Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
Webdesigner, UI designer, UX designer. Nyilván sokaknak ismerősen cseng ez a három fogalom, azonban biztosan akadnak olyanok is, akiknek a különbség annak ellenére sem feltétlenül tiszta, hogy egyre többször találkozunk velük a hétköznapokban.
Az alábbi bejegyzésből megtudhatjuk, mik is jelentik a három foglalkozás közti, lényeges eltérési pontokat, és miért lehet fontos, hogy egy jó weboldal vagy mobilos applikáció fejlesztéséből mindhárom szakma mesterei kivegyék a saját részüket.
Ha weboldaltervezés alapjairól beszélünk, általában két alapvető tevékenységet különítünk el egymástól. A programozást, mely értelemszerűen a fejlesztők feladata, illetve a webdesignt, ami pedig ugyebár a grafikusok, webdesignerek munkája. Egyszerűen hangzik, azonban ennél némileg komplikáltabb a dolog.
Annak érdekében, hogy egy kész honlap minden szempontból megfelelően működjön és a felhasználók elégedettek legyenek vele, komoly tesztelésre és speciális, szakirányú tervezésre van szükség. Ezt az esetek többségében pedig már nem egyszerű grafikusok, hanem kifejezetten a webes felületekre és applikációk megjelenésére szakosodott UI designerek végzik.
Habár azt is mondhatnánk, hogy a két szakma közti különbségek nem számottevőek, érdemes azért tudni, hogy a grafikus és az UI (User Interface, azaz felhasználói felület) designer feladatai mégis eltérnek egymástól.
Míg a grafikusok az esetek többségében vizuális elemek és komplett arculatok tervezésével foglalkoznak, addig a UI designerek feladata némileg komplexebb. A UI design ugyanis egy kifejezetten az online világra, a weboldalakra és mobilos applikációk fejlesztésére szakosodott tevékenységet jelent, ami a grafikai tervezés mellett magába foglalja az oldalépítéssel, navigációs tervezéssel, illetve a teszteléssel járó munkálatokat is.
A UX designer, mint szakma relatíve új fogalomnak számít a weboldalak fejlesztési láncolatában, munkáját éppen ezért sokan összetévesztik a UI designerével azonban az UX designer feladata a felhasználói élmény tervezés (UX, azaz User Experience) . A felhasználói élmény megtervezése az UI designnál is összetettebb, vagy sokkal inkább másabb jellegű feladatnak mondható.
A grafikusok és UI designerek dolga tulajdonképpen a weboldalak és applikációk felületeinek vizuális tervezése, tesztelése. Az UX designer ezzel ellentétben a háttérben történő adatokkal dolgozik, ezek elemzéséből, az oldal (vagy alkalmazás) tesztelése során kinyert információk segítségével optimalizálja a motorháztető alatt zajló dolgokat. Mindezt annak érdekében, hogy a működés hibátlan, a felhasználói élmény pedig a lehető legjobb legyen, hiszen manapság, az egyre komplexebbé váló, virtuális megoldások komoly koordinációt igényelnek.
Nézd meg a 12 pontos weboldal auditálás a magasabb felhasználói élmény érdekében című cikkünket, ahol bemutatjuk a fő pontjait egy ux elemzésnek.
A UX designer tehát gyakorlatilag azt a vázat tervezi meg és koordinálja, amire a UI designer felhúzza a megjelenést. A munka során pedig rengeteg dolgot koordinál, beleértve a konkurencia elemzését, a drótváz felépítését, a tartalmi fejlesztést, a munkával kapcsolatos, koordinációs feladatokat, valamint a tesztelést is.
Főként az ő munkájának köszönhető tehát, hogy egy honlap vagy egy alkalmazás akadálymentesen működik, gördülékenyen navigálhatunk rajta. Mindezt az egészet pedig a programozók által tervezett csontváz tartja össze, ami egyfajta „láthatatlan erőként” működik a háttérben.
Mint ahogyan azt már többször is említettük, egy weboldal sikere nem csupán a jó vizuális megjelenésen, vagy a tökéletes programozáson múlik. A siker kulcsa a jól működő csapatmunka, a külön-külön is komoly szaktudással rendelkező egyének részfeladataiból összeálló, tökéletes egész.
És habár a programozók és a grafikusok munkája jelenti a webdesign gerincét, nem szabad megfeledkezni a folyamatos tesztelés, a finomhangolás feladatainak jelentőségéről sem. Az olyan, relatíve új keletű munkakörök, mint a UI és a UX designer egyfajta hidat képeznek a webdesign és a marketing közt, és olyan rést töltenek be, melynek hatására az elmúlt időszakban új utak nyíltak meg a sikeres honlap-tervezés felé.
2023. december 18.
Előfordult már veled, hogy egyik nap a melbát, a másik nap a csokis kekszet kóstoltad meg egy fagyizóban? Esetleg gyakran cserélgeted a képedet a Facebookon? Nos, valójában ez is A/B tesztelésnek számít, de az online marketingben ezt egy konverziónövelő eszközként tartjuk számon. Írásunkból kiderül, hogyan is működik ez és mire való.
2020. július 20.
A tavalyi év egyik nagy slágere UI design szempontjából a honlapok sötét módban történő megjelenítésének lehetősége volt. De tényleg érdemes időt, pénzt és energiát áldozni arra, hogy weboldalunk ilyen módon is megjeleníthető legyen, vagy az egész csak múló trend, melyet jövőre a legtöbb felhasználó elfelejt? Most összegyűjtöttük a sötét mód legnagyobb előnyeit és hátulütőit is!