.

A kiváló keresési élmény boldogabb látogatókat eredményez, ami jobb esélyt jelent a felhasználók megtartására. De a hagyományos keresés, az úgynevezett lexikális keresés, magában foglalja a karakteregyeztetést, ahol az eredmények a lekérdező szavak vagy azok változatainak szó szerinti egyezéseire korlátozódnak.

Ebben segít a mesterséges intelligencia, mert a szemantikus kereséssel a keresőmotor kitalálhatja a keresés lekérdezés szándékát és kontextuális jelentését, így javítva a keresési eredmények pontosságát, ennek következtében pedig a felhasználók elégedettségét.

3. Személyre szabott ajánlások

A személyre szabott tartalom és a személyre szabott termékajánlások nagy mértékben hozzájárulhat a weboldal forgalmának növekedéséhez. Az Amazon például a bevételének 35%-át személyre szabott termékajánlásoknak tulajdonítja, amelyeket folyamatosan frissítenek és optimalizálnak, hogy minden egyes felhasználót bevonzzanak.

A személyre szabottságnak ez az extrém szintje az AI és a gépi tanulás fejlődésének köszönhetően lehetővé teszi, hogy minden ügyféllel maximalizáljuk a potenciális megtérülést és növeljük annak esélyét, hogy az első látogatókból a márka elkötelezett támogatóivá váljanak.

4. Akadálymentesítés

A honlap tervezése során az egyik legkritikusabb elem az akadálymentesítés. Az akadálymentes weboldal minden látogatót minden eszközön elhelyez, a felhasználó fizikai vagy szellemi képességeitől függetlenül.

Például az AI már kínál nyelvi fordítást és feliratozást a nagyothallók számára. Lehetővé teszi az automatikus képfelismerést és alternatív szöveget is kínál a látási nehézségekkel küzdő emberek számára, így még a kisvállalkozások is könnyen hozzáférhetővé tehetik tartalmaikat a fogyatékkal élő felhasználók részére is.

5. Tesztelés

A használhatóság tesztelése olyan folyamat, amely felméri, mennyire könnyen használható egy webhely. Ezek a próbák általában valódi felhasználókkal zajlanak, hogy mérjék a webhely intuitív jellegét.

A használhatóság tesztelése elengedhetetlen lépés a kiváló felhasználói élmény kialakításában, azonban a tesztből összegyűjtött adatok gyakran nem elegendőek a lehető legjobb döntések meghozatalához.

Mára az adatfeldolgozási kapacitása miatt, a mesterséges intelligencia kitűnő eszköz bármilyen fajta teszteléshez. A gépi tanulási algoritmusok segítségével végzett teszt lehetővé teszi számos fontos felhasználói élmény mérőszámának nyomon követését és értékelését.

Például:

  • milyen eszközről keresték fel a honlapot,
  • a felhasználó helye,
  • a honlapon töltött idő,
  • a látogatók teljes száma,
  • a forgalom forrása,
  • meglátogatott weboldalak,
  • megtekintett kategóriák vagy termékek,
  • visszafordulási arányok.

Mindezek a mutatók kulcsfontosságúak a felhasználói viselkedések és érdeklődési körök egyértelmű megértéséhez, a mesterséges intelligencia azonban mind az adatok gyűjtésében, mind az elemzésében sokat segíthet.

Az azonnali ügyfélszolgálattól és a személyre szabott termékajánlatoktól a fogyatékkal élők akadálymentességének javításáig egyértelmű, hogy a mesterséges intelligencia mekkora pozitív hatással lehet honlap használhatóságára. Persze az sem árt, ha nem sablonban gondolkodsz, hanem egyedi weboldal tervezésében látod a megoldást.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2024. augusztus 19.

Az omichannel marketing fogalmáról és a multi-, illetve cross-channel marketing közötti különbségeket már kiveséztük az előző cikkünkben. Cikksorozatunk második részében azt fogjuk bemutatni, hogy mik az előnyei az ominchannel marketing stratégiai megközelítésének.

2020. február 13.

Mi az a meta leírás? A meta description nem csak a keresőoptimalizálás szempontjából fontos, mégis nagyban hozzájárulhat egy weboldal elérésének hatékony növeléséhez. De mi is egész pontosan az a meta leírás, és miért fontos, hogy saját weboldalunkon is használjuk? Megmutatjuk, hogyan írd meg úgy, hogy a lehető legtöbb látogatót vonzza weboldaladra!

Népszerű bejegyzések