CoderWeb honlapkészítés, weboldal és webshop készítés

2019. júnuis 18.

12 pontos weboldal auditálás a magasabb felhasználói élmény érdekében

Mi az az UX?

Az UX az angol User Experience, magyarul felhasználói élmény szavak rövidítéséből származik. Az UX mindazon hatások összessége, amelyek a user véleményét befolyásolják egy weboldal megtekintése, használata közben. Ha az oldal gyorsan töltődik be, könnyen navigálható, informatív, akkor a látogató szívesen időzik rajta és előbb-utóbb nagy valószínűséggel feliratkozni, rendelni fog vagy kapcsolatfelvételt kezdeményez. Ha az oldal lassú, rosszul jelenik meg mobilon, apró betűs szövegei nehezen olvashatók és még egy e-mail címet is nehéz megtalálni rajta, akkor a látogató előbb-utóbb besokall és elkattint, valahol máshol folytatja a keresgélést.

Az előbbi példa alapján azt gondolom már érhető, hogy miért fontos a magas felhasználói élmény a weboldalak esetében.

Miért van szükség UX auditálásra?

Az UX auditálás a felhasználói élmény oldaláról vizsgálja meg a weboldalt és készít egy jelentést arról, hogy az egyes kulcsfontosságú területeken hogyan teljesített, milyen hiányosságai vannak, sőt milyen javaslatok vannak a hiányosságok javítására.

Az UX auditálás után amennyiben az észrevételek javításra kerülnek, a weboldal általános teljesítménye javulni fog, magasabb konverziókat mutat és több ügyfelet hoz.

Milyen lépésekből áll az UX audit?

Auditor cége válogatja, hogy ki milyen szempontok alapján végzi az átvizsgálást. Az alábbi listában azokat a szempontokat gyűjtöttük össze, amelyekről úgy gondoljuk, hogy kötelező elemek minden átvizsgálás során.

1. Betöltődési sebesség

A weboldal betöltődési sebessége egyértelműen a legfontosabb teljesítmény mutatók közé emelkedett az utóbbi időszakban. Ez elsősorban a mobil internetezés elterjedésének köszönhető, ugyanis megfigyelték, hogy a mobil használók mennyivel türelmetlenek, mikor egy site betöltődéséről van szó. Ez valószínűleg a mobil használati szokásokból is ered, ugyanis ha például úton vagyok és egy cég elérhetőségére van szükségem a navigáció elindításához, akkor szeretném az egészet letudni néhány másodperc alatt. Ha egy ilyen helyzetben 10-15 másodpercet kell várni arra, hogy megjelenjen a nyitólap, az végtelenül hosszú időnek tűnik.

A statisztikák is alátámasztják ezt az elméletet: az a weboldal, amelyik nem töltődik be 3-4 másodpercen belül a látogatóinak 25-40%-át is elveszítheti (mobilon). Éppen ezért az auditálás első lépése általában a sebesség vizsgálat kell, hogy legyen.

2. Eszközfüggetlen megjelenítés

2019-et írunk és már kellemetlennek tűnik, hogy még mindig le kell írnom a reszponzívitás fontosságát, pedig sajnos még mindig rengeteg olyan cég van, amelyek ilyen-olyan okokból nem tértek át az eszközfüggetlen weboldalra.

Mivel már a Google is hátrébb sorolja azokat az oldalakat, amelyek mobilon nem működnek megfelelően, ezért a magas felhasználói élmény egyik alapköve, hogy a site legyen tökéletesen reszponzív.

3. Egységes arculat

Ideális esetben egy weboldal design-ja pontosan tükrözi a cég arculatát. Arculat alatt nem csak a logót, de a szín használatot, a kiegészítő grafikai elemeket, sőt akár a nyelvezetet is érthetjük. Ha a weboldal nem rendelkezik markáns arculattal, akkor a látogató elbizonytalanodhat azt illetően, hogy az adott cég weboldalán jár-e.

Ezen felül fontos, hogy ez az egységes arculat konzekvens legyen minden aloldalon, landing page-en.

4. Navigáció

Egy komplex weboldal navigációjának megtervezése nem is olyan egyszerű feladat. Többfajta módszertan, pl. card sorting (kártya rendezés) segít abban, hogy a menüpontok logikus sorrendben, megfelelő csoportosításban és olyan elnevezéssel kerüljenek a menübe, amely alapján a látogató számára is egyértelmű lesz, hogy hol milyen tartalomra számíthat.

Ha nincs megfelelő körültekintéssel kialakítva a menürendszer, akkor a látogató számára kaotikus, nehezen átlátható és logikátlan lesz, egy ideig kattintgat ide-oda, majd előbb-utóbb feladja a keresgélést és csalódottan vagy dühösen bezárja a böngésző ablakot. Ott abban a pillanatban elveszítettünk egy potenciális vásárlót.

Egy webshop esetében ez napi több tucat csalódott vásárlót is jelenthet, akik biztosan nem fognak visszajönni az oldalra. Könnyen kiszámolható, hogy a navigáció hibájából eredő akárcsak 1%-os konverzió csökkentés mekkora bevétel kiesést jelent egy webshop számára és innentől kedve nem kérdés, hogy mekkora figyelmet kell fordítani erre a pontra.

5. Információ átadás

Tegyük fel, hogy az első 4 pont tekintetében minden tökéletesen alakul. Gyorsan betöltődik a nyitólap még mobilon is, esztétikus a weboldal megjelenése, könnyen kezelhető, érhető a navigáció és a látogató el is jut az egyik szolgáltatás oldalra, ahol a bal margótól a jobb margóig tartó hosszú ömlesztett szöveg várja, amire ránéz, és azonnal elmegy a kedve az olvasástól. Ennek az ellenkezőjével is gyakran találkozunk az auditálás során, amikor egy kb. 5 pontból álló tőmondatos felsorolással tudja le egy cég a szolgáltatásainak leírását. Egyik sem túl jó megoldás.

Az ideális az lenne, ha a menüpont tartalmak kellően hosszúak, alcímekkel és képekkel, illusztrációkkal tördeltek lennének annak érdekében, hogy a szkennelve olvasó látogató pillanatok alatt megtalálja azokat a részeket benne, amire kíváncsi. Az egyes szöveg sorok ne legyenek 55-72 karakternél hosszabbak, mert az megnehezíti az olvasást. Ezen felül kerüld a szakzsargon használatát, mert az szintén elijeszti a látogatókat.

6. Konverzió optimalizálás

Egy jól struktúrált weboldal automatikusan irányítja a látogatót a kitűzött cél vagyis a konverzió irányába. Mindegy, hogy melyik aloldalra érkezik a user, fontos, hogy az információ elolvasása után ne neki kelljen gondolkodnia azon, hogyan tovább, hanem az oldal irányítsa úgy nevezett CTA-k vagyis Call-to-Action gombok segítségével a konverzió megvalósulása felé, függetlenül attól, hogy ez a konverzó hírlevél feliratkozást, kapcsolat felvételt vagy éppen termék vásárlást jelent.

ux audit

7. Egyedi képi elemek

A weboldal szöveges tartalmainak elkészítése mellett komoly kihívást jelent a képek, illusztrációk, profil képek elkészítése. A honlap indításának határidejéhez közeledve, sokan megpróbálják ezt a feladatot azzal megúszni, hogy ingyenes stock fotókat válogatnak az oldalra. Pedig ha tudnák, hogy ez mennyire csökkenti a bizalmat a látogatóban rombolva a felhasználói élményt, akkor biztosan az egyedi, saját készítésű képeket nem spórolnák ki a weboldal fejlesztésből.

8. Bizalomépítő elemek

Ha a bizalomépítő elemek professzionális alkalmazására vagy kíváncsi, akkor érdemes megnézned néhány iparágadba tartozó amerikai weboldalt. A tengerentúlon már pontosan tudják, hogy a látogatói elköteleződés szempontjából mennyire fontos a bizalomépítő elemek használata.

Bizalomépítő elem alatt értem az ügyfél ajánlásokat, esettanulmányokat, blog cikkeket, tanúsítványokat, díjakat és minden olyan elemet, amely a cég hitelességét építi a látogató szemében. Ha ezek az elemek hiányoznak a weboldaladról, akkor sürgősen pótolni kell őket.

9. Kapcsolatfelvételi lehetőségek

Rengeteg weboldal nézünk meg nap-mint-nap, ez hozzátartozik a munkánkhoz. És nagyon sok olyan oldallal találkozunk, ahol a kapcsolatfelvételt megpróbálják megúszni egy űrlap megjelenítésével. Nincs cégnév, nincs e-mail cím, de még telefonszám se. Csak egy űrlap. Ilyenkor joggal merülhet fel a kérdés a látogatóban, hogy ezek után biztosan azt akarják, hogy én felvegyem ezzel a céggel a kapcsolatot? Mert ha igen, akkor úgy gondolom minél több lehetőséget meg kell adni annak érdekében, hogy a látogató azt válassza, ami neki kényelmes. Legyen tehát cégnév, cím, térkép, közösségi média elérhetőségek, űrlap, telefonszám és e-mail cím is.

10. Keresőoptimalizáltság

A magas felhasználói élmény egyik alapja az úgy nevezett megtalálhatóság. Ha a weboldal nem található meg a legfontosabb kereső kifejezésekre, akkor értelemszerűen esélye sem lesz az információ átadására illetve annak a szerepnek a betöltésére, ami megalkották.

A megtalálhatóság ebben az esetben a keresőoptimalizáltságot jelenti. Ez az egyik olyan pont, ahol a felhasználói élmény és a SEO találkozik. Ahhoz tehát, hogy magas felhasználói élményt érjünk el, óhatatlanul szükséges az is, hogy a weboldal erős SEO-val, jó helyezésekkel bírjon.

11. Közösségi média jelenlét

A közösségi média jelenlét egy fontos bizalomnövelő tényező. Egyre szélesebb rétegek számára lesz a közösségi média az elsődleges információ szerzési lehetőség és előbb ütnek fel egy Facebook-ot, semmint elolvasnának egy hírportált. A közösségi média megkerülhetetlen jelenléte miatt azok a cégek, amelyek nincsenek jelen a legfontosabb social media csatornákon, bizonyos korosztályok számára úgy tűnnek, mintha nem is léteznének.

12. Szakmai blog

A blog a legfontosabb tartalom marketing csatorna, amelyen keresztül egy cég publikációkat, esettanulmányokat, sajtó híreket, referenciákat, szakmai cikkeket továbbíthat a célközönség felé. A blog teszi lehetővé, hogy a céges weboldal rendszeresen frissüljön olyan információkkal, ami miatt megéri a látogatónak visszajönni az oldalra. Emellett a blog cikkek biztosítanak lehetőséget a közösségi média oldalak frissítésére. A blog cikkeket különböző kulcsszavakra lehet optimalizálni, ezzel javítva a Google helyezéseket. Egy szóval a blog önmagában számtalan területen biztosítja a látogatói kapcsolattartást és ezzel együtt növeli a felhasználói élményt.

Szerző: Tusnádi István, a Usernet ügyvezetője

Ajánlott bejegyzések

2019. február 14.

Egy jól működő vállalkozás elstartolásának egyik alapkövét jelenti a saját weboldal elindítása. Egy tökéletes honlap pedig nem csupán tartalmát, de vizuális megjelenését tekintve is kedves az olvasónak. A jó megjelenés igazi szakembert, jól képzett webdesignert kíván. De hogyan találd meg a céljaidnak leginkább megfelelő vizuális gurut? Adunk néhány tippet, melyeknek köszönhetően te is könnyebben kiválaszthatod az igazit!

2019. júnuis 30.

Működhetnek-e az animált komponensek a modern designban, és ha igen, melyek azok az elemek, melyek hozzájárulhatnak weboldalunk sikeréhez? Az alábbi bejegyzésből többek közt ez is kiderül.