Ismerd meg a vásárlási döntés folyamatát a hatékony marketingedhez!

Utolsó frissítés: Szerző:

Ismerd meg a vásárlási döntés folyamatát a hatékony marketingedhez!

Azt, hogy kiből lesz vásárló és ügyfél, sok minden befolyásolja. Azonban, ha ismered a vásárlási döntés folyamatát, hatékonyabban tudod megszólítani a potenciális vevőidet és a hirdetési kampányaidat is jobban meg tudod tervezni. Hogy sikereket érhessen el céged, használd fel Engel ötlépcsős modelljét, melyet most bemutatunk neked.

A fogyasztó dönt

Először is, tudnod kell, hogy végeredményben csak az számít, a vevő mit szeretne. Hiába gondolod azt, hogy a te termékednél, szolgáltatásodnál nincs jobb a világon, a sikeresség érdekében olyan dologgal kell előrukkolnod, amelyre valóban van igény a fogyasztók részéről, de fontos tényező még a minőség is.

A vásárlás általában nem történik egyik pillanatról a másikra, főleg, ha drágább, értékesebb termékről van szó, amely hosszú távon is befolyásolhatja a vásárló életét. Sokszor egy fagylalt vagy sütemény megvétele előtt is rengeteget hezitálnak az emberek – bár leginkább a bőséges választék miatt –, azonban egy új autó vagy külföldi nyaralás kifizetése előtt jóval megfontoltabban viselkednek, a vásárlási folyamat ez esetben jócskán elhúzódhat.

Engel ötlépcsős modellje jelenleg a legismertebb és legelfogadottabb a marketingszakmában, amely a vásárlást különböző szakaszokra bontja. Minden szakaszban másképp kell megszólítani a fogyasztót, ehhez pedig ismerni kell az ő gondolatait, érzéseit. Ennek megállapításához nyújtunk segítséget a modell bemutatásával.

1. szakasz: problémafelismerés

A problémafelismerés szakaszában tulajdonképpen arra jön rá az egyén, hogy valamire szüksége lenne, valamiből hiányt szenved. Kialakul benne az igény egy termék megvételére vagy egy szolgáltatás igénybe vételére.

A szükséglet több mindenből fakadhat: például nem elégedett a már birtokában lévő áruval, esetleg változatosságra vágyik, de az is lehet, hogy anyagi helyzetének változása miatt alakul ki benne igény valami jobbra.

Gyakran előfordul, hogy a fogyasztó nem szenved ugyan hiányt semmiben, de egy erőteljes promóció hatására felmerül benne a változtatás lehetősége, például olyan termék hirdetésére kattint rá a Facebookon, amiről eddig nem is tudta, hogy létezik.

Az első szakaszban nagy eredményeket lehet elérni a különböző marketingeszközökkel, hiszen felkelthetjük velük a vásárlók figyelmét. Különösen hatásosak az akciós termékekről szóló hirdetések, mert a vevő úgy érzi, ezzel nyerhet.

2. szakasz: információgyűjtés

Akiben kialakult egy igény, az információgyűjtésbe kezd: kérdezősködik, utánajár a részleteknek. Ilyenkor szerencsés, ha van a cégednek egy informatív honlapja, amin a leendő vevő tud tájékozódni.

Az emberek az információk megszerzéséhez ma már leginkább az internetet használják, azon belül is a vállalat honlapját, illetve a Facebook-oldalát nézik meg először.

Bár az ismerősök véleménye is számít, sokan az idegen emberek tapasztalatairól is szívesen olvasnak, mert hitelesnek tartják. Ezért van szükség a honlapon is egy „Referenciáink” vagy egy „Rólunk mondták” menüpontra, ahol ajánlhatják a termékeidet egymásnak az emberek.

3. szakasz: a lehetőségek értékelése

A begyűjtött információk értékelése történik itt. A fogyasztó számba veszi a különböző lehetőségeket, előnyöket és hátrányokat ütközteti, rangsorol. Ez a periódus lehet igen rövid, akár egy-két óra, de hosszabb időt is igénybe vehet, akár napokon át is eltarthat.

Lesz, aki az ár alapján fog dönteni, más a hasznosságot veszi alapul, a harmadik embernél esetleg a dizájn vagy a beszerzési folyamat gyorsasága fog számítani. Ez egyén- és helyzetfüggő, de sokakat meg lehet nyerni itt is további kedvezményekkel, például ingyenes házhoz szállítással, rövid vállalási határidőkkel.

4. szakasz: a döntés – vagy az elutasítás

A döntési folyamat 4. lépcsője maga a döntés. Az alapos átgondolás után megtörténhet a vásárlás, vagy annak későbbre halasztása, illetve az elállás is. Befolyásolhatja a helyzetet egy újabb információ felbukkanása – „máshol még olcsóbban kapni” – vagy váratlan esemény is – például kiderül, hogy másra jobban kell a pénz.

Webáruházak esetében a kosárelhagyás problémája közismert, de számos lehetőség van arra, hogy kommunikáljunk a vevővel és megtudjuk, miért változtatott a szándékán. Kiderülhet, mi az a plusz, ami még hiányzik neki a vásárláshoz.

5. szakasz: A vásárlás utáni magatartás

Ez is befolyásolja a későbbi döntéseket. Lesz-e a fogyasztóból újra vásárló? Elégedett-e a termékkel? Kérjünk visszajelzést mindig, már csak azért is, mert a pozitív vélemények mások információgyűjtési szakaszában hasznosak lehetnek.

A marketingfolyamatok sikeres végrehajtásához, a fogyasztói magatartás befolyásolásához ma már elengedhetetlen a saját honlap megléte. Tekintsd meg referenciáinkat és győződj meg róla magad, hogy milyen honlapokat, webáruházakat készítettünk már.

Ezzel kívánjuk segíteni a te döntési folyamatodat.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2023. november 27.

Útmutató a honlap betűtípusainak kiválasztásához

A honlaptervezés során a dizájnelemek meghatározása az egyik legérdekesebb dolog. Itt nemcsak azt kell figyelembe venni, hogy milyen színeket használjunk elsősorban, hanem az is nagyon fontos, hogy milyen betűtípusokat választunk. Ehhez hoztunk most egy kis segítséget.

2022. október 12.

Életmentő tippek weboldal indítása előtt kisvállalkozóknak

KKV-ént nem a weboldal fejlesztése az első dolog, amit el kell végezned, hanem sokkal inkább az adminisztratív jellegű teendők. Ezután jöhet a kreativitás! Világszerte megközelítőleg 5 milliárd ember használja az internetet napi szinten. Nem csoda, ha kezdő vállalkozóként te is arra vágysz, hogy kapj egy kis szeletet ebből a hatalmas tortából. Mielőtt azonban hátradőlnél és élveznéd munkád gyümölcsöt, gondolnod kell azokra a dolgokra, ami a weboldal indítását előzi meg. Ezek képezik majd vállalkozásod sikerét.

Népszerű bejegyzések