Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A webdesign trendeket tekintve 2018 az elegáns minimalizmus éve volt. A letisztult és egyszerű megjelenés tovább hódított 2019-ben is, persze némi kísérletezéssel megbolondítva. Az évtized utolsó hónapjaiban leginkább a monokróm design és a tipográfia kreatív használata volt a jellemző.
A tervezők többsége azonban úgy tűnik, egyelőre csak kikacsintgatott a minimalizmus által biztosított komfortzónából, és a design-forradalom egyelőre elmaradt. De mi a helyzet a jövővel? Milyen trendek felemelkedése várható 2020-ban, és várható-e, hogy az új évtized radikális változást hoz majd a webdesign terén?
Az elmúlt hónapokban különböző alkalmazások és weboldalak esetében is egyre népszerűbbé vált az úgynevezett sötét mód (dark mode) használatának lehetősége. A sötét mód beállításával a teljes felhasználói felületet sötét színűre változtatható, melynek célja főként a felhasználók látásának megóvása, valamint a gazdaságos energiafelhasználás elősegítése.
Tudományosan igazolt tény, hogy a sötét mód színei kevésbé fárasztják a szemet, így nem is roncsolják annyira a látóidegeket. Ez pedig az okoseszközök és az egyre növekvő, képernyő előtt töltött idő korában rendkívül hasznos megoldást jelent a felhasználók számára.
A sötét mód használatával ráadásul az energiafelhasználás is hatékonyabbá tehető. A Google adatai szerint például a Youtube sötét módban történő használatával nem kevesebb, mint 43% energiát takaríthatunk meg.
Az elmúlt években főként a geometria és a szimmetrikus formák bizonyultak irányadónak, azonban úgy tűnik, a designerek egyre inkább kezdik felfedezni a tökéletlenségben rejlő lehetőségeket. A kevésbé letisztult, vázlatos megjelenés a sablonos, minimalista design-nal ellentétben személyesebbé, egyedivé teheti arculatunkat.
Úgy tűnik tehát, 2020 a kézzel rajzolt ikonok, az asszimetrikus ábrák, valamint a grafikákból és fotókból álló, digitális kollázsok éve lehet. A lényeg, hogy minél egyedibb, minél ötletesebb megoldásokra és azok kreatív alkalmazására koncentráljunk.
A kétezres évek elejére a legtöbben úgy gondolunk vissza, mint az interaktív webdesign, a 3D-s grafika, valamint a vizuálisan túlterhelt honlapok korszakára. Olyannyira sűrű volt ez az időszak, hogy a felhasználók hamar rá is untak a futurisztikus megjelenésre, és a tervezők lassan, de biztosan a letisztult, minimalista design felé vették az irányt.
Azóta rengeteg vizuális inger leülepedett, és felnőtt a grafikusok egy újabb generációja, akik a korábbinál sokkal ízlésesebben és letisztultabban tudják integrálni látványterveikben a háromdimenziós elemeket.
Éppen ezért egyre többen kísérleteznek a 3D-s grafikai szegmensek letisztult felhasználói felületeken történő integrálásával. Az eredmény sok esetben kifejezetten látványos és lenyűgöző, így egyáltalán nem kizárt, hogy 2020-ban a korábbinál gyakrabban találkozhatunk majd a minimalista megjelenésből kiemelkedő, látványos, térbeli elemekkel, a modern és a klasszikus design-elemek kombinációjával.
Annak ellenére, hogy az új évtized a komplex design felemelkedését hozhatja magával, úgy tűnik, a fő csapásvonal továbbra is a letisztult, elegáns megjelenés. Nem véletlenül, hiszen az átláthatóság és egyszerű kezelhetőség továbbra is hozzájárulnak a hiánytalan felhasználói élmény felépítéséhez.
Egyik nagyon jó példa erre a monokróm webdesign, melyről már írtunk részletesebben is.
A minimalista weboldalak könnyebben alkalmazkodnak az okoseszközökön történő megjelenítéshez, gyorsabban töltenek be, és a figyelmünket sem terelik el a túlzott vizuális ingerek használatával.
Címkék
2018. október 22.
Amennyiben a honlapod nem vonzza a látogatókat, annak több oka is lehet. Ezek közül a weboldal felépítése csak az egyik fontos kérdés, a rendszeresen frissülő, minőségi tartalom legalább annyira lényeges, mint a megjelenés. A forgalomnövelés éppen ezért összetett feladat. Létezik azonban néhány olyan, egyszerű trükk, aminek bevetése segíthet abban, hogy hatékonyan gyarapítsuk az általunk kínált tartalom iránt érdeklődő látogatók számát.