Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
Volt idő a nem is olyan távoli múltban, amikor a mesterséges intelligencia még csak kósza gondolat sem volt, hogy már egy nem felhasználóbarát, esetleg hiányos vagy rosszul használható saját weboldal is nagy dolognak számított. Ma már nem ez a helyzet.
Manapság az induló vállalkozások és a kisvállalkozások sem tudnak túlélni, nemhogy boldogulni anélkül, hogy tisztességes online jelenlétük lenne. És ahogy a mondás tartja: minden egy profi weboldallal kezdődik, mert az az otthonod az interneten. A kérdés már csak az, hogy mégis mennyire érzik otthon és kényelmesen magukat a látogatók a weboldalon és hogyan segíthet ezen az AI?
Ma már szinte minden vállalkozásnak van honlapja, de az itt megvalósuló értékesítés nagyban függ a honlap színvonalától: a felhasználói élménytől, a könnyű kezelhetőségtől, az esztétikus dizájntól, az informatív tartalomtól és persze attól, hogy mennyire könnyű navigálni rajta. Erre a dilemmára kínál többféle megoldást a mesterséges intelligencia, vagyis az AI.
A honlap minden eredménye a felhasználói élményen (UX) vagy a webhely használhatóságán múlik. Vagyis, ha a weboldal nem felhasználóbarát, akkor nem lesz hatékony, mivel az emberek már nem fogják elviselni a nehéz kezelhetőséget, a lassúságot, az információhiányt. Ha nem tudnak könnyen navigálni a honlapon, vagy nem találják vonzónak, egyszerűen visszatérnek „a Google a barátom” elvhez és más alternatívát keresnek igényeik kielégítésére.
Éppen ezért ma, a weboldal tervezés során a honlap használhatóságának és a kellemes felhasználói élmény biztosításának kell a legfontosabb prioritásnak lennie. Ahogy az köztudott, a mesterséges intelligencia (AI) nagy előrelépést tett az elmúlt években és pozitív hatást gyakorolt számos iparágra, például az egészségügyre, a vendéglátásra, az autóiparra, sőt az felhasználói élményre (UX) is.
A chatbotok a legismertebb módja annak, hogy a weboldalak javítsák a felhasználói élményt az AI használatával. Ezek lényegében virtuális asszisztensek, akik 24 órás ügyfélszolgálatként dolgoznak a webhely látogatói számára.
Azt gondolhatnánk, hogy rossz dolog az „emberi kapcsolat” elvesztése az ilyen vállalkozások és az ügyfelek közötti interakciók során. Ez azonban távol áll az igazságtól. A honlap látogatói nagyra értékelik a gyors támogatást, amelyet kapnak és a vállalkozások jelentős összegeket takarítanak meg az ügyfélszolgálat fáradságos aspektusainak automatizálásával. Ez egy mindenki számára előnyös, win-win szituáció.
Valójában a weboldalukon chatbotot használó vállalkozások 75%-a legalább 10%-os ügyfél-elégedettség-növekedésről számolnak be. A 24 órás munkavégzés mellett a chatbotok immunisak a rakoncátlan látogatók frusztrációjára és stresszére is. Bár valószínűtlen, hogy ezek az AI-botok teljesen leváltják az embereket az ügyfélszolgálatban, az UX fejlesztésében nyújtott előnyök egyértelműek.
A keresősávok remek támpontot biztosítanak a weboldalakon, hiszen lehetővé teszik a látogatók számára, hogy gyorsan megtalálják, amit keresnek. Ezeknek a felhasználóknak konkrét szándékuk van, például egy információ megtalálása vagy egy adott termék vásárlása.
A kiváló keresési élmény boldogabb látogatókat eredményez, ami jobb esélyt jelent a felhasználók megtartására. De a hagyományos keresés, az úgynevezett lexikális keresés, magában foglalja a karakteregyeztetést, ahol az eredmények a lekérdező szavak vagy azok változatainak szó szerinti egyezéseire korlátozódnak.
Ebben segít a mesterséges intelligencia, mert a szemantikus kereséssel a keresőmotor kitalálhatja a keresés lekérdezés szándékát és kontextuális jelentését, így javítva a keresési eredmények pontosságát, ennek következtében pedig a felhasználók elégedettségét.
A személyre szabott tartalom és a személyre szabott termékajánlások nagy mértékben hozzájárulhat a weboldal forgalmának növekedéséhez. Az Amazon például a bevételének 35%-át személyre szabott termékajánlásoknak tulajdonítja, amelyeket folyamatosan frissítenek és optimalizálnak, hogy minden egyes felhasználót bevonzzanak.
A személyre szabottságnak ez az extrém szintje az AI és a gépi tanulás fejlődésének köszönhetően lehetővé teszi, hogy minden ügyféllel maximalizáljuk a potenciális megtérülést és növeljük annak esélyét, hogy az első látogatókból a márka elkötelezett támogatóivá váljanak.
A honlap tervezése során az egyik legkritikusabb elem az akadálymentesítés. Az akadálymentes weboldal minden látogatót minden eszközön elhelyez, a felhasználó fizikai vagy szellemi képességeitől függetlenül.
Például az AI már kínál nyelvi fordítást és feliratozást a nagyothallók számára. Lehetővé teszi az automatikus képfelismerést és alternatív szöveget is kínál a látási nehézségekkel küzdő emberek számára, így még a kisvállalkozások is könnyen hozzáférhetővé tehetik tartalmaikat a fogyatékkal élő felhasználók részére is.
A használhatóság tesztelése olyan folyamat, amely felméri, mennyire könnyen használható egy webhely. Ezek a próbák általában valódi felhasználókkal zajlanak, hogy mérjék a webhely intuitív jellegét.
A használhatóság tesztelése elengedhetetlen lépés a kiváló felhasználói élmény kialakításában, azonban a tesztből összegyűjtött adatok gyakran nem elegendőek a lehető legjobb döntések meghozatalához.
Mára az adatfeldolgozási kapacitása miatt, a mesterséges intelligencia kitűnő eszköz bármilyen fajta teszteléshez. A gépi tanulási algoritmusok segítségével végzett teszt lehetővé teszi számos fontos felhasználói élmény mérőszámának nyomon követését és értékelését.
Például:
Mindezek a mutatók kulcsfontosságúak a felhasználói viselkedések és érdeklődési körök egyértelmű megértéséhez, a mesterséges intelligencia azonban mind az adatok gyűjtésében, mind az elemzésében sokat segíthet.
Az azonnali ügyfélszolgálattól és a személyre szabott termékajánlatoktól a fogyatékkal élők akadálymentességének javításáig egyértelmű, hogy a mesterséges intelligencia mekkora pozitív hatással lehet honlap használhatóságára. Persze az sem árt, ha nem sablonban gondolkodsz, hanem egyedi weboldal tervezésében látod a megoldást.
Címkék
2019. május 15.
Sok kisvállalkozás akad, akik szolgáltatásaikból fakadóan nem nemzetközi vagy országos célközönségre, hanem kisebb, lokális ügyfelekre fókuszálnak. Az ő számukra a legfontosabb, hogy minél közvetlenebbül, minél hatékonyabban sikerüljön megszólítaniuk szűkebb célcsoportjukat. Segíthet-e a weboldal abban, hogy effektívebben kommunikáljunk egy kisebb közösséggel, és ha igen, milyen verbális és vizuális elemek alkalmazásával működhet ez igazán hatékonyan?