Utolsó frissítés: Szerző: Salánki Dániel
A webáruházak célja mindig a forgalom generálás és az eladás, ehhez viszont látogatók kellenek. Hiába van egy nagyon szép webáruházad, ha nem képes eladni és csak pár ember látogatja havonta. Ahhoz, hogy rendszeresen érkeznek a weboldalra új egyedi látogatók, folyamatos munka és optimalizálás szükséges.
A keresőoptimalizálás egy tökéletes megoldás arra, ha nem akarsz minden hónapban súlyos összegeket Google Ads hirdetésre költeni. Épp ezért ebben a cikkben a webáruházak leggyakrabban elkövetett SEO hibáit fogjuk megnézni.
Rengeteg webáruház tulajdonos, nem megfelelően használja a head-medium-long tail kulcsszavakat az oldalán.
Fontos, hogy SEO szempontból a kulcsszavakat nem a szavak száma alapján csoportosítjuk, hanem azok keresési mennyisége alapján.
Ugyanis, simán lehet, hogy egy 3 kifejezésből álló kulcsszóra havi több ezer keresés érkezik. De általánosságban elmondható, hogy egy kulcsszó minél több kifejezésből áll, annál kevesebben keresnek rá.
A webáruházak oldalstruktúra kialakításánál figyelembe kell venni, hogy az egyes kulcsszavak melyik kategóriába tartoznak.
Főoldal - A főoldalt úgy érdemes kialakítani, hogy mindig az adott oldal márka nevére legyen optimalizálva.
Pl. fenykepzogepbolt22.hu > ‘fényképezőgépbolt22’ lesz a márkanév
Kategória oldal - A kategória oldalakat a nagy keresetségű head és medium-tail kulcsszavakra érdemes optimalizálni.
Pl. Canon, Nikon, stb.
Termék oldal - A termék oldalakat mindig a hosszú több kifejezésből álló long-tail kulcsszavakkal célozzuk meg.
Pl. Canon EOS 4000D
Blog - A rendszeres blogolás és tartalomgyártás fogja az oldalra terelni látogatók nagy részét. Fontos, hogy a vásárlási szakasz minden pontján találjon ránk a látogató.
Pl. 7 tipp, mire figyelj fényképezőgép vásárlása előtt
Ha csak a SEO szempontokat vizsgáljuk a legalapvetőbb hiba, hogy nincs blog. Bár a keresőrobotok már nagyon okosak, de még mindig a szöveges tartalom az elsődleges, amikor egy weboldal minőségét vizsgálják.
A webáruházak keresőoptimalizálása majdnem teljesen megegyezik egy normál szolgáltatás alapú weboldallal. A különbség mindössze annyi, hogy egy vásárláshoz több "érintési pontra" van szükség.
Minél többször találkozik egy bizonyos oldallal a felhasználó, annál nagyobb lesz a bizalma az adott webáruház felé.
A webshopok tartalom gyártásánál figyelembe kell venni, hogy a felhasználók milyen vásárlási útvonalon keresztül jutnak el a "kasszához". A marketingben ezt értékesítési tölcsérnek hívják.
A vásárlást megelőzően az emberek mindig tájékozódnak. Ha ezt nálad nem tudják megtenni, akkor a versenytársaknál fogják, ami túl célravezető.
A cél, hogy minden fázisban a mi oldalunk jelenjen meg a Google-ben, ehhez viszont elengedhetetlen a folyamatos tartalomgyártás.
Fontos, hogy a cikkek egy bizonyos kulcsszóra és a hozzá kapcsolódó kifejezésekre legyenek optimalizálva. A szövegírást érdemes tudatosan felépíteni, hogy az a felhasználóknak és a Google irányelveknek is megfeleljen.
A Google indexelés szinte minden weboldalán problémát szokott okozni, nem csak a webáruházaknál. A probléma abból adódik, amit sokan nem vesznek figyelembe, "a Google az alapján ítéli meg egy weboldal minőségét, hogy milyen oldalak vannak eltárolva az indexben."
Nézzünk egy példát:
A legtöbb webáruháznál lehet használni szűrőket a termékek sorba rendezéséhez.
Ha ár szerint rendezed a termékeket, automatikus legenerálódik egy új dinamikus URL, ezt a Googlebot feltérképezi és bekerül az indexbe.
Ami bent van az indexben az pedig előbb utóbb meg fog jelenni a találati listában is. Azonban ennek az új URL-nek a tartalma pontosan az eredeti URL tartalmának a másolata.
A termékek ugyanazok lesznek, csak más lesz a sorrend. Ezek az oldalak gyenge minőségűek a Google szemében.
A "site:" keresési operátorral megtudod nézni, hogy az adott domain név alatt milyen aloldalak szerepelnek a Google indexben.
Azokat a gyenge minőségű oldalakat keressük, ahol nincs értékes tartalom és amire amúgy sem érkeznek organikusan látogatók, de mégis megjelennek a Google indexben.
A Google kereső szemében minden olyan oldal gyenge minőségűnek számít, ami nem tartalmaz minimum 4-500 egyedi szót.
Az egyedi szó, olyan tartalom, ami csak azon az oldalon jelenik meg, tehát ebbe nem számoljuk bele, az oldalsáv és a lábléc szöveges elemeit sem.
Minden olyan oldalra, amire nem érkezik látogató, gyenge minőségű és szerepel a Google indexben, célszerű noindex attribútumot rakni.
Pl. "Feliratkozás oldal", "Köszönjük, hogy vásárolt oldal", "Kosár oldal", stb.
Ezek az oldalak a noindex attribútum elhelyezése után is elérhetők lesznek, csak a Google találati listában nem fognak megjelenni!
A Google indexnél már megemlítettem a szűrők által generált dinamikus URL-eket, de a duplikációk kezeléséről és vizsgálatáról még nem volt szó.
A duplikált tartalom egy olyan szövegrész, amelynek a tartalma azonos egy másik szöveggel, azonban a két tartalom más URL-címen érhető el.
Ha több közel azonos vagy egy az egyben megegyező tartalom jelenik meg a webáruházban, "az oldalak egymás ellen fognak versenyezni a találati listában."
Gyakran előforduló hiba, hogy a termék több színben / méretben is élhető. Ami nem feltétlen baj, ha ezek megfelelően le vannak kezelve, azonban a webshopok jelentős részénél nincsenek. A gond abból adódik, hogy pl. a "piros bicikli" és a "kék bicikli" két külön URL-en érhető el, miközben a termék oldalon található tartalom 99%-ban megegyezik.
Piros bicikli - https://xyshop.hu/kemping-bicikli/red#25-147
Kék bicikli - https://xyshop.hu/kemping-bicikli/blue#18-156
A duplikált tartalmakat jelezni tudod a Googlenek egy címkével. A kanonikus címkével (canonical tag) meg tudod adni, hogy a sok azonos tartalom közül melyik az eredeti és melyek azok másolatai. Ekkor a Google csak az eredeti preferált változatot fogja rangsorolni, a többi nem szerepel majd az indexben.
A kanonikus változatot, a rel=”canonical” attribútummal lehet elhelyezni az oldalad forrásánakrészében.Pl. Ha a legtöbb eladott bicikli a kék volt, akkor az lesz a fő preferált változat, ennek az URL-ét kell elhelyezni a többi oldal forrásában.
Jelen esetben a fenti példánál maradva a piros bicikli termék oldal forrásába ezt a linket kell elhelyezni. (ezzel a linkkel vissza hivatkozunk a kék biciklire)
A megszűnt termékeket alapvetően két csoportba lehet sorolni:
Fontos, hogy a Google azokat az oldalakat 404-es hibakóddal jelzi, amelyek valamilyen oknál fogva nem elérhetők.
Ez több szempontból is probléma, hiszen, ha nem elérhető, akkor miért szerepel a találatok között, másrészt a Google is hátrébb sorolja azokat az weboldalakat, amivel a felhasználók nincsenek megelégedve.
Ideiglenesen szűnt meg
Amikor egy termék csak átmenetileg nem elérhető, érdemes a "rendelés" gomb helyett pl. "előrendelés"-t beállítani.
A látogató meg tudja adni az email címét, hogy azonnal kapjon értesítést amikor újra elérhető lesz a termék.
Végleg megszűnt
Azokat a termékeket, amelyek már soha nem lesznek kaphatók, érdemes egy 301-es átirányítással a megfelelő kategória oldalra irányítani.
Másik megoldás, ha meghagyod a termék oldalt, de tájékoztatja a látogatót, hogy ez a termék már megszűnt és nem lesz kapható.
A lényeg, hogy ne töröld az oldalt csak azért mert nem elérhető a termék.
A sok 404-es hiba SEO szempontból sem ideális, hiszen ha a látogató hibát kap, azonnal visszalép a találati listára, ami egy idő után a helyezésekben is meg fog látszani.
A strukturált adatokkal (Schema markups) olyan információkat is meg tudsz jeleníteni a találati listában, ami akár 30%-kal növelheti az oldaladra kattintás arányát.
A már megszokott URL, title (oldal címe) és meta description (meta leírás)-on túl még megjelenhetnek, értékelési csillagok, a termék ára, adatai, sőt még az aktuális készlet állományt is ki lehet jelezni.
A schema.org a támogatott formátum a Google és a többi keresőmotor részéről is. A schema teszi lehetővé, hogy ilyen látványos elemek is megjelenjenek a keresőben.
Bár a plusz információk nem befolyásolják direkt módon a rangsorolást, de indirekt módon mégis több látogatót tudunk a webáruházba csalogatni, a több látogató több vásárlást, a több vásárlás több bevételt jelent.
A schema markupot ezen a linken tudod beállítani.
Meg kell adnod a termék URL címét, majd a legfontosabb információkat, amelyek pluszban meg fognak jelenni a találati listában (termék neve, leírás, ára, képe, márkája, értékelése stb.). Majd az így kapott "mikroadatokat" el kell helyezni az adott oldal HTML kódjában.
A webáruházak keresőoptimalizálása egy soha véget nem érő összetett folyamat.
A fenti 6 tipp betartásával azonban már jelentős változásokat lehet elérni egy webshop életében.
Fontos, a folyamatos és tudatos tartalomgyártás, hiszen a Google csak azt tudja értékelni, amit az oldalon talál!
Szerző: Salánki Dániel
Címkék
2023. január 16.
A világnapok olyan fix napok vagy mozgóünnepek, amelyeket az egész világon számontartanak. Nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy webáruházad termékeit népszerűsítsd általuk, sőt egy-egy kampányt is időzíthetsz a jelentősebb napokhoz kapcsolódóan. Bár létezik pingvin- és cápatudatossági világnap is, most olyan világnapokat mutatunk neked, amelyek az online marketingedet támogathatják. Cikkünkben ötleteket adunk kreatív felhasználásukra. Inspirálódj általunk!
2020. augusztus 05.
Rendkívül fontos, hogy a lehető leghatékonyabb módon határold körbe weboldalad célközönségét, és próbáld meg kielégíteni látogatóid igényeit. Lehetőleg még azelőtt, hogy nekiállnál ötleteid formába öntésének. És hogy hogyan? Ebben a rövid bejegyzésben most ezt is megmutatjuk neked!