CoderWeb honlapkészítés, weboldal és webshop készítés

Utolsó frissítés: Szerző:

Az e-kereskedelem óriási növekedése napjainkban

Az online kereskedelem példátlan növekedést mutatott be az elmúlt évben. A pandémia okozta lezárások, a hirtelen jött pánikhangulat, a home office és a nyári újranyitás olyan mértékű növekedést okozott a webshopok keresletében, hogy 3-4 évet lépett előre az egész szegmens.

A járvány előtt a teljes kereskedelemnek csupán 5-6%-át tette ki az e-kereskedelem, de napjainkban ez már jócskán 10% felett van.

Hogy ezt perspektívába helyezzük, gondoljunk csak bele, hogy az első webshopok Magyarországon már az 1990-es évek végén léteztek, 2020 elejéig pedig még csak 5-6%-os részt tudtak kiszakítani a teljes kereskedelmi forgalomból. Több, mint 20 év alatt.

A járvány óta majdnem megduplázódott ez a szám (ma már 10% feletti), pedig mindössze egyetlen esztendő telt el. Az elmúlt egy év növekedése tehát majdnem akkora, mint az előző 20 év — összesen.

Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy milyen okok játszanak szerepet a növekedés hátterében, illetve azt is megmutatjuk, hogy melyek voltak azok az iparágak, amelyek a legnagyobb bővülést könyvelhették el.

Az online kereskedelem példátlan térnyerése

A növekedés egyrészről hatalmas meglepetésnek számított, hiszen ha 2020 előtti adatokat nézünk, akkor világosan kirajzolódik, hogy az utóbbi évek legpesszimistább jóslatait nyilatkozták le az e-kereskedelmi cégek vezetői.

Ám ha a mai fejünkkel, utólagosan vizsgáljuk meg a helyzetet, akkor a példátlan növekedés borítékolható volt, hiszen a legtöbb fizikai boltot több ízben is bezárták, ezért az emberek nem tudtak máshol vásárolni, mint az interneten.

Míg korábban az volt a trend, hogy a csak és kizárólag online elérhető webáruházak fizikai boltok nyitásába kezdtek, addig ezt a pandémia teljesen felborította, és az vált az elsődleges céllá, hogy minden egyes kereskedelmi egység rendelkezzen online jelenléttel.

Természetesen nem csak az e-kereskedelmi egységek tapasztalhattak óriási forgalomnövekedést a karantén alatt, hiszen más, főleg az interneten jelenlévő szolgáltatások is hasznot húzhattak az online térben megjelenő hatalmas embertömegből.

Ezen szerencsés iparágak közé tartozik például:

  • Játékpiac (online és offline egyaránt)
  • Online streaming
  • Technológia

Cikkünk szempontjából a legfontosabb kérdés nem más, mint hogy mely iparágak voltak azok, akik a legnagyobb növekedést könyvelhették el a pandémia során?

Az online kereskedelem fő nyertesei

A pandémia sajnos sok vállalkozó életét keserítette meg, hiszen néhány iparágat teljesen lenullázott.

Ebben a cikkben azonban a pozitív oldalára koncentrálunk, és a járvány nagy nyerteseit mutatjuk be.

Bár a pandémia szinte minden online termék eladására pozitív hatással volt, azonban mégis érdemes kiemelni néhányat közülük, akik a növekedés húzóágazataivá váltak.

A legnagyobb növekedést az FMCG iparág tudta felmutatni.

Az FMCG a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacát jelenti, ám a kategória igen tág, ezért célszerű részleteiben is megvizsgálni az egyes termékeket.

A kategória nagy nyertesei közé tartoznak az élelmiszerek és a háztartási cikkek, hiszen a pandémia során volt egy időszak, amikor mindenki pánikvásárlásba kezdett, és konzerveket, tisztálkodási szereket halmozott fel, hátha hiány alakul ki.

Fontos kiemelnünk, hogy ez a szegmens azért is tudott hatalmas növekedést produkálni, mert olyan új vásárlók lepték el a piacot, akik eddig még sosem vásároltak online: az idősek. Őket ugyanis rákényszerítette a pandémia, hogy ne mozduljanak ki a veszélyes időkben – a vásárlást inkább online végezzék.

 

online kereskedelem

 

Az FMCG piac másik fele sajnos nem volt ilyen szerencsés, hiszen az italautomaták, a vendéglátóhelyeken kapható alkoholos vagy üdítőitalok piaca hatalmas zuhanást élt át.

Létezik azonban egy harmadik kategória is, amelynek a helyzete jóval bonyolultabb. Ennek a kategóriának az egyik legjobb példája a kávé, amelyből sem több, sem kevesebb nem fogyott – mégis erőteljes átalakuláson ment át a piac.

A kávépiac egyik fő felvásárlópiaca ugyanis a vendéglátóhelyek, amelyek az előbb kifejtett okok miatt jóval kevesebb kávét tudtak eladni. A kávék online keresletnövekedése miatt azonban ez a veszteség kiegyenlítődött. A vásárlópiac azonban jelentősen átalakult, hiszen míg a pandémia előtt főleg a cégek vásároltak meg az irodai kávét, addig most a home office miatt már a magánszemélyeknek kellett megvásárolnia a kávét, így a kereslet gyakorlatilag nem változott, de a felvásárlóközeg összetétele annál inkább.

Az FMCG piac azonban nem az egyetlen, hiszen hasonló növekedést tudott produkálni például a lakberendezési és kerti iparág is. Az emberek hirtelen jóval több időt töltöttek otthon, sokaknak pedig irodává kellett alakítaniuk az addig csak pihenésre használt helyiséget. Ráadásul a sok rossz hír, illetve bezártság miatt egyre többen vágytak a szabadba és a természetbe, ami miatt nem csak a kerti, de a különböző barkács eszközök és kiránduláshoz használatos eszközök piaca is kilőtt.

Természetesen ezek a trendek nem csak Magyarországon, hanem az egész világon megfigyelhetőek voltak.

Növekvő internetes kereskedelem

Google keresések az angol “gardening”, azaz “kertészkedés” kifejezésre

 

Hatalmas növekedést produkált emelett még:

  • Számítástechnikai eszközök piaca — a home office, illetve az online oktatás miatt új eszközökre volt szükség
  • Otthoni ruházat — az egyik új kategória, az “Athleisure”, ami gyakorlatilag a “sportosan kényelmes” ruházatot jelenti, hihetetlenül népszerűvé vált
  • Online és offline játékok — a gyermekek hirtelen felszabaduló idejét a szülőknek le kellett kötniük

A változás azonban nem csak az online kereskedelmet érintette.

Egyéb iparágak a növekedés hátterében

Nem csak a gyermekeknek, hanem a felnőtteknek is rengeteg ideje szabadult fel, hiszen a nyugdíjasok jóval kevesebbet jártak már boltba, míg a home office-ban dolgozók rengeteg időt spóroltak az ingázás kiesése miatt.

Éppen ezért a streamingszolgáltatók gyakorlatilag megduplázták az előfizetőik számát, és az olyan médiaóriások, mind a Disney, már 2020-ban elérték az amúgy csak 2024-re kitűzött — feliratkozókra vonatkozó — célszámokat.

Fontos kiemelni a már korábban is említett edukációs piacot is, hiszen az oktatás gyakorlatilag teljes egészében átköltözött az internetre. Ezzel azok az online képzések jártak jól, amelyek már évek óta az interneten működnek, hiszen ők felkészülten és mindenfajta sürgetés nélkül várták a kíváncsi tanulókat.

Emellett kijelenthető, hogy minden iparág komoly növekedést ért el a világban, ami valamilyen módon kapcsolódik a technológiához, hiszen a nehéz időszakok mindig rengeteg innovációt szülnek – gondoljunk csak a rekordidő alatt kifejlesztett koronavírus elleni vakcinákra.

A cikkünkben bemutatott utolsó piac, ami hatalmasat növekedett, nem más, mint a weboldal készítés. Mivel mindenki, aki eddig főleg offline nyújtott szolgáltatást, rá lett kényszerítve, hogy online jelenlétet építsen ki, aminek alapeleme egy jó minőségű, technikailag is rendben működő weboldal.

Éppen ezért sok cég lázas honlapfejlesztésbe kezdett. Ez a trend a mai napig sem hagyott alább, és a pandémia megmutatta, hogy az online jelenlét ma már nem csak egy opció, hanem szinte elengedhetetlen!

Amennyiben egy minőségi, megbízható weboldalt szeretnél, keress meg minket bátran!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2020. február 20.

A landing page ugyanis mind a webfejlesztésben, mind a marketingben jól ismert koncepció. Szakmán kívül azonban sokan továbbra sem tudják, mit is takar a megnevezés valójában, és miért lehet hasznos egy landing oldal egy olyan vállalkozás számára, melynek célja az online marketing fejlesztése, vagy a direkt online értékesítés. Ebben a bejegyzésben tisztázzuk fogalmat, és megmutatjuk azt, mik azok az alapvető dolgok, melyek egy jól működő landing oldal létrehozásához szükségesek.

2021. augusztus 18.

Egy honlap kizárólag akkor lehet sikeres, ha képes kiszolgálni a felhasználói igényeket. Ahhoz azonban, hogy ez sikerüljön, tudnunk kell azt, hogy a látogatók miért is kattintanak rá. Éppen ezért ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mi lehet annak az oka, hogy a látogatók rákattintanak weboldaladra, és milyen tartalmat érdemes kínálnunk nekik cserébe annak érdekében, hogy ne érje őket csalódás.

Népszerű bejegyzések