Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
Kezdjük egy kis történelmi visszatekintéssel a téma vizsgálatát! Sokan azt gondolják, hogy a tegeződés egy újdonsült szokás, a szabadosság, a nyugati kultúra elterjedésével jelent meg hazánkban is. Azonban, ha a magyar nyelvemlékek között böngészünk, láthatjuk, hogy már a 12. században is jelent volt nyelvünkben a tegező formula. Sőt! Ez volt az általánosan elfogadott forma.
A magázódás alakult ki később, méghozzá a nyelvújítás idején. Kazinczy Ferenc és kortársai a 19. században újabb szavakkal bővítették a nyelvet, de nyelvtani kérdésekkel, nyelvműveléssel is foglalkoztak.
Ekkortájt merült fel az igény arra, hogy valahogy jelezni lehessen a rangbéli különbségeket a kommunikáció során. Először ehhez a maga, majd később – Széchenyi István javaslatára – az ön kifejezést kezdték el használni.
A magázódás szép lassan elterjedt a hivatalos körökben, de a családokban is. A szüleiket, nagyszüleiket még a 20. század közepén is magázták a gyerekek. Annak azonban, hogy a tegeződés a divatosabb és a gyakoribb mostanság, a média és főleg az internet az oka. Az online felületeket ugyanis többségében fiatalok használják, ezért a legtöbb weboldal tartalomkészítés során ezt a közvetlenebb módot választja az üzenetek továbbítására.
Az etikettszabályok pontosan előírják, hogy a társadalmi interakciók során kit szabad tegeződve megszólítani, illetve kit kell magázni – az már más kérdés, hogy a 21. században ezt ki mennyire tartja be. A magázás, önözés továbbra is azt fejezi ki a hétköznapi nyelvhasználatban, hogy tiszteljük az illetőt, de távolságtartásra is utalhat, például amikor két idegen elegyedik szóba.
A tegeződés és magázódás között a sokak által tanult angol nyelvben nincs különbség, talán épp ezért terjedt el itthon is a tegező megszólítás. Ez pedig kihat a mondanivaló megfogalmazására is, sokkal lazább, kötetlenebb szövegek jönnek létre, ha egyes szám második személyű igealakokat használunk.
A tegeződés lehetővé teszi a viccelődést, a humorosabb kifejezések használatát is, arra azonban vigyázni kell, hogy udvariasak és közérthetőek maradjunk ekkor is.
A magázódás miatt komolyabbnak, megbízhatóbbnak, kissé ridegebbnek tűnhetünk. A magázás során harmadik személyű ragozást használunk és gyakran a tiszteletteljes megszólítás sem maradhat el, hogy egyértelművé váljon, nem egy harmadik emberről beszélünk.
A magázódás manapság a fiatalok – főleg az Y és Z generáció – számára igazi kihívást jelent, hiszen ők a neten használt nyelvváltozatot érzik magukénak. A távolságtartó, udvarias formulák a bizalmatlanságot is kifejezhetik, hivatalos esetekben viszont ezt illik használni.
Annyi bizonyos, hogy napjainkban változnak a szokások, és a tegeződés egyre inkább elfogadott a formálisabb helyzetekben is.
Nos, itt nincs egyértelmű jó válasz, ami minden cég számára ugyanolyan hatékonysággal alkalmazható. Az alábbi dolgoktól függhet, hogy tegezést vagy a magázást érdemes-e használni:
Ha idősebbeket vagy magas beosztásban dolgozókat szólítasz meg, célszerűbb lehet a hivatalosabb, tisztelettudóbb magázódás. Ugyanez igaz akkor is, ha prémium minőségű, magas értékű terméket vagy szolgáltatást kínálsz, mely csak bizonyos rétegnek érhető el.
Amennyiben közvetlenebb kapcsolatot szeretnél kialakítani a vásárlókkal, megrendelőkkel, ügyfelekkel, akkor mindenképp a tegezés javasolt. Ha 18-40 év közötti emberekből áll a célcsoportod és divatos, trendi dolgokat értékesítesz, akkor is ezt a módot használd.
Jó tanácsként azt mondhatjuk, hogy ha kiválasztottad a megfelelő stílust, azt használd minden felületen: honlapon, hírlevélben, közösségi médiában. Az online marketing sikeressége ezen is múlhat! Olvass blogunkban további érdekességeket, hasznos információkat a témával kapcsolatban!
Címkék
2023. október 20.
Oké, tudom, hogy ez őrültségnek hangzik. De ha jobban belegondolsz, az internet tele van olyan cikkekkel, amik ötletek százait vonultatják fel arra vonatkozóan, hogyan lehet sikeres az üzleted. De hé, itt a farsang, áll a bál! Fordítsuk meg egy kicsit a dolgot a hecc kedvéért, és nézzük, mi kell ahhoz, hogy garantáltan ne menjen az online üzleted.
2023. november 24.
A honlap akkor éri el célját, ha informatív, azaz az oda látogató emberek megtalálják rajta, amit kerestek. Minél több időt töltenek az oldalon, annál nagyobb eséllyel veszik igénybe a meghirdetett szolgáltatásokat. Van azonban néhány dolog, ami elrettenti a felhasználókat a vásárlástól, megrendeléstől. A sok nyelvtani, helyesírási hiba például egyértelműen bizalmatlanságot szül. Cikkünkben bemutatjuk, mire érdemes figyelned ezzel kapcsolatban.