Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
Az A/B tesztelés egy, az online marketingben használt kifejezés, melynek lényege, hogy egy adott dologból (weblap, hirdetés, landing page) kétféle verziót készítünk, mindkettőt eljuttatjuk bizonyos számú célcsoporthoz, majd egy adott idő után megnézzük, melyik volt sikeresebb. Ez így nagyon általánosan hangzik, de az A/B tesztelésnek ma már komoly tudománya van.
Szerencsére ez egy jól mérhető módszer, amellyel könnyű kideríteni, mit kell változtatni az adott weboldalon, hirdetésen, landing page-en, hogy eredményesebb legyen. A tesztelés során ugyanis a két verzió egyszerre fut, a célközönség egy része az A, a másik része a B változatot látja.
A B változat az A kisebb változtatásával keletkezik. Sok mindent lehet másképpen láttatni az oldalon: képet, szöveget, CTA gombot, de akár betűtípust és színt is tudunk variálni.
Az A/B tesztelés szinte kötelező dolog, ha egy új terméket vagy szolgáltatást vezetünk be, leggyakrabban a hirdetések során alkalmazzák a módszert.
Mint ahogy fentebb is írtuk, valójában bármire. Készülhet két külön termékoldal, egymástól kicsit eltérő landing page, de akár Facebook-hirdetés is. Érdemes online marketing szakemberek segítségét kérni a folyamat elvégzéséhez, ők ugyanis jól tudják, mire érdemes figyelni.
Először azt kell megvizsgálni, mi az, ami nem működik, és ezen javítani a teszt segítségével. Ha van olyan aloldalunk a honlapon, amely kevés látogatót hoz, akkor célszerű lehet a szövegezésen, a képek méretén, elhelyezkedésén változtatni. Olykor az is elég, ha a CTA gombon a feliratot másra cseréljük.
Gyakran ehhez a művelethez a pszichológiát is segítségül kell hívnunk. Melyik hangzik jobban? A „Gazdag akarok lenni!” vagy a „Kérem a részletes tájékoztatót”? Egy tanfolyam esetében nem mindegy, hogy a fenti két állítás közül melyik lesz a CTA szövege.
De A/B tesztelést hajthatunk végre hírlevelek küldése során is. Változtathatunk a sorrenden, a gyakoriságon és akár a tartalmon is. Elküldhetjük az e-mailt magázó és tegező formában is, hogy lássuk, melyiket olvassák el többen.
A tesztelés célját mindenképpen meg kell határoznunk: mit szeretnénk elérni?
A konverzió növelése, a feliratkozók számának emelése lehet az elsődleges. Miután ezt eldöntöttük, pár napon át kell párhuzamosan futtatni egymás mellett az A és a B verziót.
Amelyik esetében nagyobb sikereket értünk el, az lesz a jobb verzió. Van, hogy nem lesz szignifikáns a különbség, ilyenkor tovább kell folytatni a tesztelést, vagy megváltoztathatjuk a célcsoportra vonatkozó beállításokat is.
Természetesen ezek után is finomíthatunk még: a nyertes változatból is lehet A/B tesztet készíteni – például képcserével vagy színek, betűtípusok megváltoztatásával.
A kapott eredményeket mindig értékeljük, és aszerint haladjunk tovább. Egy jól felépített landing page például alapja lehet a következő kampányunknak is, egy ütős címsor a hirdetésben máskor is hozhat vásárlókat.
Az A/B tesztelés ma már egy jól bejáratott folyamat, amelyet számos eszköz is segít. Érdemes azonban online marketinggel foglalkozó céget felkérni a tesztelés elvégzésére és az eredmények értékelésére, mert ők hasznos tanácsokkal tudnak szolgálni.
A CoderWeb csapata is készséggel áll a rendelkezésedre, keress minket bátran elérhetőségeinken!
2019. április 10.
Az ingyenesen elérhető weboldal készítő alkalmazások használata gyors és egyszerű megoldást jelenthet, azonban egy komoly vállalkozás esetében sajnos nem túl jó döntés. Ahhoz, hogy oldalunk valóban működőképes, stabil, és a modern kor igényeinek megfelelő legyen, érdemes a feladatra képzett szakembert keresnünk. De milyen tulajdonságok alapján vágjunk bele a legalkalmasabb fejlesztő megtalálásába?