Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
Webdesigner, UI designer, UX designer. Nyilván sokaknak ismerősen cseng ez a három fogalom, azonban biztosan akadnak olyanok is, akiknek a különbség annak ellenére sem feltétlenül tiszta, hogy egyre többször találkozunk velük a hétköznapokban.
Az alábbi bejegyzésből megtudhatjuk, mik is jelentik a három foglalkozás közti, lényeges eltérési pontokat, és miért lehet fontos, hogy egy jó weboldal vagy mobilos applikáció fejlesztéséből mindhárom szakma mesterei kivegyék a saját részüket.
Ha weboldaltervezés alapjairól beszélünk, általában két alapvető tevékenységet különítünk el egymástól. A programozást, mely értelemszerűen a fejlesztők feladata, illetve a webdesignt, ami pedig ugyebár a grafikusok, webdesignerek munkája. Egyszerűen hangzik, azonban ennél némileg komplikáltabb a dolog.
Annak érdekében, hogy egy kész honlap minden szempontból megfelelően működjön és a felhasználók elégedettek legyenek vele, komoly tesztelésre és speciális, szakirányú tervezésre van szükség. Ezt az esetek többségében pedig már nem egyszerű grafikusok, hanem kifejezetten a webes felületekre és applikációk megjelenésére szakosodott UI designerek végzik.
Habár azt is mondhatnánk, hogy a két szakma közti különbségek nem számottevőek, érdemes azért tudni, hogy a grafikus és az UI (User Interface, azaz felhasználói felület) designer feladatai mégis eltérnek egymástól.
Míg a grafikusok az esetek többségében vizuális elemek és komplett arculatok tervezésével foglalkoznak, addig a UI designerek feladata némileg komplexebb. A UI design ugyanis egy kifejezetten az online világra, a weboldalakra és mobilos applikációk fejlesztésére szakosodott tevékenységet jelent, ami a grafikai tervezés mellett magába foglalja az oldalépítéssel, navigációs tervezéssel, illetve a teszteléssel járó munkálatokat is.
A UX designer, mint szakma relatíve új fogalomnak számít a weboldalak fejlesztési láncolatában, munkáját éppen ezért sokan összetévesztik a UI designerével azonban az UX designer feladata a felhasználói élmény tervezés (UX, azaz User Experience) . A felhasználói élmény megtervezése az UI designnál is összetettebb, vagy sokkal inkább másabb jellegű feladatnak mondható.
A grafikusok és UI designerek dolga tulajdonképpen a weboldalak és applikációk felületeinek vizuális tervezése, tesztelése. Az UX designer ezzel ellentétben a háttérben történő adatokkal dolgozik, ezek elemzéséből, az oldal (vagy alkalmazás) tesztelése során kinyert információk segítségével optimalizálja a motorháztető alatt zajló dolgokat. Mindezt annak érdekében, hogy a működés hibátlan, a felhasználói élmény pedig a lehető legjobb legyen, hiszen manapság, az egyre komplexebbé váló, virtuális megoldások komoly koordinációt igényelnek.
Nézd meg a 12 pontos weboldal auditálás a magasabb felhasználói élmény érdekében című cikkünket, ahol bemutatjuk a fő pontjait egy ux elemzésnek.
A UX designer tehát gyakorlatilag azt a vázat tervezi meg és koordinálja, amire a UI designer felhúzza a megjelenést. A munka során pedig rengeteg dolgot koordinál, beleértve a konkurencia elemzését, a drótváz felépítését, a tartalmi fejlesztést, a munkával kapcsolatos, koordinációs feladatokat, valamint a tesztelést is.
Főként az ő munkájának köszönhető tehát, hogy egy honlap vagy egy alkalmazás akadálymentesen működik, gördülékenyen navigálhatunk rajta. Mindezt az egészet pedig a programozók által tervezett csontváz tartja össze, ami egyfajta „láthatatlan erőként” működik a háttérben.
Mint ahogyan azt már többször is említettük, egy weboldal sikere nem csupán a jó vizuális megjelenésen, vagy a tökéletes programozáson múlik. A siker kulcsa a jól működő csapatmunka, a külön-külön is komoly szaktudással rendelkező egyének részfeladataiból összeálló, tökéletes egész.
És habár a programozók és a grafikusok munkája jelenti a webdesign gerincét, nem szabad megfeledkezni a folyamatos tesztelés, a finomhangolás feladatainak jelentőségéről sem. Az olyan, relatíve új keletű munkakörök, mint a UI és a UX designer egyfajta hidat képeznek a webdesign és a marketing közt, és olyan rést töltenek be, melynek hatására az elmúlt időszakban új utak nyíltak meg a sikeres honlap-tervezés felé.
2022. augusztus 06.
A minap olvastam egy bejegyzést egy marketing csoportban, ahol egy weboldal tulajdonos tette fel az alábbi kérdést. „Miért nem jelenik meg a webhelyem a Google-ban? Rengeteg órát töltöttünk a weboldal elkészítésével, de nincs organikus forgalom, és még ha beírom is a márkanevünket, sem jön be semmi...”
2021. augusztus 08.
A landing oldal az online marketing egy fontos eszköze, melyet kifejezetten egy adott kampányhoz tervezünk legfőbb célja a lead és konverzió generálása, azaz, hogy a látogatói az átböngészés után rákattintsanak a vásárlásra vagy épp feliratkozásra ösztöntő CTA gombra. Most megmutatjuk azt, mi az az öt dolog, ami egy jól konvertáló landing oldal nem létezhet!