Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
Az UX az angol User Experience, magyarul felhasználói élmény szavak rövidítéséből származik. Az UX mindazon hatások összessége, amelyek a user véleményét befolyásolják egy weboldal megtekintése, használata közben. Ha az oldal gyorsan töltődik be, könnyen navigálható, informatív, akkor a látogató szívesen időzik rajta és előbb-utóbb nagy valószínűséggel feliratkozni, rendelni fog vagy kapcsolatfelvételt kezdeményez. Ha az oldal lassú, rosszul jelenik meg mobilon, apró betűs szövegei nehezen olvashatók és még egy e-mail címet is nehéz megtalálni rajta, akkor a látogató előbb-utóbb besokall és elkattint, valahol máshol folytatja a keresgélést.
Az előbbi példa alapján azt gondolom már érhető, hogy miért fontos a magas felhasználói élmény a weboldalak esetében.
Az UX auditálás a felhasználói élmény oldaláról vizsgálja meg a weboldalt és készít egy jelentést arról, hogy az egyes kulcsfontosságú területeken hogyan teljesített, milyen hiányosságai vannak, sőt milyen javaslatok vannak a hiányosságok javítására.
Az UX auditálás után amennyiben az észrevételek javításra kerülnek, a weboldal általános teljesítménye javulni fog, magasabb konverziókat mutat és több ügyfelet hoz.
Auditor cége válogatja, hogy ki milyen szempontok alapján végzi az átvizsgálást. Az alábbi listában azokat a szempontokat gyűjtöttük össze, amelyekről úgy gondoljuk, hogy kötelező elemek minden átvizsgálás során.
A weboldal betöltődési sebessége egyértelműen a legfontosabb teljesítmény mutatók közé emelkedett az utóbbi időszakban. Ez elsősorban a mobil internetezés elterjedésének köszönhető, ugyanis megfigyelték, hogy a mobil használók mennyivel türelmetlenek, mikor egy site betöltődéséről van szó. Ez valószínűleg a mobil használati szokásokból is ered, ugyanis ha például úton vagyok és egy cég elérhetőségére van szükségem a navigáció elindításához, akkor szeretném az egészet letudni néhány másodperc alatt. Ha egy ilyen helyzetben 10-15 másodpercet kell várni arra, hogy megjelenjen a nyitólap, az végtelenül hosszú időnek tűnik.
A statisztikák is alátámasztják ezt az elméletet: az a weboldal, amelyik nem töltődik be 3-4 másodpercen belül a látogatóinak 25-40%-át is elveszítheti (mobilon). Éppen ezért az auditálás első lépése általában a sebesség vizsgálat kell, hogy legyen.
2019-et írunk és már kellemetlennek tűnik, hogy még mindig le kell írnom a reszponzívitás fontosságát, pedig sajnos még mindig rengeteg olyan cég van, amelyek ilyen-olyan okokból nem tértek át az eszközfüggetlen weboldalra.
Mivel már a Google is hátrébb sorolja azokat az oldalakat, amelyek mobilon nem működnek megfelelően, ezért a magas felhasználói élmény egyik alapköve, hogy a site legyen tökéletesen reszponzív.
Ideális esetben egy weboldal design-ja pontosan tükrözi a cég arculatát. Arculat alatt nem csak a logót, de a szín használatot, a kiegészítő grafikai elemeket, sőt akár a nyelvezetet is érthetjük. Ha a weboldal nem rendelkezik markáns arculattal, akkor a látogató elbizonytalanodhat azt illetően, hogy az adott cég weboldalán jár-e.
Ezen felül fontos, hogy ez az egységes arculat konzekvens legyen minden aloldalon, landing page-en.
Egy komplex weboldal navigációjának megtervezése nem is olyan egyszerű feladat. Többfajta módszertan, pl. card sorting (kártya rendezés) segít abban, hogy a menüpontok logikus sorrendben, megfelelő csoportosításban és olyan elnevezéssel kerüljenek a menübe, amely alapján a látogató számára is egyértelmű lesz, hogy hol milyen tartalomra számíthat.
Ha nincs megfelelő körültekintéssel kialakítva a menürendszer, akkor a látogató számára kaotikus, nehezen átlátható és logikátlan lesz, egy ideig kattintgat ide-oda, majd előbb-utóbb feladja a keresgélést és csalódottan vagy dühösen bezárja a böngésző ablakot. Ott abban a pillanatban elveszítettünk egy potenciális vásárlót.
Egy webshop esetében ez napi több tucat csalódott vásárlót is jelenthet, akik biztosan nem fognak visszajönni az oldalra. Könnyen kiszámolható, hogy a navigáció hibájából eredő akárcsak 1%-os konverzió csökkentés mekkora bevétel kiesést jelent egy webshop számára és innentől kedve nem kérdés, hogy mekkora figyelmet kell fordítani erre a pontra.
Tegyük fel, hogy az első 4 pont tekintetében minden tökéletesen alakul. Gyorsan betöltődik a nyitólap még mobilon is, esztétikus a weboldal megjelenése, könnyen kezelhető, érhető a navigáció és a látogató el is jut az egyik szolgáltatás oldalra, ahol a bal margótól a jobb margóig tartó hosszú ömlesztett szöveg várja, amire ránéz, és azonnal elmegy a kedve az olvasástól. Ennek az ellenkezőjével is gyakran találkozunk az auditálás során, amikor egy kb. 5 pontból álló tőmondatos felsorolással tudja le egy cég a szolgáltatásainak leírását. Egyik sem túl jó megoldás.
Az ideális az lenne, ha a menüpont tartalmak kellően hosszúak, alcímekkel és képekkel, illusztrációkkal tördeltek lennének annak érdekében, hogy a szkennelve olvasó látogató pillanatok alatt megtalálja azokat a részeket benne, amire kíváncsi. Az egyes szöveg sorok ne legyenek 55-72 karakternél hosszabbak, mert az megnehezíti az olvasást. Ezen felül kerüld a szakzsargon használatát, mert az szintén elijeszti a látogatókat.
Egy jól struktúrált weboldal automatikusan irányítja a látogatót a kitűzött cél vagyis a konverzió irányába. Mindegy, hogy melyik aloldalra érkezik a user, fontos, hogy az információ elolvasása után ne neki kelljen gondolkodnia azon, hogyan tovább, hanem az oldal irányítsa úgy nevezett CTA-k vagyis Call-to-Action gombok segítségével a konverzió megvalósulása felé, függetlenül attól, hogy ez a konverzó hírlevél feliratkozást, kapcsolat felvételt vagy éppen termék vásárlást jelent.
A weboldal szöveges tartalmainak elkészítése mellett komoly kihívást jelent a képek, illusztrációk, profil képek elkészítése. A honlap indításának határidejéhez közeledve, sokan megpróbálják ezt a feladatot azzal megúszni, hogy ingyenes stock fotókat válogatnak az oldalra. Pedig ha tudnák, hogy ez mennyire csökkenti a bizalmat a látogatóban rombolva a felhasználói élményt, akkor biztosan az egyedi, saját készítésű képeket nem spórolnák ki a weboldal fejlesztésből.
Ha a bizalomépítő elemek professzionális alkalmazására vagy kíváncsi, akkor érdemes megnézned néhány iparágadba tartozó amerikai weboldalt. A tengerentúlon már pontosan tudják, hogy a látogatói elköteleződés szempontjából mennyire fontos a bizalomépítő elemek használata.
Bizalomépítő elem alatt értem az ügyfél ajánlásokat, esettanulmányokat, blog cikkeket, tanúsítványokat, díjakat és minden olyan elemet, amely a cég hitelességét építi a látogató szemében. Ha ezek az elemek hiányoznak a weboldaladról, akkor sürgősen pótolni kell őket.
Rengeteg weboldal nézünk meg nap-mint-nap, ez hozzátartozik a munkánkhoz. És nagyon sok olyan oldallal találkozunk, ahol a kapcsolatfelvételt megpróbálják megúszni egy űrlap megjelenítésével. Nincs cégnév, nincs e-mail cím, de még telefonszám se. Csak egy űrlap. Ilyenkor joggal merülhet fel a kérdés a látogatóban, hogy ezek után biztosan azt akarják, hogy én felvegyem ezzel a céggel a kapcsolatot? Mert ha igen, akkor úgy gondolom minél több lehetőséget meg kell adni annak érdekében, hogy a látogató azt válassza, ami neki kényelmes. Legyen tehát cégnév, cím, térkép, közösségi média elérhetőségek, űrlap, telefonszám és e-mail cím is.
A magas felhasználói élmény egyik alapja az úgy nevezett megtalálhatóság. Ha a weboldal nem található meg a legfontosabb kereső kifejezésekre, akkor értelemszerűen esélye sem lesz az információ átadására illetve annak a szerepnek a betöltésére, ami megalkották.
A megtalálhatóság ebben az esetben a keresőoptimalizáltságot jelenti. Ez az egyik olyan pont, ahol a felhasználói élmény és a SEO találkozik. Ahhoz tehát, hogy magas felhasználói élményt érjünk el, óhatatlanul szükséges az is, hogy a weboldal erős SEO-val, jó helyezésekkel bírjon.
A közösségi média jelenlét egy fontos bizalomnövelő tényező. Egyre szélesebb rétegek számára lesz a közösségi média az elsődleges információ szerzési lehetőség és előbb ütnek fel egy Facebook-ot, semmint elolvasnának egy hírportált. A közösségi média megkerülhetetlen jelenléte miatt azok a cégek, amelyek nincsenek jelen a legfontosabb social media csatornákon, bizonyos korosztályok számára úgy tűnnek, mintha nem is léteznének.
A blog a legfontosabb tartalom marketing csatorna, amelyen keresztül egy cég publikációkat, esettanulmányokat, sajtó híreket, referenciákat, szakmai cikkeket továbbíthat a célközönség felé. A blog teszi lehetővé, hogy a céges weboldal rendszeresen frissüljön olyan információkkal, ami miatt megéri a látogatónak visszajönni az oldalra. Emellett a blog cikkek biztosítanak lehetőséget a közösségi média oldalak frissítésére. A blog cikkeket különböző kulcsszavakra lehet optimalizálni, ezzel javítva a Google helyezéseket. Egy szóval a blog önmagában számtalan területen biztosítja a látogatói kapcsolattartást és ezzel együtt növeli a felhasználói élményt.
Szerző: Tusnádi István, a Usernet ügyvezetője
Címkék
2019. február 06.
Keresőoptimalizálási hibákba nagyon könnyű belefutni, kijavítani viszont annál nehezebb őket. Ha az oldalunk felépítése és tartalomgyártás során odafigyelünk egy-két alapvető dologra, akkor ezeknek a problémáknak a nagy része könnyedén elkerülhető. Most megmutatjuk a három leggyakrabban előforduló hibát, ami weboldalunk forgalmának szempontjából akár végzetes is lehet.
2022. március 07.
Nincs könnyű dolga a KKV szektornak az utóbbi néhány évben. Hol a járvány miatt megváltozott világrenddel, hol az ebből eredő inflációval és válsággal, hol pedig egy háború fenyegetésével kell megtanulnunk együtt élni. Hogyan járj el helyesen és tartsd fent a megélhetésedet – és az alkalmazottaidét – ilyen válságos időkben? Hogyan reklámozz, mit kommunikálj és mit ne?