Utolsó frissítés: Szerző: Salánki Dániel
A webáruházak célja mindig a forgalom generálás és az eladás, ehhez viszont látogatók kellenek. Hiába van egy nagyon szép webáruházad, ha nem képes eladni és csak pár ember látogatja havonta. Ahhoz, hogy rendszeresen érkeznek a weboldalra új egyedi látogatók, folyamatos munka és optimalizálás szükséges.
A keresőoptimalizálás egy tökéletes megoldás arra, ha nem akarsz minden hónapban súlyos összegeket Google Ads hirdetésre költeni. Épp ezért ebben a cikkben a webáruházak leggyakrabban elkövetett SEO hibáit fogjuk megnézni.
Rengeteg webáruház tulajdonos, nem megfelelően használja a head-medium-long tail kulcsszavakat az oldalán.
Fontos, hogy SEO szempontból a kulcsszavakat nem a szavak száma alapján csoportosítjuk, hanem azok keresési mennyisége alapján.
Ugyanis, simán lehet, hogy egy 3 kifejezésből álló kulcsszóra havi több ezer keresés érkezik. De általánosságban elmondható, hogy egy kulcsszó minél több kifejezésből áll, annál kevesebben keresnek rá.
A webáruházak oldalstruktúra kialakításánál figyelembe kell venni, hogy az egyes kulcsszavak melyik kategóriába tartoznak.
Főoldal - A főoldalt úgy érdemes kialakítani, hogy mindig az adott oldal márka nevére legyen optimalizálva.
Pl. fenykepzogepbolt22.hu > ‘fényképezőgépbolt22’ lesz a márkanév
Kategória oldal - A kategória oldalakat a nagy keresetségű head és medium-tail kulcsszavakra érdemes optimalizálni.
Pl. Canon, Nikon, stb.
Termék oldal - A termék oldalakat mindig a hosszú több kifejezésből álló long-tail kulcsszavakkal célozzuk meg.
Pl. Canon EOS 4000D
Blog - A rendszeres blogolás és tartalomgyártás fogja az oldalra terelni látogatók nagy részét. Fontos, hogy a vásárlási szakasz minden pontján találjon ránk a látogató.
Pl. 7 tipp, mire figyelj fényképezőgép vásárlása előtt
Ha csak a SEO szempontokat vizsgáljuk a legalapvetőbb hiba, hogy nincs blog. Bár a keresőrobotok már nagyon okosak, de még mindig a szöveges tartalom az elsődleges, amikor egy weboldal minőségét vizsgálják.
A webáruházak keresőoptimalizálása majdnem teljesen megegyezik egy normál szolgáltatás alapú weboldallal. A különbség mindössze annyi, hogy egy vásárláshoz több "érintési pontra" van szükség.
Minél többször találkozik egy bizonyos oldallal a felhasználó, annál nagyobb lesz a bizalma az adott webáruház felé.
A webshopok tartalom gyártásánál figyelembe kell venni, hogy a felhasználók milyen vásárlási útvonalon keresztül jutnak el a "kasszához". A marketingben ezt értékesítési tölcsérnek hívják.
A vásárlást megelőzően az emberek mindig tájékozódnak. Ha ezt nálad nem tudják megtenni, akkor a versenytársaknál fogják, ami túl célravezető.
A cél, hogy minden fázisban a mi oldalunk jelenjen meg a Google-ben, ehhez viszont elengedhetetlen a folyamatos tartalomgyártás.
Fontos, hogy a cikkek egy bizonyos kulcsszóra és a hozzá kapcsolódó kifejezésekre legyenek optimalizálva. A szövegírást érdemes tudatosan felépíteni, hogy az a felhasználóknak és a Google irányelveknek is megfeleljen.
A Google indexelés szinte minden weboldalán problémát szokott okozni, nem csak a webáruházaknál. A probléma abból adódik, amit sokan nem vesznek figyelembe, "a Google az alapján ítéli meg egy weboldal minőségét, hogy milyen oldalak vannak eltárolva az indexben."
Nézzünk egy példát:
A legtöbb webáruháznál lehet használni szűrőket a termékek sorba rendezéséhez.
Ha ár szerint rendezed a termékeket, automatikus legenerálódik egy új dinamikus URL, ezt a Googlebot feltérképezi és bekerül az indexbe.
Ami bent van az indexben az pedig előbb utóbb meg fog jelenni a találati listában is. Azonban ennek az új URL-nek a tartalma pontosan az eredeti URL tartalmának a másolata.
A termékek ugyanazok lesznek, csak más lesz a sorrend. Ezek az oldalak gyenge minőségűek a Google szemében.
A "site:" keresési operátorral megtudod nézni, hogy az adott domain név alatt milyen aloldalak szerepelnek a Google indexben.
Azokat a gyenge minőségű oldalakat keressük, ahol nincs értékes tartalom és amire amúgy sem érkeznek organikusan látogatók, de mégis megjelennek a Google indexben.
A Google kereső szemében minden olyan oldal gyenge minőségűnek számít, ami nem tartalmaz minimum 4-500 egyedi szót.
Az egyedi szó, olyan tartalom, ami csak azon az oldalon jelenik meg, tehát ebbe nem számoljuk bele, az oldalsáv és a lábléc szöveges elemeit sem.
Minden olyan oldalra, amire nem érkezik látogató, gyenge minőségű és szerepel a Google indexben, célszerű noindex attribútumot rakni.
Pl. "Feliratkozás oldal", "Köszönjük, hogy vásárolt oldal", "Kosár oldal", stb.
Ezek az oldalak a noindex attribútum elhelyezése után is elérhetők lesznek, csak a Google találati listában nem fognak megjelenni!
A Google indexnél már megemlítettem a szűrők által generált dinamikus URL-eket, de a duplikációk kezeléséről és vizsgálatáról még nem volt szó.
A duplikált tartalom egy olyan szövegrész, amelynek a tartalma azonos egy másik szöveggel, azonban a két tartalom más URL-címen érhető el.
Ha több közel azonos vagy egy az egyben megegyező tartalom jelenik meg a webáruházban, "az oldalak egymás ellen fognak versenyezni a találati listában."
Gyakran előforduló hiba, hogy a termék több színben / méretben is élhető. Ami nem feltétlen baj, ha ezek megfelelően le vannak kezelve, azonban a webshopok jelentős részénél nincsenek. A gond abból adódik, hogy pl. a "piros bicikli" és a "kék bicikli" két külön URL-en érhető el, miközben a termék oldalon található tartalom 99%-ban megegyezik.
Piros bicikli - https://xyshop.hu/kemping-bicikli/red#25-147
Kék bicikli - https://xyshop.hu/kemping-bicikli/blue#18-156
A duplikált tartalmakat jelezni tudod a Googlenek egy címkével. A kanonikus címkével (canonical tag) meg tudod adni, hogy a sok azonos tartalom közül melyik az eredeti és melyek azok másolatai. Ekkor a Google csak az eredeti preferált változatot fogja rangsorolni, a többi nem szerepel majd az indexben.
A kanonikus változatot, a rel=”canonical” attribútummal lehet elhelyezni az oldalad forrásánakrészében.Pl. Ha a legtöbb eladott bicikli a kék volt, akkor az lesz a fő preferált változat, ennek az URL-ét kell elhelyezni a többi oldal forrásában.
Jelen esetben a fenti példánál maradva a piros bicikli termék oldal forrásába ezt a linket kell elhelyezni. (ezzel a linkkel vissza hivatkozunk a kék biciklire)
A megszűnt termékeket alapvetően két csoportba lehet sorolni:
Fontos, hogy a Google azokat az oldalakat 404-es hibakóddal jelzi, amelyek valamilyen oknál fogva nem elérhetők.
Ez több szempontból is probléma, hiszen, ha nem elérhető, akkor miért szerepel a találatok között, másrészt a Google is hátrébb sorolja azokat az weboldalakat, amivel a felhasználók nincsenek megelégedve.
Ideiglenesen szűnt meg
Amikor egy termék csak átmenetileg nem elérhető, érdemes a "rendelés" gomb helyett pl. "előrendelés"-t beállítani.
A látogató meg tudja adni az email címét, hogy azonnal kapjon értesítést amikor újra elérhető lesz a termék.
Végleg megszűnt
Azokat a termékeket, amelyek már soha nem lesznek kaphatók, érdemes egy 301-es átirányítással a megfelelő kategória oldalra irányítani.
Másik megoldás, ha meghagyod a termék oldalt, de tájékoztatja a látogatót, hogy ez a termék már megszűnt és nem lesz kapható.
A lényeg, hogy ne töröld az oldalt csak azért mert nem elérhető a termék.
A sok 404-es hiba SEO szempontból sem ideális, hiszen ha a látogató hibát kap, azonnal visszalép a találati listára, ami egy idő után a helyezésekben is meg fog látszani.
A strukturált adatokkal (Schema markups) olyan információkat is meg tudsz jeleníteni a találati listában, ami akár 30%-kal növelheti az oldaladra kattintás arányát.
A már megszokott URL, title (oldal címe) és meta description (meta leírás)-on túl még megjelenhetnek, értékelési csillagok, a termék ára, adatai, sőt még az aktuális készlet állományt is ki lehet jelezni.
A schema.org a támogatott formátum a Google és a többi keresőmotor részéről is. A schema teszi lehetővé, hogy ilyen látványos elemek is megjelenjenek a keresőben.
Bár a plusz információk nem befolyásolják direkt módon a rangsorolást, de indirekt módon mégis több látogatót tudunk a webáruházba csalogatni, a több látogató több vásárlást, a több vásárlás több bevételt jelent.
A schema markupot ezen a linken tudod beállítani.
Meg kell adnod a termék URL címét, majd a legfontosabb információkat, amelyek pluszban meg fognak jelenni a találati listában (termék neve, leírás, ára, képe, márkája, értékelése stb.). Majd az így kapott "mikroadatokat" el kell helyezni az adott oldal HTML kódjában.
A webáruházak keresőoptimalizálása egy soha véget nem érő összetett folyamat.
A fenti 6 tipp betartásával azonban már jelentős változásokat lehet elérni egy webshop életében.
Fontos, a folyamatos és tudatos tartalomgyártás, hiszen a Google csak azt tudja értékelni, amit az oldalon talál!
Szerző: Salánki Dániel
Címkék
2020. december 20.
Az üzleti weboldal az online marketing legfontosabb eleme. Éppen ezért fontos, hogy vizuális és tartalmi szempontból egyaránt versenyképes legyen. Ahhoz pedig, hogy pontosan tudjuk, mik a piaci igények, feltétlenül fontos ismernünk azt, amit sikeres versenytársaik nyújtanak ügyfeleiknek. De mire is figyeljünk egész pontosan a konkurens cégek weboldalának feltérképezése során? Most megmutatjuk!
2020. március 18.
A felhasználói élmény és az ügyfélélmény, amik első ránézésre hasonlónak tűnnek, mégis rengeteg dologban térnek el egymástól. De mit jelent pontosan ez a két fogalom, és mit érdemes róluk tudni, ha hatékonyan szeretnénk használni őket saját weboldalunk felépítése során? Most megmutatjuk!