Utolsó frissítés: Szerző:

Ezek a print design és a webdesign közti lényeges különbségek

Sokan gondolják úgy, hogy a webdesign és az alkalmazott grafika egymástól elválaszthatatlan foglalkozások, és az egyik szakembere helyettesítheti a másikat. Az igazság azonban az, hogy nagyon is különböző foglalkozásokról van szó. Nagyjából annyira, mintha egy fogász és egy belgyógyász szakmáját szeretnénk összehasonlítani.

Sok dolog egyezik a két mesterség közt, azonban rengeteg a lényeges különbség is. A printre szakosodott grafikusok más programokkal, más módszerekkel, más metodológiával dolgoznak, mint a webdesignerek.

Ebben a rövid cikkben a teljesség igénye nélkül összegyűjtöttük azokat a fontosabb dolgokat, melyek a két szakmát leginkább megkülönböztetik egymástól.

Print vs. online design

A nyomdai kiadványtervező feladatkörébe tartoznak azok a vizuális anyagok, melyek nem digitális platformon jelennek meg. Maga a munka természetesen digitális eszközökkel is történhet, hiszen a kérdésben a lényeget a végtermék, azaz a nyomtatott kiadvány jelenti. A print designer tehát általában olyan anyagok tervezésével foglalkozik, mint a szórólapok, brosúrák, plakátok, vagy épp a magazinok és könyvek.

A webdesigner ezzel szemben teljes online felületeken dolgozik. Munkája egy összetett folyamat, mely különböző készségek megfelelő kombinációját igényli. A webes látványtervezés ugyanis nem csak egy adott webhely megjelenésének megalkotásáról szól. Bele tartozik a felhasználói élmény, a használhatóság és az akadálymentesség kialakítása is.

Ez a két különböző megközelítés egyszerre eltérő tudást, más programok használatát, és különböző szakmai látásmódot is igényel.

Különböző megjelenítés

Az egyik legnagyobb különbség a nyomtatott anyag és a webdesign között az, hogy az emberek hogyan látják majd a végterméket. Egy könyv vagy egy brosúra fizikai példányának kézben tartása egészen más élményt nyújt, mintha valamit a monitorunkon kell megtekintenünk.

Éppen ezért a tervezőnek is más látásmódban, más felfogással kell gondolkodnia.

És habár az esztétika alapvető szabályai a print és az online médiumokra is vonatkoznak, sok esetben a webdesign a tipográfia vagy a formák egészen más jellegű felhasználását teszi indokolttá, mint egy nyomtatott kiadvány.

Különböző felhasználói élmény

Legyen szó akár egy magazinról, akár egy weboldalról, mindkét esetben fontos, hogy a célközönség hogyan tudja befogadni az általa kínált tartalmat. A tervezésnek tehát jó benyomást kell keltenie, függetlenül attól, hogy milyen médiumot választunk a megjelenítésre.

Fizikai kiadványok esetében már a tördelés és a grafikai tervezés mellett maga a papír textúrája is hozzájárul a felhasználói élményhez, melyet a különböző nyomtatási effektusokkal is fokozhatunk.

Webes felületen egészen más kelléktárral kell dolgoznunk, hiszen az olyan, alapvető dolgok mellett, mint az akadálymentes navigáció, a különböző audiovizuális elemek is nagyban hozzájárulhatnak a felhasználói élmény fokozásához. A statikus megoldások helyett rengeteg lehetőségünk van az interaktivitás biztosítására.

Nem is csoda, hogy mára a UX designer a webdesign berkein belül is saját szakmává nőtte ki magát.

Más szoftveres megoldások

Teljesen természetes, hogy az online design nem csak más szemléletmódot és más megoldásokat, de különböző szoftveres megoldásokat is igényel. Akadnak persze olyan grafikai programok, melyeket mindkét szakmán belül használnak a tervezők, azonban a print designerek főként kiadványszerkesztő szoftverekkel dolgoznak, míg a webdesignereknek megvannak a maguk jól bevált eszközeik.

A különböző szoftverek kezeléséhez pedig különböző szakmai tudást, eltérő funkciók ismerete szükséges.

Éppen ezért, habár a két szakma sokak számára hasonlónak tűnhet, valójában rengeteg ponton különbözik, és megannyi apróbb, vagy épp nagyobb eltérés választja el őket egymástól. Ahogyan tehát egy alkalmazott grafikus nem feltétlenül tudja elvégezni egy webdesigner feladatát, úgy egy online formatervező sem feltétlenül tud összeállítani egy tökéletes, print kiadványt.

Manapság ugyanis a legtöbb feladat specifikus megközelítést igényel, melyek megvalósítását érdemes a szakterületükön jártas, jó referenciákkal rendelkező profikra bízni.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2021. július 17.

Az online kereskedelem példátlan növekedést mutatott be az elmúlt évben. A járvány előtt a teljes kereskedelemnek csupán 5-6%-át tette ki az e-kereskedelem, de napjainkban ez már jócskán 10% felett van. Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy milyen okok játszanak szerepet a növekedés hátterében, illetve azt is megmutatjuk, hogy melyek voltak azok az iparágak, amelyek a legnagyobb bővülést könyvelhették el.

2019. július 18.

A háttérvideó napjainkban az egyik legnépszerűbb arculati elemnek számít, amit egyre több oldalon, egyre többféle módon használnak a tervezők. Nem véletlenül, hiszen látványos megoldás, ami lényegesen növelheti oldalad konverzióját. Hogy érdemes-e használni, leginkább attól függ, rendelkezel-e a megfelelő integrálásához szükséges technikai háttérrel, és szakmai tapasztalattal.

Népszerű bejegyzések