CoderWeb honlapkészítés, weboldal és webshop készítés

Utolsó frissítés: Szerző:

Érdemes-e animációt használni egy modern weboldalon?

Működhetnek-e az animált komponensek a modern designban, és ha igen, melyek azok az elemek, melyek hozzájárulhatnak weboldalunk sikeréhez? Az alábbi bejegyzésből többek közt ez is kiderül.

Ugye mindnyájan emlékszünk még az interaktív weboldalak aranykorára? Nagyjából tizenöt évvel ezelőtt a honlap-tulajdonosok őrült módon licitáltak egymásra a mozgó, villogó, zenélő elemek használatával, és szinte egyetlen valamire való oldal sem létezhetett Flash animációk nélkül. Ez a korszak azonban elmúlt, és ma már merőben más időket élünk.

A hivalkodó animációs elemek eltűntek, a designerek pedig úgymond visszatértek a gyökereikhez: a modern weboldalak sajátosságává a letisztultság és a profizmust sugárzó elegancia vált. A kétezer tízes évek végén minél egyszerűbb és áttekinthetőbb egy honlap, annál értékesebbnek számít. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy kizárólag a statikus oldalak lehetnek igazán sikeresek.

Szükségtelenné vált az animáció?

Tény és való, hogy az elmúlt évtizedben a weboldalakon alkalmazott, animált elemek száma drasztikusan csökkenni látszik, azonban ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a mozgó komponensek használata egy jól működő, modern weboldal esetében indokolatlan és divatjamúlt lenne.

Az animáció, csak úgy, mint a tipográfia, továbbra szerves részét képezi a webdesignnak. Elég csupán a rengeteg nagy cég által is sikeresen alkalmazott videós fejlécekre, főoldali elemekre gondolnunk. Ezek a komponensek továbbra is képesek feldobni egy statikus weboldalt, anélkül, hogy túlzottan lerombolnák annak összképét, negatív benyomást téve a frissen érkező látogatókra.

Az animált elemek továbbra is működnek, azonban kizárólag abban az esetben, ha designerünk érti a dolgát és képben van célközönségünk, felhasználóink igényeivel.

A kevesebb néha több

Egy jó tervező mindig tudja, hol a határ. Miből mennyit, és főként: milyen szituációkban kell alkalmaznia. A kulcs, mint ahogyan az élet sok más területén az animált elemek elhelyezése során is a mértékben és a pozicionálásban keresendő.

Másfél évtizeddel ezelőtt minden mozgott. A menü gombjaitól kezdve, a fejlécképen át, extrém esetekben akár még animált hátterekkel is találkozhattunk. Nem kellett sok idő azonban hozzá, hogy az emberek rájöjjenek, ez a fajta megjelenés zavaró és frusztráló is egyben. Sok esetben a túlgondolt design ugyanis az értékes tartalom elől vonja el a látogatók figyelmét.

Egy animált elemekkel túlzsúfolt honlap épp valódi funkcióját nem képes betölteni: túlzottan sokat akar vizuálisan, éppen ezért csődöt mond, mint hatékony információforrás.

Annak érdekében, hogy ezt a hibát elkerüljük, célközönségünk ismeretében érdemes jól átgondoltan belefognunk saját weboldalunk vizuális tervezésébe és kizárólag akkor használni mozgó elemeket, ha azok valóban hozzájárulnak a felhasználói élmény növeléséhez, az oldalunkon töltött idő minőségének javításához.

Milyen esetekben lehet hasznos az animáció?

A mozgó elemek célja alapvetően a figyelemfelkeltés, éppen ezért több szituációban is hatékonyan alkalmazhatjuk őket. Abban az esetbe például, ha szeretnénk felhívni látogatóink figyelmét egy bizonyos mikrointerakciós lehetőségre, egy szolid animáció kiváló megoldást jelenthet.

A legördülő vagy rejtett menük szolid mozgása is bevált szokás, de a modern, letisztult design ezen kívül kiválóan alkalmas az egyszerű, rövid videókból készült fejlécek és illusztrációk integrálására is.

A módszer tehát, ha úgy tetszik, az elmúlt években nem veszett el, csak átalakult. Az animált elemek felhasználhatósága a modern designban is rendkívül sokrétű lehet abban az esetben, ha a megjelenés mellett odafigyelünk arra is, hogy a felhasználói élmény csorbulását amennyire csak lehet, kerüljük.

Címkék

Ajánlott bejegyzések

2019. augusztus 24.

Az okoseszköz-forradalom kezdete óta az internethasználók fogyasztói szokásai merőben átalakultak. A hagyományos weboldalak és portálok háttérbe szorultak, és egyre nagyobb figyelem irányul a kifejezetten cégek számára fejlesztett mobilalkalmazásokra. Másról sem hallani szinte, csak az applikációkról. Ennek hatására egyre több kisvállalkozóban is felmerül a következő kérdés: egy mobilapplikáció, vagy pedig egy mobilbarát weboldal vonzza jobban a látogatókat?

2019. augusztus 17.

Weboldalunk vizuális megjelenése már alapvetően egy olyan dolog, ami rengeteget dobhat üzletünk népszerűségén. Egy esztétikus és letisztult honlap fél siker, azonban érdemes tudni, hogy a jó design nem kizárólag az egyedi grafikai elemek és a jól megválasztott betűtípus alkalmazásán múlik.