Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
Az online kereskedelem példátlan növekedést mutatott be az elmúlt évben. A pandémia okozta lezárások, a hirtelen jött pánikhangulat, a home office és a nyári újranyitás olyan mértékű növekedést okozott a webshopok keresletében, hogy 3-4 évet lépett előre az egész szegmens.
A járvány előtt a teljes kereskedelemnek csupán 5-6%-át tette ki az e-kereskedelem, de napjainkban ez már jócskán 10% felett van.
Hogy ezt perspektívába helyezzük, gondoljunk csak bele, hogy az első webshopok Magyarországon már az 1990-es évek végén léteztek, 2020 elejéig pedig még csak 5-6%-os részt tudtak kiszakítani a teljes kereskedelmi forgalomból. Több, mint 20 év alatt.
A járvány óta majdnem megduplázódott ez a szám (ma már 10% feletti), pedig mindössze egyetlen esztendő telt el. Az elmúlt egy év növekedése tehát majdnem akkora, mint az előző 20 év — összesen.
Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy milyen okok játszanak szerepet a növekedés hátterében, illetve azt is megmutatjuk, hogy melyek voltak azok az iparágak, amelyek a legnagyobb bővülést könyvelhették el.
A növekedés egyrészről hatalmas meglepetésnek számított, hiszen ha 2020 előtti adatokat nézünk, akkor világosan kirajzolódik, hogy az utóbbi évek legpesszimistább jóslatait nyilatkozták le az e-kereskedelmi cégek vezetői.
Ám ha a mai fejünkkel, utólagosan vizsgáljuk meg a helyzetet, akkor a példátlan növekedés borítékolható volt, hiszen a legtöbb fizikai boltot több ízben is bezárták, ezért az emberek nem tudtak máshol vásárolni, mint az interneten.
Míg korábban az volt a trend, hogy a csak és kizárólag online elérhető webáruházak fizikai boltok nyitásába kezdtek, addig ezt a pandémia teljesen felborította, és az vált az elsődleges céllá, hogy minden egyes kereskedelmi egység rendelkezzen online jelenléttel.
Természetesen nem csak az e-kereskedelmi egységek tapasztalhattak óriási forgalomnövekedést a karantén alatt, hiszen más, főleg az interneten jelenlévő szolgáltatások is hasznot húzhattak az online térben megjelenő hatalmas embertömegből.
Ezen szerencsés iparágak közé tartozik például:
Cikkünk szempontjából a legfontosabb kérdés nem más, mint hogy mely iparágak voltak azok, akik a legnagyobb növekedést könyvelhették el a pandémia során?
A pandémia sajnos sok vállalkozó életét keserítette meg, hiszen néhány iparágat teljesen lenullázott.
Ebben a cikkben azonban a pozitív oldalára koncentrálunk, és a járvány nagy nyerteseit mutatjuk be.
Bár a pandémia szinte minden online termék eladására pozitív hatással volt, azonban mégis érdemes kiemelni néhányat közülük, akik a növekedés húzóágazataivá váltak.
A legnagyobb növekedést az FMCG iparág tudta felmutatni.
Az FMCG a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacát jelenti, ám a kategória igen tág, ezért célszerű részleteiben is megvizsgálni az egyes termékeket.
A kategória nagy nyertesei közé tartoznak az élelmiszerek és a háztartási cikkek, hiszen a pandémia során volt egy időszak, amikor mindenki pánikvásárlásba kezdett, és konzerveket, tisztálkodási szereket halmozott fel, hátha hiány alakul ki.
Fontos kiemelnünk, hogy ez a szegmens azért is tudott hatalmas növekedést produkálni, mert olyan új vásárlók lepték el a piacot, akik eddig még sosem vásároltak online: az idősek. Őket ugyanis rákényszerítette a pandémia, hogy ne mozduljanak ki a veszélyes időkben – a vásárlást inkább online végezzék.
Az FMCG piac másik fele sajnos nem volt ilyen szerencsés, hiszen az italautomaták, a vendéglátóhelyeken kapható alkoholos vagy üdítőitalok piaca hatalmas zuhanást élt át.
Létezik azonban egy harmadik kategória is, amelynek a helyzete jóval bonyolultabb. Ennek a kategóriának az egyik legjobb példája a kávé, amelyből sem több, sem kevesebb nem fogyott – mégis erőteljes átalakuláson ment át a piac.
A kávépiac egyik fő felvásárlópiaca ugyanis a vendéglátóhelyek, amelyek az előbb kifejtett okok miatt jóval kevesebb kávét tudtak eladni. A kávék online keresletnövekedése miatt azonban ez a veszteség kiegyenlítődött. A vásárlópiac azonban jelentősen átalakult, hiszen míg a pandémia előtt főleg a cégek vásároltak meg az irodai kávét, addig most a home office miatt már a magánszemélyeknek kellett megvásárolnia a kávét, így a kereslet gyakorlatilag nem változott, de a felvásárlóközeg összetétele annál inkább.
Az FMCG piac azonban nem az egyetlen, hiszen hasonló növekedést tudott produkálni például a lakberendezési és kerti iparág is. Az emberek hirtelen jóval több időt töltöttek otthon, sokaknak pedig irodává kellett alakítaniuk az addig csak pihenésre használt helyiséget. Ráadásul a sok rossz hír, illetve bezártság miatt egyre többen vágytak a szabadba és a természetbe, ami miatt nem csak a kerti, de a különböző barkács eszközök és kiránduláshoz használatos eszközök piaca is kilőtt.
Természetesen ezek a trendek nem csak Magyarországon, hanem az egész világon megfigyelhetőek voltak.
Google keresések az angol “gardening”, azaz “kertészkedés” kifejezésre
Hatalmas növekedést produkált emelett még:
A változás azonban nem csak az online kereskedelmet érintette.
Nem csak a gyermekeknek, hanem a felnőtteknek is rengeteg ideje szabadult fel, hiszen a nyugdíjasok jóval kevesebbet jártak már boltba, míg a home office-ban dolgozók rengeteg időt spóroltak az ingázás kiesése miatt.
Éppen ezért a streamingszolgáltatók gyakorlatilag megduplázták az előfizetőik számát, és az olyan médiaóriások, mind a Disney, már 2020-ban elérték az amúgy csak 2024-re kitűzött — feliratkozókra vonatkozó — célszámokat.
Fontos kiemelni a már korábban is említett edukációs piacot is, hiszen az oktatás gyakorlatilag teljes egészében átköltözött az internetre. Ezzel azok az online képzések jártak jól, amelyek már évek óta az interneten működnek, hiszen ők felkészülten és mindenfajta sürgetés nélkül várták a kíváncsi tanulókat.
Emellett kijelenthető, hogy minden iparág komoly növekedést ért el a világban, ami valamilyen módon kapcsolódik a technológiához, hiszen a nehéz időszakok mindig rengeteg innovációt szülnek – gondoljunk csak a rekordidő alatt kifejlesztett koronavírus elleni vakcinákra.
A cikkünkben bemutatott utolsó piac, ami hatalmasat növekedett, nem más, mint a weboldal készítés. Mivel mindenki, aki eddig főleg offline nyújtott szolgáltatást, rá lett kényszerítve, hogy online jelenlétet építsen ki, aminek alapeleme egy jó minőségű, technikailag is rendben működő weboldal.
Éppen ezért sok cég lázas honlapfejlesztésbe kezdett. Ez a trend a mai napig sem hagyott alább, és a pandémia megmutatta, hogy az online jelenlét ma már nem csak egy opció, hanem szinte elengedhetetlen!
Amennyiben egy minőségi, megbízható weboldalt szeretnél, keress meg minket bátran!
Címkék
2020. december 28.
Az online marketing berkein belül az egyik leggyakrabban használt fogalom a lead. Sokszor merül fel weboldaltervezés, és főként landing oldalak készítése során. Utóbbiaknak ugyanis szerves része a leadek generálása. De mit is jelent pontosan a lead, mi az a lead generálás, és milyen eszközökkel szerezhetjük meg a számunkra hasznos lead-eket?
2022. január 14.
Egy jól működő honlap legfontosabb eleme a főoldal, hiszen ez az a hely, ahová a látogatók többsége érkezik, itt érik őket az első impulzusok vállalkozásunkkal kapcsolatban. Különösen fontos tehát, hogy honlapunk főoldala mindig logikusan, átláthatóan legyen felépítve. Ezért most hoztunk pár tippet azzal kapcsolatban, hogy hogyan is kell kinéznie egy felhasználó- és keresőbarát főoldalnak, és mi az, amit a siker érdekében mindenképp tartalmaznia kell.