Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A SWOT egy mozaikszó, amely az angol kifejezések rövidítéséből jött létre. Összesen 4 dolgot vizsgálhatunk egy SWOT-mátrixszal, ezek pedig a következők:
Magyar elnevezése is van a technikának, de ez kevésbé ismert. A rövidítésekből a GYELV szó áll össze, de a SWOT-analízis kifejezés az elfogadottabb szakmai terminus, ezt ismerik és használják a vállalkozások.
A SWOT-elemzés tulajdonképpen a stratégiaalkotás folyamatának egyik legjelentősebb lépése, főleg az üzleti terv kidolgozásakor készítik. Négy fontos tényezőt vizsgálunk meg egymással összefüggésben, ezzel az a cél, hogy feltérképezzük, mennyire lehet életképes a vállalkozásunk, illetve megtudjuk, hogy stratégiai szempontból milyen lépéseket érdemes tenni.
Elsőre talán bonyolultnak tűnhet a SWOT-analízis készítése, pedig nem az. Egy 4 részre osztott négyzetet – ha úgy tetszik, egy 2 x 2 felosztású táblázatot – kell készíteni, amelybe a megfelelő helyre kerülnek azok az adatok, amelyeket összegyűjtöttünk.
Az erősségek és a gyengeségek belső tényezők: ezeken csak mi tudunk változtatni, ezek kerülnek a táblázat egyik sorába egymás mellé. A lehetőségek és veszélyek kerülnek a következő sorba, ezekre általában nincs ráhatásunk, külső tényezők függvényei, egyéni és céges szinten is csak reagálni tudunk rájuk.
Érdemes kérdések mentén elkezdeni a táblázat kitöltését. Gyűjtsünk össze néhány fontosabb kérdést a vállalkozással, termékkel kapcsolatban. Ne csak egy ember vagy egy adott részleg szakemberei válaszoljanak, hanem vonjunk be mindenkit a folyamatba, akinek hatása van a cég működésére.
Nem elég tehát csak a marketing- és pénzügyi osztály véleményét kikérni például egy új termék bevezetésekor, hiszen ez az ügyfélszolgálat működését is befolyásolni fogja. A főbb kérdéseket a SWOT betűk segítségével állítsuk össze számukra is. Íme, néhány példa.
Erősségek (S):
Gyengeségek (W):
Lehetőségek (O), illetve Veszélyek (T)
Ha elkészül a táblázat, láthatóvá válik, hogy mik azok a dolgok, amelyek támogathatják vállalkozásunkat (erősségek és lehetőségek) és mik azok, melyek negatívan befolyásolhatják a működésünket (gyengeségek és veszélyek).
A SWOT-elemzés készítése egyszerű, de nagyszerű technika arra, hogy rálássunk a vállalkozásunk működésére és jövőbeli terveket kovácsoljunk. Érdemes alkalmazni akár egyfős cégek esetében is, de nagyvállalatok, multik esetében is rendkívül hatékony.
A SWOT-mátrix készítése során sok minden kirajzolódik előttünk, aminek mentén már könnyebb lesz cselekedni. A stratégiai tervezéskor lesznek olyan elemek, amelyekre különös figyelmet kell majd fordítani, ezek megtalálását is segítheti az elemzés.
Nézzük, mire jó még a SWOT-analízis!
Egy SWOT-elemzés készítése után a legfontosabb, hogy cselekedjünk is! Ha például a honlapod nem elég informatív és így hátráltatja a cég működését, újítsd fel vagy készíttess új, egyedi honlapot. Mi mindkettőben tudunk segíteni, keress minket bizalommal!
Címkék
2024. április 29.
A megalapozott üzleti döntéshozatalhoz szükség van olyan online marketing eszköztárra, amely hatékonyan elemzi a kialakított folyamatok eredményességét és rámutat az esetleges hiányosságokra, gyengeségekre. Legyen szó a weboldal, az e-mail-marketing vagy épp a social media kampányok teljesítményéről vagy keresőoptimalizálásról, van néhány eszköz a tarsolyunkban, ami a nyers adatokat hasznosítható formában prezentálja.
2020. augusztus 19.
Egy weboldal sikere egyszerre több dolgon is múlik. Nem elég a tökéletes megjelenés, és még a maximális funkcionalitás sem minden. Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, miért érdemes egy jól megtervezett és felépített weboldalon rendszeresen jelentkező, üzleti blogot is üzemeltetned!