Utolsó frissítés: Szerző:

A felhasználói élmény tervezés, az UX design kulcselemei

A vásárlókat körülvevő online információdömpingnek köszönhetően ma már egy vállalkozás sem engedheti meg magának, hogy a weboldala és a terméke tervezése során ne fordítson különleges figyelmet a kiemelkedő felhasználói élményre, illetve annak körültekintő megtervezésére. Ennek ellenére Magyarországon még viszonylag kevesen fordítanak figyelmet az UX design folyamatára, pedig már az Amazon is megmondta, hogyha értékesíteni akarsz, a felhasználói élményt nem hagyhatod figyelmen kívül.

Az Amazon Web Services statisztikái alapján ugyanis az online vásárlók 88%-a mondja azt, hogy nem térne vissza egy olyan weboldalra, ahol rossz felhasználói élmény érte. Azaz nehézkes volt az oldal használata, nem voltak egyértelműen felépített vásárlói útvonalak, a rendelés folyamata csigalassú volt és a dizájn, a szórakozás faktor sem volt épp a toppon. De mi is valójában a felhasználói élmény tervezése?

Mi az UX design?

Az UX design mibenlétét több szemszögből szokták megfogni. Van olyan nézet, amely alapján a felhasználói élmény tervezése olyan koncepció, amely a termék létrehozásának folyamata során nemcsak annak hasznosságára törekszik, hanem arra is, hogy a megszerzése alatt milyen kiemelkedő élmények érik a felhasználókat.

Ennek okán a felhasználói élmény tervezése értelemszerűen több területet is felölel: magában foglalja a termék megszerzésének és integrálásának teljes folyamatának megtervezését, beleértve a márkaépítés, a tervezés, a használhatóság és a funkció szempontjait is.

Steve Krug, a Don’t make me think szerzője fogalmazott így a jó UX designról: „Egy átlagos (vagy akár az átlag alatti) képességű és tapasztalatú ember is kitalálja, hogyan használhatja fel az adott dolgot valamilyen cél eléréséhez anélkül, hogy az számára több gondot okozna, mint amennyit ér.”

Miért fókuszálj a weboldalad felhasználói élményére?

Bár az UX design egy komplex folyamat, amelynek a weboldal csupán egyetlen eleme, a felhasználói élmény tervezés során a prioritási lista élén kell, hogy álljon. Hogy miért? Mert az online vásárlások többségében – és bizonyos esetben a fizikai bolti vásárlások esetén is – ez az első érintkezési pont, ahol a vevő / ügyfél találkozik a termékkel vagy szolgáltatással.

Már csak azért is javítani kell a felhasználói élményt weboldalon, hogy a honlap felépítése, struktúrája segítsen eligazodni a felhasználóknak a különböző információk, tartalmak és a webshop között. Végig kell vezetni őket az online vásárláson és lehetővé kell tennie számukra a választást.

Ennek elengedhetetlen eleme, hogy a felhasználóknak jól kell érezniük magukat a webhelyen. A fogyasztók 70%-a például nem vásárol olyan weboldalról, amely lassú betöltési idővel vagy idejétmúlt dizájnnal riasztja el őket.

Mit mondanak a felhasználók: milyen a jó felhasználói élmény a weboldalon?

Nem meglepő módon, a jó felhasználói élmény egyik legfontosabb kritériuma az, hogy a weboldal hasznos legyen a látogató számára. Elegendő – és ne túl sok – információval szolgáljon a termékről vagy szolgáltatásról, illetve a szándékainak megfelelően tudjon cselekedni. Például ne legyen akadálya a vásárlásnak, feliratkozásnak stb.

Emellett az egyszerű kezelhetőség is fontos szempont. Nincs rosszabb annál felhasználói szemszögből nézve, amikor egy túl bonyolult, nem megfelelően strukturált weboldallal szembesül a látogató. A legjobb, ha minden a keze alá dolgozik.

A weboldal felhasználói élményét tekintve a látogatók számára is fontos a hatékonyság. Tehát lehet, hogy eléred vele az adott konverziós céljaidat, de abban az esetben, ha a versenytársak honlapján ezt gyorsabban vagy kevesebb erőfeszítéssel érhetik el, idővel akár el is pártolhatnak. Ha ez a helyzet, akkor érdemes finomítani a felhasználói élményen, amelynek jó módja az A/B tesztelés, mivel ez segít meghatározni a változtatásokat, amiket a jobb felhasználói élmény érdekében hoztál.

Az eye candy honlap design szintén nem hátrány, amennyiben a felhasználói élményről van szó. A sikeres honlapokon általában van némi szórakoztató faktor és látványos, gyönyörű design, ami felkelti a felhasználók figyelmét. Néha ez lehet, hogy a honlap zökkenőmentes használata, a termék megrendelésének egyszerű folyamata, hogy a honlap mennyire teljesíti az ígéreteit. Máskor ez egy furcsa funkció vagy annyira ütős design, amely kiemel a versenytársaid közül.

Hogyan javítható a felhasználói élmény a weboldalon?

1. A weboldal sebességének növelésével

Ennek számtalan apró trükkje van. A különböző kódok – például a JavaScript, HTML, CSS stb. – minimalizálása, a képméretek optimalizálása, a tömörítés engedélyezése, a szükségtelen kütyük és extrák elhagyása, amelyek alapvetően lassítanák a betöltés és a navigálás idejét. A weboldal sebességének méréséhez a Google PageSpeed Insights sok hasznos információt biztosít.

2. A normák követése

Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, például a fejlécben elhelyezett logó kiválóan alkalmas arra, hogy a felhasználókat egyetlen kattintással visszavigye a főoldalra. Ugyanígy, legyenek a navigációt segítő gombok, de ezek ne rontsák például az olvashatóságot vagy a design befogadását.

3. Legyen keresés funkció a weboldalon

Minden weboldalon vannak olyan látogatók, akik már tudják, hogy mit keresnek. Felesleges az ő idejüket azzal húzni, hogy át kell rágniuk magukat a weboldal tartalmain. Sokkal kényelmesebb számukra és hasznosabb is, ha egy keresősávban rá tudnak keresni az őket érdeklő termékre vagy blogcikkre.

4. A főoldal és az aloldalak egyszerűsítése

A zsúfolt weboldal taszítja a látogatókat. Az ügyfeleknek várniuk kell a képek és widgetek betöltésére, miközben a felugró ablakokkal is meg kell küzdeniük. Ez frusztrálni fogja a látogatókat és arra készteti őket, hogy lepattanjanak az adott oldalról. Ennek elkerülése érdekében a dizájnt korlátozzuk a lényegre. Kerülendők a hirdetések, illetve az egymásnak ellentmondó cselekvésre ösztönzőkkel teli oldalsávok.

A kevesebb mindig több és a kiemelkedő felhasználói élmény érdekében minden apró elemnek valamilyen célt kell szolgálnia. Mindenesetre az egyszerűsítés érdekében olyan trükkök is bevethetők, mint a színséma korlátozása, az aloldalak számának csökkentése, csak a legfontosabb információk megjelenítése az adott oldalon.

5. A fontos mérőszámok nyomon követése

A különböző mérőszámok segítségével feltérképezhetjük, hogyan lépnek kapcsolatba az emberek az adott weboldallal és hogyan találják meg azt.

Az alábbi mérőszámokat ajánlott használni:

  • SEO rangsor: nézd meg, hogy a forgalmad mekkora része érkezik a különböző keresési kifejezéseken, azaz kulcsszavakon keresztül. Ha ezek megvannak, arra koncentrálhat, ami működik.
  • Visszafordulási arány: ez a mérőszám a megérkezés után azonnal távozók arányát mutatja meg. Érdemes megvizsgálni azokat az oldalakat, amelyeken ez történik és kitalálni hogyan lehet megjavítani őket.
  • Hivatkozások: mely oldalak irányítják a legnagyobb forgalmat weboldalra? Ajánlott feltérképezni, hogy ki biztosít látogatói forrást és kitalálni, hogyan lehet tovább dolgozni a szám növelésén.
  • Konverziós arány: ha az e-kereskedelemről van szó, mindenki azt szeretné tudni, hogy a látogatások értékesítésekké, leadekké vagy esetleg feliratkozókká alakulnak-e. A konverziós arány áttekintése világos képet fest a helyzetről.

6. Teszt, teszt, teszt

Győződj meg róla, hogy a weboldalad mindenki számára elérhető. 2022 első negyedévében a mobileszközök biztosították a globális webhelyforgalom 55%-át. Teszteld weboldalad használhatóságát asztali számítógépeken és mobileszközökön egyaránt.

Az emberek mobilalkalmazásokon és okostelefonokon keresztül érik el a webhelyeket, így a honlapodnak mindegyiken jól kell működnie. Törekedj reszponzív webhelyre, amely biztosítja, hogy a tartalom minden képernyőmérethez probléma nélkül igazodjon. Ennek okán a tesztelés kulcsfontosságú momentum a sikerhez vezető úton. Minél korábban fedezed fel a problémákat, annál hamarabb kijavíthatjuk őket.

7. Felhasználói visszajelzések figyelembevétele

A weboldal tulajdonosok gyakran figyelmen kívül hagyják a legértékesebb és legkompetensebb erőforrásukat: a saját felhasználóikat. Segítségükkel gyorsan és egyszerűen értesülhetünk az esetleges hibákról és egyéb használhatósági problémákról, de tippeket is kaphatunk a felhasználói élmény javítására.

Akár nagy, akár kisvállalkozásról van szó, a felhasználók mindig segíthetnek a termék tesztelésében. Olyan problémákat találhatnak, amelyekre tervezői szemmel talán nem is gondolnánk, így első kézből származó információkat gyűjthetünk a releváns célközönségtől.

Mi a helyzet a te honlapoddal? Szerinted hogyan teljesítene a felhasználói élmény vizsgán? Amennyiben te is kimaxolnád a weboldalad lehetőségeit, keress meg minket: egyedi weboldal tervezéssel és építéssel, valamint keresőoptimalizálással maxoljuk ki a honlapodat.

Szeretnéd, ha a te egyedi weboldalad is kimagasló felhasználói élménnyel várná a látogatóidat? Akkor bízd ránk a tervezést és dőlj hátra nyugodtan – mi gondoskodunk mindenről, ami a felhasználóidat elkényezteti.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2022. június 17.

Amikor a vállalkozásod számára létrehozol egy weboldalt, vagy éppen frissíted a meglévő honlapot, akkor számos szempontot figyelembe kell venni. Ezek közé tartozik a dizájn, az információk tartalma, vagy éppen az egyediség. Az alábbiakban megnézzük, hogy miért érdemes figyelmet fordítani az interaktív weboldal kialakítására, milyen előnyöket biztosíthat a vállalkozásunknak.

2023. szeptember 21.

Sokféle megoldás létezik arra, hogy interakcióra bíztasd a látogatót. A weboldalba ágyazott űrlapok vagy formok a legegyszerűbb módot kínálják feliratkozók gyűjtésére, vásárlói vélemények bekérésére, árajánlat kérésére és kapcsolatfelvételre egyaránt. Cikkünkből megtudhatod, mi az az 4 megoldás, amik közül legalább egyet biztosan érdemes használni egy korszerű weboldalon.

Népszerű bejegyzések