Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
Gondolkoztál már azon, hogy miért kapjuk rajta magunkat gyakran azon, hogy mások cselekedetei és döntései befolyásolnak? Ez a társadalmi bizonyítéknak nevezett jelenség és figyelemre méltó hatalma van döntéshozatalunk felett.
Végső soron a megvásárolt termékektől kezdve az általunk végzett tevékenységekig a társadalmi bizonyítékok finoman irányítják a viselkedésünket azáltal, hogy befolyásolják a döntéseink validálása és elfogadása iránti, velünk született igényünket.
A társadalmi bizonyíték olyan pszichológiai jelenség, amelyben az emberek megfigyelik és utánozzák mások tetteit. Leginkább akkor, amikor valamilyen bizonytalansággal szembesülnek. Például amikor a cégvezetők azon tanakodnak, hogy tényleg megéri-e az egyedi weboldal készítése a sablonmegoldás helyett, vagy az első gyermekes szülők a legjobb tápszert keresik a gyermeküknek.
A social proof egyébként nem mai csirke, Robert Cialdini még 1984-ben alkotta meg a kifejezést az Influence: The Psychology of Persuasion című könyvében. Ami igazán figyelemre méltó, hogy számos iparág tudta hasznosítani ezt a társadalmi bizonyítékok jelenségét, a különböző tudományos területek mellett a marketinget is beleértve.
A társadalmi bizonyítás a bizonyítási alapú marketing egyik eleme, amely azon az elgondoláson alapul, hogy inkább a bizonyíték ad el, nem pedig az ígéret. Ebben a modern marketingstratégiában a social proofokat arra használjuk, hogy bizalmat építsünk ki a potenciális célközönséggel és növeljük az eladásokat, letöltéseket, feliratkozásokat stb., azaz pozitívan hassunk velük a konverziós célra.
Statisztikák bizonyítják, hogy a potenciális fogyasztók nagyobb valószínűséggel bíznak meg más vásárlók online véleményeiben, mint az adott brand vagy cég saját állításaiban. Ennek oka az, hogy az ügyfelek is tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a cégeknek saját érdekük fűződik a szolgáltatás vagy termék eladásához.
Ezzel szemben az a saját tapasztalataikat elfogulatlan véleményekben megfogalmazó vásárlókról nem fogják azt feltételezni, hogy hátsó szándékaik vannak. Emiatt egy-egy vásárlói ajánlás vagy pozitív vélemény mérföldekkel jobb pozícióból indul a meggyőzés és bizalomnyerés szempontjából, mint bármely finomra hangolt marketingüzenet.
Ennek okán a társadalmi bizonyítékok intelligens és hatásos felhasználása csodákra képes: segít növelni a konverziókat és hűséges ügyfeleket szerezni. Legalábbis statisztikák ezt mutatják:
A forgalom, az értékesítés és a megtérülés növelését illetően:
A márka iránti bizalom erősítését illetően:
A leendő vásárlók számára az ügyfélvélemények és az ajánlások a társadalmi bizonyítás leggyakoribb és legmegbízhatóbb formái. Segítségükkel az ügyfelek valódi emberektől, első kézből származó információkat szerezhetnek a termék vagy szolgáltatás kipróbálásával kapcsolatos tapasztalatokról.
Az influencer marketing és social proof ereje
Nem meglepő módon, az influencerek gyakran együttműködnek a márkákkal, például egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, esetleg a márkaismertség növelése érdekében. Íme néhány statisztikai adat, amelyek megmutatják, milyen erős az influencer marketing:
A social proofok világa izgalmas, változatos és értő kezekben nagyon hatékony lehet, mind marketingkampányokat és a weboldaladat illetően is.
1. Ügyfélvélemények és vásárlói beszámolók
Az ügyfelek online értékelései és ajánlásai a legnyilvánvalóbb és valószínűleg a legkeresettebb társadalmi bizonyítékok. Az emberek bíznak abban, hogy a vásárlók, akiknek nem fűződik anyagi érdeke a dicsérethez, őszinte és reális véleményt osztanak meg a termékedről/szolgáltatásodról.
Sokféleképpen használhatod fel az ajánlásokat a tartalomban. Vannak márkák, akik külön aloldalt hoznak létre ezek számára, míg mások inkább szétosztják őket a weboldal különböző stratégiai pontjain.
Mindent egybevetve, rengeteg módja van annak, hogy véleményeket és ajánlásokat építs be a tartalomba és megéri rászánni az időt, mert csak a saját hitelességedet növeled vele. Ami viszont szintén fontos, hogy megtaláld az arany középutat: ne érezd úgy, hogy minden véleménynek pozitívnak kell lennie. A háromcsillagos értékelések gyakran értékesebbek, mint az ötcsillagosak.
Miért?
Mert a túl sok ötcsillagos értékelésről az a vélemény fog kialakulni, hogy „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen”. A háromcsillagos értékelések azonban „kiegyensúlyozottabbnak” tekinthetők, és miközben pozitív visszajelzést adhatnak a márkáról, emellett utalhatnak a vállalkozásod néhány egyéb tulajdonságára, amelyeket javítanod kell.
Az emberek jobban bíznak bennük, mint a túlzottan pozitív értékelésekben. Feltéve, hogy a háromcsillagos értékelésekben nincs semmi szörnyű, az emberek gyakran ezek alapján vásárolnak.
2. Esettanulmányok
Amikor a sales journey „kutatási” szakaszában vannak, az ügyfelek pontosan tudni akarják, hogyan javítja majd az életüket a terméked. Az esettanulmányok segíteni fognak ebben.
Egy jó esettanulmány ugyanis úgy működik, mint egy kibővített vásárlói vélemény, ami felett bizonyos mértékig kontrollált uralmat gyakorlunk.
Fordulj a legjobb ügyfeleidhez és kérdezd meg őket, hogy válaszolnának-e néhány kérdésre egy esettanulmányhoz. Ezután ezeket az esettanulmányokat felhasználhatod a weboldalon, de tartalommutációval természetesen más marketingcsatornákra is készíthetsz belőle egy kis ízelítőt.
Az esettanulmánynak dedikált aloldal biztosan kielégíti azokat az érdeklődőket, akik kifejezetten az ilyen jellegű társadalmi bizonyítékokat keresik.
3. Affiliate promóciók
Az affiliate marketing azt jelenti, hogy egy harmadik fél a termékedet vagy szolgáltatásodat bemutatja a saját célközönségének. Ez a harmadik fél általában egy blogger, egy másik weboldal/márkatulajdonos vagy más tartalomkészítő.
A társult promóterek konverziónkénti vagy megállapodás szerinti jutalékot kapnak, de továbbra is bizonyos mértékig megválaszthatják, hogy mely termékeket ajánlják a követőiknek.
A nyilvánosság előtt ez megbízhatóbbá teszi őket, mint például a reklámfilmekben szereplő celebritásokat, mivel általában olyan termékekről és szolgáltatásokról írnak blogot, amelyeket igazán szeretnek vagy tényleg beváltak számukra. Vagy esetleg valahogyan kapcsolódik a saját szolgáltatásukhoz.
Amikor az affiliate marketinghez nyúlsz, emlékezz arra, hogy mennyire fontos a megbízhatóság és a hitelesség a potenciális fogyasztók számára. Mielőtt ilyen jellegű partnerségre adnád a fejed, legyél körültekintő a kiválasztás során és nézz utána alaposan az affiliate partnernek.
Próbálj meg olyan közreműködőkkel dolgozni, akik valóban használták és szerették a termékeidet, hiszen a márkád iránti őszinte érdeklődés és lelkesedés az olvasók, illetve követőik számára is egyértelmű lesz.
Ezzel az előzetes felkészítéssel a követőtábor tagjai nagyobb valószínűséggel vásárolnak, iratkoznak fel a hírlevélre vagy valamilyen szolgáltatásra, hiszen egy számukra hiteles forrás ajánlotta a márkádat.
Fontos, hogy affiliate partner akár egy másik, a te szolgáltatásodhoz kapcsolódó terméket/szolgáltatást nyújtó márka ugyanúgy lehet, mint egy iparági szaktekintély vagy blogger.
4. Influencer marketing
A hírességeknek és influencereknek már van közönsége és - ha jók abban, amit csinálnak - pozitív kapcsolatot ápolnak velük. Ha jól választod ki az influenceredet, akkor előnyödre fordíthatod ezt a helyzetet. Manapság, amikor egy híresség egy márkát támogat például mondjuk az Instagram-bejegyzésében - amit a weboldaladba is beágyazhatsz -, az olyan, mintha személyes ajánlásokat fogalmazna meg.
Ugyanakkor influencer marketing esetén érdemes különbséget tenni a B2B és a B2C marketing célközönség között. A hírességek felkérése egy kollabra, illetve az influencer marketing általában a B2C-vállalkozások számára működik a legjobban, míg a B2B marketinget tekintve jobban jársz, ha inkább szakértői ajánlásokat gyűjtesz.
Ennek az az oka, hogy a B2C marketing gyakran arra irányul, hogy érzelmi reakciókat váltsunk ki a potenciális ügyfelekből. Ennek remek eszköze az, ha egy kedvenc híresség vagy tartalomkészítő reklámozza a terméket. Viszont a B2B marketing inkább a tényekről, a hatékonyságról, a logikáról és a meggyőzésről szól. Mindez persze nagyban függ a vállalkozásod jellegétől is!
5. UGC tartalom
Az UGC a felhasználók által generált tartalom, amit mindenféle ellenszolgáltatás nélkül generálnak, ha szerencsés vagy. Az ügyfelek és vásárlók saját, a márkádhoz kapcsolódó tartalmának megosztása és terjesztése a közösségi médiában, illetve a honlapodra való beágyazásuk fantasztikus lehetőséget teremt a bizalom- és közösségépítés növelésének, valamint a konverziók ösztönzésének.
Külön plusz pont, ha esetleg a márkád weboldalán és social media felületein is rendszeresen közzéteszed a felhasználók termékedhez, szolgáltatásodhoz vagy márkádhoz kapcsolható fotóit, mémjeit, videóit stb.
Ez nemcsak a tartalom folyamatos áramlását biztosítja, de növeli az organikus elérést is, mivel az esetek többségében a felhasználók is megosztják ezeket a bejegyezéseket a saját közösségi oldalaikon.
Egyébként legjobb az UGC tartalomban az, hogy tőled független, hiteles felhasználók és vásárlók élvezik a szolgáltatásod vagy termékedet, amit a tartalmaikon keresztül is bemutatnak. Ez bizalmat épít, segít kapcsolatba lépni a vevők kapcsolati hálóival, emellett közösséget teremt a termék/márka körül.
6. Szakértői ajánlások
Abban az esetben, ha a céged főként a B2B szektorban tevékenykedik, számotokra az egyik leghasznosabb social proofok a szakértői ajánlások lesznek. Ezek megnyilvánulhatnak egy ügyfélvéleményben, interjúban, social media posztban, esettanulmányban, videóban - igazán változatos a paletta, már ami a tartalomformátumot illeti.
Ugyanakkor pontosan ez az a social proof, amit elég komplikált lehet hitelesen felépíteni. Első körben ugyanis magának a terméknek kell relevánsnak lennie ahhoz, hogy felkeltse egy iparági nagyágyú érdeklődését és pozitív megítélését, hogy valóban működjön a tartalom által alátámasztani kívánt szakértői hitelesség. Nincs értelme ugyanis rávenni egy művészettörténészt arra, hogy kifejtse: miért előnyös az elektromos autó használata.
7. Tanúsítványok
Annak ellenére, hogy a társadalmi bizonyítékok feladata a termék/márka validálása, ezeknek nem kell mindig az ügyfelektől származniuk. A tanúsítványok és certifikációk ugyanis egy harmadik fél megerősítéseként teszik a dolgukat.
Az ügyfelek tudják, hogy a tanúsítvány megszerzéséhez meg kell felelnie a céged gyártási vagy szolgáltatási folyamatának bizonyos feltételeknek, ezért a tanúsítvány megjelenítése a weboldalon kiváló kifogáskezelő és bizalomépítő eszköz.
Az olyan tanúsítványok, mint az ISO-megfelelőségi tanúsítvány, az élelmiszerbiztonsági és higiéniai tanúsítványok, az FSC tanúsítvány vagy a biztonsági ellenőrzések, a tudományos képesítések, az egyesületi tagságok feltüntetése például mind értékes társadalmi bizonyítékok. Megmutatják, hogy vállalkozásod megbízható szakértelmet és minőséget kínál az ügyfeleinek.
9. Média megjelenések
A média megjelenés egy másik nagyszerű módja annak, hogy növeld a vállalkozásod és a márkád hitelességét. Amikor egy márka pozitívan jelenik meg a médiában, az láthatóvá és elismertté válik a nyilvánosság előtt. Az ilyen lefedettség egyfajta jóváhagyásként szolgál is, jelezve, hogy a vállalkozás jó hírű és megbízható.
Érdemes ezeknek a média megjelenéseknek, egy külön, szemmel jó látható felületet is létrehozni a weboldal valamely pontján. Legyen az egy online interjú, említés egy print magazinban, egy podcastben vagy egy tv interjúban, egy görgethető, kereshető felület hatékony megoldás lehet.
Bár most bemutattunk 9 weboldalon – és közösségi médiában, hírlevélben is – hatékony social proofot, természetesen még számtalan olyan társadalmi bizonyíték van terítéken, amit hasznosíthatsz.
Ilyenek lehetnek például a honlapon megjelenített valós idejű statisztikák, vásárlói videók, előtte-utána tartalmak, a különböző üzleti partnerek és elismert ügyfelek logói, díjak és elismerések.
Azt javasoljuk, hogyha új, egyedi weboldal készítésben gondolkozol, ötvözd mindezt a honlapodon. Együtt lesznek igazán hatékonyak!
Ha bármilyen kérdésed lenne vagy már eleve social proofok segítségével szeretnéd felépíteni az egyedi honlapodat, keress meg minket!
Címkék
2023. november 15.
Tartalmakat készítesz webhelyedhez, de nem éred el a kívánt eredményt? Arról álmodozol, hogy cikkeid segítségével felkapaszkodhatsz az organikus keresőmotorok eredményei között, és nagyobb forgalmat generálhatsz, de nem tudod, hol kezd? Lássuk, mit tehetsz és hogyan tovább, hogy vállalkozásod a tartalommarketing révén ismertté váljon a célközönséged előtt!
2019. január 28.
A webdesign világa egy dinamikusan változó környezet, melyet az évről évre folyamatosan formálódó, alakuló trendek határoznak meg. A legtöbb ilyen irányzat tiszavirág-életű, azonban akadnak olyan vonulatok is, melyek a későbbiek során meghatározhatják a szakma további alakulását, fejlődését. 2018-ban az eleganciáé és a letisztult megjelenésé volt a főszerep.