Utolsó frissítés: Szerző:

Mi a SWOT-analízis és miért van rá szükséged?

Mit takar a SWOT kifejezés?

A SWOT egy mozaikszó, amely az angol kifejezések rövidítéséből jött létre. Összesen 4 dolgot vizsgálhatunk egy SWOT-mátrixszal, ezek pedig a következők:

  • S: strengths – erősségek
  • W: weaknesses – gyengeségek
  • O: opportunities – lehetőségek
  • T: threats – veszélyek

Magyar elnevezése is van a technikának, de ez kevésbé ismert. A rövidítésekből a GYELV szó áll össze, de a SWOT-analízis kifejezés az elfogadottabb szakmai terminus, ezt ismerik és használják a vállalkozások.

Hogyan kezdjünk neki a SWOT-elemzésnek?

A SWOT-elemzés tulajdonképpen a stratégiaalkotás folyamatának egyik legjelentősebb lépése, főleg az üzleti terv kidolgozásakor készítik. Négy fontos tényezőt vizsgálunk meg egymással összefüggésben, ezzel az a cél, hogy feltérképezzük, mennyire lehet életképes a vállalkozásunk, illetve megtudjuk, hogy stratégiai szempontból milyen lépéseket érdemes tenni.

Elsőre talán bonyolultnak tűnhet a SWOT-analízis készítése, pedig nem az. Egy 4 részre osztott négyzetet – ha úgy tetszik, egy 2 x 2 felosztású táblázatot – kell készíteni, amelybe a megfelelő helyre kerülnek azok az adatok, amelyeket összegyűjtöttünk.

Az erősségek és a gyengeségek belső tényezők: ezeken csak mi tudunk változtatni, ezek kerülnek a táblázat egyik sorába egymás mellé. A lehetőségek és veszélyek kerülnek a következő sorba, ezekre általában nincs ráhatásunk, külső tényezők függvényei, egyéni és céges szinten is csak reagálni tudunk rájuk.

Kérdések, amelyekre választ keresünk

Érdemes kérdések mentén elkezdeni a táblázat kitöltését. Gyűjtsünk össze néhány fontosabb kérdést a vállalkozással, termékkel kapcsolatban. Ne csak egy ember vagy egy adott részleg szakemberei válaszoljanak, hanem vonjunk be mindenkit a folyamatba, akinek hatása van a cég működésére.

Nem elég tehát csak a marketing- és pénzügyi osztály véleményét kikérni például egy új termék bevezetésekor, hiszen ez az ügyfélszolgálat működését is befolyásolni fogja. A főbb kérdéseket a SWOT betűk segítségével állítsuk össze számukra is. Íme, néhány példa.

Erősségek (S):

  • Mivel tűnünk ki a többi cég közül?
  • Miben vagyunk jobbak a konkurenciánál?
  • Miért szeretnek nálunk dolgozni az emberek?
  • Milyen előnyei vannak a termékünknek/szolgáltatásunknak?

Gyengeségek (W):

  • Miben jobb nálunk a konkurencia?
  • Milyen panaszokkal keresik fel leggyakrabban az ügyfélszolgálatot?
  • Keresőoptimalizált a honlapunk? Hogy teljesítünk a keresőkben?
  • Rendelkezésre állnak-e a megfelelő eszközök, anyagi források a fejlesztéshez?

Lehetőségek (O), illetve Veszélyek (T)

  • Várható-e olyan politikai döntés a közeljövőben, amely pozitívan/negatívan befolyásolhatja működésünket?
  • Használunk-e minden közösségi csatornát?
  • A technikai változások hogyan hatnak a cég működésére, termékeink népszerűségére?

Ha elkészül a táblázat, láthatóvá válik, hogy mik azok a dolgok, amelyek támogathatják vállalkozásunkat (erősségek és lehetőségek) és mik azok, melyek negatívan befolyásolhatják a működésünket (gyengeségek és veszélyek).

Mire jó a SWOT-analízis?

A SWOT-elemzés készítése egyszerű, de nagyszerű technika arra, hogy rálássunk a vállalkozásunk működésére és jövőbeli terveket kovácsoljunk. Érdemes alkalmazni akár egyfős cégek esetében is, de nagyvállalatok, multik esetében is rendkívül hatékony.

A SWOT-mátrix készítése során sok minden kirajzolódik előttünk, aminek mentén már könnyebb lesz cselekedni. A stratégiai tervezéskor lesznek olyan elemek, amelyekre különös figyelmet kell majd fordítani, ezek megtalálását is segítheti az elemzés.

Nézzük, mire jó még a SWOT-analízis!

  • Erősségeinkre építve új marketingstratégiát dolgozhatunk ki.
  • Meglátjuk, hol van szükség javulásra.
  • Találhatunk újabb lehetőségeket, amelyeket érdemes lehet kihasználni.
  • Óvatosságra, további átgondolásra inthet a veszélyek felismerése.

Egy SWOT-elemzés készítése után a legfontosabb, hogy cselekedjünk is! Ha például a honlapod nem elég informatív és így hátráltatja a cég működését, újítsd fel vagy készíttess új, egyedi honlapot. Mi mindkettőben tudunk segíteni, keress minket bizalommal!

Címkék

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2023. március 16.

A világon több mint 5 milliárd ember használja az internetet napi szinten szörfölésre, játékra, filmezésre és persze online vásárlásra. Vállalkozóként nem csoda ha te is úgy döntesz, hogy szeretnél egy kis szeletet ebből a hatalmas tortából. De az, hogy mekkora is ez a szelet, azon múlik, hogy milyen a weboldalad kivitelezése. Cikkünkben csokorba szedtük azokat a hibákat, amelyek megakadályozhatják céged dinamikus fejlődését az online világban.

2020. október 21.

A usability azon fogalmak egyike, melyet gyakorta hallani abban az esetben, ha weboldal tervezésről van szó. Sokak számára azonban nem teljesen tiszta a jelentése, és gyakran keverik össze a user experience, azaz a felhasználói élmény fogalmával. Most megmutatjuk, mit is jelent pontosan a használhatóság és miért fontos, hogy megteremtsd weboldalad felépítése során.

Népszerű bejegyzések