Utolsó frissítés: Szerző:

Mi a SWOT-analízis és miért van rá szükséged?

Mit takar a SWOT kifejezés?

A SWOT egy mozaikszó, amely az angol kifejezések rövidítéséből jött létre. Összesen 4 dolgot vizsgálhatunk egy SWOT-mátrixszal, ezek pedig a következők:

  • S: strengths – erősségek
  • W: weaknesses – gyengeségek
  • O: opportunities – lehetőségek
  • T: threats – veszélyek

Magyar elnevezése is van a technikának, de ez kevésbé ismert. A rövidítésekből a GYELV szó áll össze, de a SWOT-analízis kifejezés az elfogadottabb szakmai terminus, ezt ismerik és használják a vállalkozások.

Hogyan kezdjünk neki a SWOT-elemzésnek?

A SWOT-elemzés tulajdonképpen a stratégiaalkotás folyamatának egyik legjelentősebb lépése, főleg az üzleti terv kidolgozásakor készítik. Négy fontos tényezőt vizsgálunk meg egymással összefüggésben, ezzel az a cél, hogy feltérképezzük, mennyire lehet életképes a vállalkozásunk, illetve megtudjuk, hogy stratégiai szempontból milyen lépéseket érdemes tenni.

Elsőre talán bonyolultnak tűnhet a SWOT-analízis készítése, pedig nem az. Egy 4 részre osztott négyzetet – ha úgy tetszik, egy 2 x 2 felosztású táblázatot – kell készíteni, amelybe a megfelelő helyre kerülnek azok az adatok, amelyeket összegyűjtöttünk.

Az erősségek és a gyengeségek belső tényezők: ezeken csak mi tudunk változtatni, ezek kerülnek a táblázat egyik sorába egymás mellé. A lehetőségek és veszélyek kerülnek a következő sorba, ezekre általában nincs ráhatásunk, külső tényezők függvényei, egyéni és céges szinten is csak reagálni tudunk rájuk.

Kérdések, amelyekre választ keresünk

Érdemes kérdések mentén elkezdeni a táblázat kitöltését. Gyűjtsünk össze néhány fontosabb kérdést a vállalkozással, termékkel kapcsolatban. Ne csak egy ember vagy egy adott részleg szakemberei válaszoljanak, hanem vonjunk be mindenkit a folyamatba, akinek hatása van a cég működésére.

Nem elég tehát csak a marketing- és pénzügyi osztály véleményét kikérni például egy új termék bevezetésekor, hiszen ez az ügyfélszolgálat működését is befolyásolni fogja. A főbb kérdéseket a SWOT betűk segítségével állítsuk össze számukra is. Íme, néhány példa.

Erősségek (S):

  • Mivel tűnünk ki a többi cég közül?
  • Miben vagyunk jobbak a konkurenciánál?
  • Miért szeretnek nálunk dolgozni az emberek?
  • Milyen előnyei vannak a termékünknek/szolgáltatásunknak?

Gyengeségek (W):

  • Miben jobb nálunk a konkurencia?
  • Milyen panaszokkal keresik fel leggyakrabban az ügyfélszolgálatot?
  • Keresőoptimalizált a honlapunk? Hogy teljesítünk a keresőkben?
  • Rendelkezésre állnak-e a megfelelő eszközök, anyagi források a fejlesztéshez?

Lehetőségek (O), illetve Veszélyek (T)

  • Várható-e olyan politikai döntés a közeljövőben, amely pozitívan/negatívan befolyásolhatja működésünket?
  • Használunk-e minden közösségi csatornát?
  • A technikai változások hogyan hatnak a cég működésére, termékeink népszerűségére?

Ha elkészül a táblázat, láthatóvá válik, hogy mik azok a dolgok, amelyek támogathatják vállalkozásunkat (erősségek és lehetőségek) és mik azok, melyek negatívan befolyásolhatják a működésünket (gyengeségek és veszélyek).

Mire jó a SWOT-analízis?

A SWOT-elemzés készítése egyszerű, de nagyszerű technika arra, hogy rálássunk a vállalkozásunk működésére és jövőbeli terveket kovácsoljunk. Érdemes alkalmazni akár egyfős cégek esetében is, de nagyvállalatok, multik esetében is rendkívül hatékony.

A SWOT-mátrix készítése során sok minden kirajzolódik előttünk, aminek mentén már könnyebb lesz cselekedni. A stratégiai tervezéskor lesznek olyan elemek, amelyekre különös figyelmet kell majd fordítani, ezek megtalálását is segítheti az elemzés.

Nézzük, mire jó még a SWOT-analízis!

  • Erősségeinkre építve új marketingstratégiát dolgozhatunk ki.
  • Meglátjuk, hol van szükség javulásra.
  • Találhatunk újabb lehetőségeket, amelyeket érdemes lehet kihasználni.
  • Óvatosságra, további átgondolásra inthet a veszélyek felismerése.

Egy SWOT-elemzés készítése után a legfontosabb, hogy cselekedjünk is! Ha például a honlapod nem elég informatív és így hátráltatja a cég működését, újítsd fel vagy készíttess új, egyedi honlapot. Mi mindkettőben tudunk segíteni, keress minket bizalommal!

Címkék

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2020. január 29.

Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük a négy legfontosabb dolgot, melyet mindenképp érdemes ellenőrizned azelőtt, hogy honlapod elérhetővé tennéd a nyilvánosság számára.

2020. július 20.

A tavalyi év egyik nagy slágere UI design szempontjából a honlapok sötét módban történő megjelenítésének lehetősége volt. De tényleg érdemes időt, pénzt és energiát áldozni arra, hogy weboldalunk ilyen módon is megjeleníthető legyen, vagy az egész csak múló trend, melyet jövőre a legtöbb felhasználó elfelejt? Most összegyűjtöttük a sötét mód legnagyobb előnyeit és hátulütőit is!

Népszerű bejegyzések