Utolsó frissítés: Szerző:

5 mód, ahogy az AI hatékonyabbá teheti a weboldalad

Volt idő a nem is olyan távoli múltban, amikor a mesterséges intelligencia még csak kósza gondolat sem volt, hogy már egy nem felhasználóbarát, esetleg hiányos vagy rosszul használható saját weboldal is nagy dolognak számított. Ma már nem ez a helyzet.

Manapság az induló vállalkozások és a kisvállalkozások sem tudnak túlélni, nemhogy boldogulni anélkül, hogy tisztességes online jelenlétük lenne. És ahogy a mondás tartja: minden egy profi weboldallal kezdődik, mert az az otthonod az interneten. A kérdés már csak az, hogy mégis mennyire érzik otthon és kényelmesen magukat a látogatók a weboldalon és hogyan segíthet ezen az AI?

Ma már szinte minden vállalkozásnak van honlapja, de az itt megvalósuló értékesítés nagyban függ a honlap színvonalától: a felhasználói élménytől, a könnyű kezelhetőségtől, az esztétikus dizájntól, az informatív tartalomtól és persze attól, hogy mennyire könnyű navigálni rajta. Erre a dilemmára kínál többféle megoldást a mesterséges intelligencia, vagyis az AI.

Az AI és a weboldal

A honlap minden eredménye a felhasználói élményen (UX) vagy a webhely használhatóságán múlik. Vagyis, ha a weboldal nem felhasználóbarát, akkor nem lesz hatékony, mivel az emberek már nem fogják elviselni a nehéz kezelhetőséget, a lassúságot, az információhiányt. Ha nem tudnak könnyen navigálni a honlapon, vagy nem találják vonzónak, egyszerűen visszatérnek „a Google a barátom” elvhez és más alternatívát keresnek igényeik kielégítésére.

Éppen ezért ma, a weboldal tervezés során a honlap használhatóságának és a kellemes felhasználói élmény biztosításának kell a legfontosabb prioritásnak lennie. Ahogy az köztudott, a mesterséges intelligencia (AI) nagy előrelépést tett az elmúlt években és pozitív hatást gyakorolt számos iparágra, például az egészségügyre, a vendéglátásra, az autóiparra, sőt az felhasználói élményre (UX) is.

5 mód, ahogy az AI javítja a felhasználói élményt

1. Chatbotok

A chatbotok a legismertebb módja annak, hogy a weboldalak javítsák a felhasználói élményt az AI használatával. Ezek lényegében virtuális asszisztensek, akik 24 órás ügyfélszolgálatként dolgoznak a webhely látogatói számára.

Azt gondolhatnánk, hogy rossz dolog az „emberi kapcsolat” elvesztése az ilyen vállalkozások és az ügyfelek közötti interakciók során. Ez azonban távol áll az igazságtól. A honlap látogatói nagyra értékelik a gyors támogatást, amelyet kapnak és a vállalkozások jelentős összegeket takarítanak meg az ügyfélszolgálat fáradságos aspektusainak automatizálásával. Ez egy mindenki számára előnyös, win-win szituáció.

Valójában a weboldalukon chatbotot használó vállalkozások 75%-a legalább 10%-os ügyfél-elégedettség-növekedésről számolnak be. A 24 órás munkavégzés mellett a chatbotok immunisak a rakoncátlan látogatók frusztrációjára és stresszére is. Bár valószínűtlen, hogy ezek az AI-botok teljesen leváltják az embereket az ügyfélszolgálatban, az UX fejlesztésében nyújtott előnyök egyértelműek.

2. Szemantikus keresés

A keresősávok remek támpontot biztosítanak a weboldalakon, hiszen lehetővé teszik a látogatók számára, hogy gyorsan megtalálják, amit keresnek. Ezeknek a felhasználóknak konkrét szándékuk van, például egy információ megtalálása vagy egy adott termék vásárlása.

A kiváló keresési élmény boldogabb látogatókat eredményez, ami jobb esélyt jelent a felhasználók megtartására. De a hagyományos keresés, az úgynevezett lexikális keresés, magában foglalja a karakteregyeztetést, ahol az eredmények a lekérdező szavak vagy azok változatainak szó szerinti egyezéseire korlátozódnak.

Ebben segít a mesterséges intelligencia, mert a szemantikus kereséssel a keresőmotor kitalálhatja a keresés lekérdezés szándékát és kontextuális jelentését, így javítva a keresési eredmények pontosságát, ennek következtében pedig a felhasználók elégedettségét.

3. Személyre szabott ajánlások

A személyre szabott tartalom és a személyre szabott termékajánlások nagy mértékben hozzájárulhat a weboldal forgalmának növekedéséhez. Az Amazon például a bevételének 35%-át személyre szabott termékajánlásoknak tulajdonítja, amelyeket folyamatosan frissítenek és optimalizálnak, hogy minden egyes felhasználót bevonzzanak.

A személyre szabottságnak ez az extrém szintje az AI és a gépi tanulás fejlődésének köszönhetően lehetővé teszi, hogy minden ügyféllel maximalizáljuk a potenciális megtérülést és növeljük annak esélyét, hogy az első látogatókból a márka elkötelezett támogatóivá váljanak.

4. Akadálymentesítés

A honlap tervezése során az egyik legkritikusabb elem az akadálymentesítés. Az akadálymentes weboldal minden látogatót minden eszközön elhelyez, a felhasználó fizikai vagy szellemi képességeitől függetlenül.

Például az AI már kínál nyelvi fordítást és feliratozást a nagyothallók számára. Lehetővé teszi az automatikus képfelismerést és alternatív szöveget is kínál a látási nehézségekkel küzdő emberek számára, így még a kisvállalkozások is könnyen hozzáférhetővé tehetik tartalmaikat a fogyatékkal élő felhasználók részére is.

5. Tesztelés

A használhatóság tesztelése olyan folyamat, amely felméri, mennyire könnyen használható egy webhely. Ezek a próbák általában valódi felhasználókkal zajlanak, hogy mérjék a webhely intuitív jellegét.

A használhatóság tesztelése elengedhetetlen lépés a kiváló felhasználói élmény kialakításában, azonban a tesztből összegyűjtött adatok gyakran nem elegendőek a lehető legjobb döntések meghozatalához.

Mára az adatfeldolgozási kapacitása miatt, a mesterséges intelligencia kitűnő eszköz bármilyen fajta teszteléshez. A gépi tanulási algoritmusok segítségével végzett teszt lehetővé teszi számos fontos felhasználói élmény mérőszámának nyomon követését és értékelését.

Például:

  • milyen eszközről keresték fel a honlapot,
  • a felhasználó helye,
  • a honlapon töltött idő,
  • a látogatók teljes száma,
  • a forgalom forrása,
  • meglátogatott weboldalak,
  • megtekintett kategóriák vagy termékek,
  • visszafordulási arányok.

Mindezek a mutatók kulcsfontosságúak a felhasználói viselkedések és érdeklődési körök egyértelmű megértéséhez, a mesterséges intelligencia azonban mind az adatok gyűjtésében, mind az elemzésében sokat segíthet.

Az azonnali ügyfélszolgálattól és a személyre szabott termékajánlatoktól a fogyatékkal élők akadálymentességének javításáig egyértelmű, hogy a mesterséges intelligencia mekkora pozitív hatással lehet honlap használhatóságára. Persze az sem árt, ha nem sablonban gondolkodsz, hanem egyedi weboldal tervezésében látod a megoldást.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2019. május 15.

Sok kisvállalkozás akad, akik szolgáltatásaikból fakadóan nem nemzetközi vagy országos célközönségre, hanem kisebb, lokális ügyfelekre fókuszálnak. Az ő számukra a legfontosabb, hogy minél közvetlenebbül, minél hatékonyabban sikerüljön megszólítaniuk szűkebb célcsoportjukat. Segíthet-e a weboldal abban, hogy effektívebben kommunikáljunk egy kisebb közösséggel, és ha igen, milyen verbális és vizuális elemek alkalmazásával működhet ez igazán hatékonyan?

2020. június 29.

Miben más egy webdesigner munkája, mint egy átlagos grafikusé? Miért bonyolult, összetett szakma a webdesign? Ebben a rövid cikkben a teljesség igénye nélkül összegyűjtöttük azokat a fontosabb dolgokat, melyek a két szakmát leginkább megkülönböztetik egymástól.

Népszerű bejegyzések