Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A rebranding olyan folyamat, amelynek során egy vállalkozás vagy szervezet megváltoztatja nevét, logóját, identitását és arculatát, illetve az esetek többségében a komplett marketingkommunikációját. Számos oka lehet annak, ha egy cég a rebranding mellett dönt.
Előfordulhat, hogy a márka mellett elment az idő és elavulttá vált, így már nem képviseli pontosan a vállalkozásod célját vagy értékeit. Vagy esetleg tulajdonosváltás történt a háttérben és az új vezetők kicsit modernizálnák, finomhangolnák a márkát.
Egy jól megtervezett rebranding ugyanis remek lehetőség a cég imázsának felfrissítésére, ezáltal relevánsabbá és vonzóbbá téve azt a fogyasztók számára.
Esély lehet egy olyan új márka- és marketingstratégia elindítására is, amely jobban illeszkedik a vállalkozás céljaihoz és célkitűzéseihez. A márkaváltás segíthet egy vállalkozásnak vagy szervezetnek abban, hogy versenyképes és releváns maradjon a mai, folyamatosan változó piacon.
A céged márka-, illetve arculatváltása nem kis vállalkozás. Jelentős mennyiségű tervezést, stratégiát és kutatást igényel. Helyesen végezve azonban a piaci részesedésben és az ügyfelek elkötelezettségének növelésében mérhető hozzáadott értéket jelenthet.
A rebranding gyakorlatilag egy remek módja annak, hogy jelezd a befektetőidnek: valóban komolyan gondolod a növekedést. De ennek segítségével kezelheted a jelenlegi márkáddal kapcsolatos negatív hírnevet is, illetve a versenytársaidtól való megkülönböztetésben is hasznos lehet.
A rebranding lehetőség arra is, hogy új piacokat érj el, vagy megváltoztasd azt, ahogyan az ügyfeleid interakcióba lépnek a termékeddel, vagy akár a cégeddel. Mindazonáltal a márkaváltás nem könnyű döntés, mert költséges és időigényes lehet, emellett mindig fennáll annak a veszélye, hogy az új márka nem fog rezonálni a célközönség körében.
Ennek okán elengedhetetlen, hogy kiterjedt piackutatást végezz, még a rebranding előtt. Csak egy új márkastratégia gondos megtervezésével és végrehajtásával tudod maximalizálni a rebranding előnyeit vállalkozásod számára.
A céged sikeres rebrandingjéhez átfogóan kell elemezned a jelenlegi márkádat. Ez magában foglalja a márkaidentitás, a márkaérték és a márkapozíció őszinte, teljeskörű értékelését. Miután világosan megértetted a meglévő márkádat annak minden előnyével, hátrányával, szürke zónájával együtt, elkezdheted az új márkastratégia kidolgozását. Ennek a stratégiának a céljaidon, a célpiacon és egyedi értékajánlatodon kell alapulnia.
A részletes márkastratégia kidolgozása után a gyakorlatban is elkezdheted végrehajtani a változtatásokat. Ehhez a folyamathoz új marketinganyagok kidolgozására, a weboldal újratervezésére és esetleg még egy új logóra is szükség lesz.
Vállalkozásod márkaváltása bonyolult és időigényes folyamat, de ha helyesen végzed el, hatékonyan meg tudod különböztetni magadat a versenytársaidtól.
Gondolj a rebrandingre hosszú távon, máshogy nem érdemes. Amennyiben a márkaneved, az üzeneteid, a kontentjeid és az arculati elemeid elavultak, mert már nem illenek az alaptevékenységedhez, hagyd őket magad mögött.
A jövőt szem előtt tartó elnevezéssel és üzenetekkel, tervezéssel megkímélheted magad és a pénztárcádat egy újabb rebrandingtől. Hasonlóképp gondold át azt is, hogyan fejlődhet a következő években a márkád és ehhez mérten építs be rugalmasságot a tervezésbe. Egy jól átgondolt márkastratégia segít abban, hogy a márkaváltás sikeres legyen, ne csak ma, hanem holnap és holnapután is.
Ha a rebrandinget nem átgondoltan, piackutatásra, az eredmények elemzésére alapozva végzed el, a rebranding nagyobb kárt okozhat, mint gondolnád. Abban az esetben például, ha a rebradinget követően visszacsúszol a korábbi sémákhoz, a márkád inkonzisztenssé válik.
Ezért elengedhetetlen minél gyorsabban mindenkit megismertetni az új megjelenéssel és üzenetekkel, annál könnyebb lesz következetesnek maradnod a soron következő kampányokban is.
A rebranding félelmetes feladat lehet bármely nagyvállalat és kkv számára egyaránt. Ijesztő és drága folyamat, bár tény, hogy hatékonyan lehelhet új életet egy cégbe. Ha jól csinálod, a rebranding segíthet új ügyfeleket vonzani a céghez, egyszersmind megerősíteni a már meglévő ügyfélkapcsolatokat.
Akkor azonban, ha a meglévő ügyfeleid nem tudják mi történik és miért történik, mire számíthatnak a jövőben, az konkrétan elidegenítheti őket a cégedtől.
Ezért olyan fontos, hogy a rebranding folyamat során folyamatosan kommunikálj az ügyfeleiddel, tudatva velük, hogy milyen változások történnek a színfalak mögött és előtt, illetve miért kell fenntartaniuk a cégedbe vetett bizalmukat.
Végül is az ügyfeleid a vállalkozásod mozgatórugója, az ő figyelmük és pénztárcájuk nélkül nem működne a bizniszed. Emiatt ne becsüld le annak fontosságát, hogy a márkaváltás során mindig naprakészen tartsd őket. Ez jelentheti a különbséget a siker és a kudarc között.
Egy márka újrahangolása nem kis feladat, se időben, se energiában, se pénzben. Mert nem elég megtervezni az új stratégiát és a márkakommunikáció irányát. Olyan új arculati elemekre is szükséged lesz, mint egy új logó, új weboldal, újratervezett marketinganyagok és újrafogalmazott márkaüzenetek.
Egy-egy ilyen lépés egyedi weboldal fejlesztésével, designtervezéssel és frissítéssel, tartalomgyártással együtt akár az éves marketing büdzsé – ha egyáltalán van erre elkülönített összeg az éves költségvetésben – 30%-át is elviheti.
Annak érdekében, hogy megkönnyítsük a döntésed, összeszedtünk 7 olyan okot, amikor kétségtelenül el kell gondolkodnod a rebrandingen.
1. Új termék vagy szolgáltatás bevezetése
Egy vadonatúj termék vagy szolgáltatás bevezetése nagyon izgalmas feladat, ami feltételezhetően a fogyasztói keresletre, valamint a piac változásaira reagálva történt. A cégeknek azonban törekedniük kell arra, hogy a márkájuk és az üzenetük ezt az új lépést hűen tükrözze.
Abban az esetben, ha a vállalkozásod fő terméke/szolgáltatása megváltozik, a korábbihoz képest észrevehetően másfelé tolódik el a hangsúly és az értékajánlat, egy stratégiai rebranding kampány segít összhangba hozni a márkát a változással, valamint felhívni a változásra a közönség figyelmét.
2. Az ügyfelek elkötelezettsége csökkenni kezdett
Semmi sem tart örökké és ahogy telik az idő, és egyre több versenytárs követel szeletet magának a tortából. Éppen ezért nem szokatlan, hogy az egykor hűséges és elkötelezett ügyfeleid más háza táján is szétnéznek.
Amennyiben észreveszed, hogy az ügyfeleid elkötelezettsége csökken, akkor talán itt az ideje, hogy felmérd, egy rebranding segítene-e megoldani a helyzetet. Ilyen körülmények között a rebranding ütős megoldás lehet arra nézve, hogy a márkád csak egy legyen a tucatból.
3. Rossz hírnév
Amennyiben egy márka – bármilyen okból kifolyólag –, rossz hírnévre tesz szert, annak az üzleti működésre gyakorolt hatása igencsak bénító lehet. Ebben az esetben a rebranding gyakorlatilag az egyetlen lehetőség a márkával rutinszerűen kialakuló negatív asszociációk enyhítésére és remélhetőleg azok eloszlatására is.
Fontos azonban, hogy ne csak külső változtatásokat hajts végre, hanem a kritikákat megfogadva, a felmerült probléma mélyére ásva vezesd végig a változtatásokat a cég minden szintjén. Különben nem leszel se hiteles, se sikeres: hiába csomagolod más köntösbe a márkádat, ha a rossz hírnevet kiváltó okokat nem sikerült megszüntetned.
4. Fúziók, szétválások és felvásárlások
A vállalkozás tulajdonosi palettájában bekövetkezett változások gyakran magától értetődően váltják ki a rebrandinget. Például szétválás esetén a kivált fél köteles lesz saját új márkát kialakítani annak érdekében, hogy egyértelművé és nyilvánvalóvá tegye, már nem része az anyacégnek.
A fúziók és felvásárlások esetében némileg nagyobb a rugalmasság, mivel itt van lehetőség arra, hogy az új cég teljesen újra fogalmazza magát, bár időnként azért megőrzik valamelyik cég korábbi márkanevét. Azonban kevésbé látványosan, a színfalak mögött ezekben az esetekben is rendszerint megtörténik a rebranding, még akkor is, ha a márkanév egyébként változatlan marad.
5. Megkülönböztetés
A versenytársak mindig is az üzlet, valamint a piac részei voltak és mindig is azok lesznek. Ráadásul a konkurenciád tevékenységei válaszreakciót válthatnak ki belőled is, mert vannak olyan esetek, amelyekre egyszerűen reagálnod kell, ha nem akarsz lemaradni a versenyben.
Bármi legyen is a versenytársak erőssége, a saját céged természetesen meg fogja tartani a maga USP-jét és ezt a márkaépítésen keresztül kell kommunikálnia.
Előfordulhat azonban, hogy néhány riválisodnak a tiédhez nagyon hasonló márkaüzenete van, ezért ebben az esetben erőfeszítéseket kell tenned a márkád hangsúlyosabb megkülönböztetése érdekében. Ezt a rebranding révén érheted el.
Elég egyedinek kell lenned ahhoz, hogy elkerüld az ügyfelek összezavarását, mert ha az embereknek rossz tapasztalataik vannak vagy nem elég világos az üzeneted, az értékajánlatod, vagy nem tudnak megkülönböztetni a riválisodtól, az előbb-utóbb az eladási mutatókon és az ügyfeleid elkötelezettségén is rajta hagyja a nyomát.
6. Nemzetközivé válás
A nemzetközi piacra való terjeszkedés gyakran azt is jelentheti, hogy újra kell hangolnod a márkádat, a márkaidentitásodat, mindent. Egyes országokban például egy itthon teljesen jól bejáratott márkanévnek szerencsétlen vagy negatív asszociációi lehetnek.
Emellett a vállalati alapértékek sem biztos, hogy megfelelnek a nemzetközi sztenderdeknek, annak ellenére, hogy itthon már elnyerte a célközönség tetszését. Ez ám a dilemma! E belső konfliktus feloldásához első körben a terjeszkedés célpontjába vett országokban is piackutatást kell végezned, hogy mégis mi az, ami itt is működhet.
Vagy épp ellenkezőleg, amelyet külföldről átemelhetsz a hazai gyakorlatba is. Fontos, hogy a belföldi és a külföldi közönség is azt lássa, hogy mindenhol ugyanazt a minőséget kapják, illetve ugyanazokat az értékeket képviseli a márkád, nem lejt egyik irányba sem a pálya.
Emellett praktikus szemszögből nézve, a márkaváltás másik oka az lehet, ha a márkanévben vagy a cég nevében, ha a kettő nem egy és ugyanaz, földrajzi hely szerepel. Ebben az esetben kicsit újra kell húznod a márkát a helyszín hangsúlyozása nélkül.
7. Új vagy szélesebb közönség bevonzása
Ha nem éred el a célközönséget, vagy volumenben, vásárlóképességben csak mérsékelt sikereket aratsz – vagy esetleg csak idősebb korosztályt vonzol be, amikor fiatalabb demográfiai csoportot szeretnél megcélozni –, akkor ideje újraértékelned a márkaépítést.
Ahhoz, hogy növeld az eladásokat és az ügyfelek elköteleződését, a rebranding hatásos segítőtársad lehet. Főleg az új célközönség és az egyes szegmensek önálló megszólításában, valamint akkor, ha különböző demográfiai szempontok szerint új ügyfelek szerzését tűzted ki célul.
A rebranding mindent egybevetve hasznos eszköz értő kezekben, csak meg kell tanulni jól használni. Ez ugyanis nem olyan instant megoldás, amit szinte minden hónapban, negyedévben, félévben vagy akár évente bevethetsz. Egy-egy rebranding hosszú távra szól ugyanúgy, ahogy például egy új honlapot sem cserélünk le minden évben.
Címkék
2023. október 27.
„Egy kép többet ér minden szónál” – azaz mondhatnánk akkor, ha az online videók nem örvendenének egyre nagyobb sikernek. Az alábbi kijelentésünk így hamar háttérbe szorul és az igazi kérdés az, hogy mennyit is ér egy videó?
2019. május 23.
Sok vállalkozás ott próbálja megfogni a pénzt, ahol csak lehet, és sajnos a legtöbb esetben a weboldaltervezés esik először áldozatul a spórolásnak. A honlapon megtakarított pénz azonban idővel több kárt okozhat, mint amennyi hasznot hajtott. Az ingyenesen használható honlapszerkesztő megoldások csábítóak lehetnek, azonban rengeteg hátulütőjük akad a saját fejlesztésű weboldalakkal szemben. Hogy mik ezek? Most megmutatjuk!