Utolsó frissítés: Szerző:

Érdemes-e animációt használni egy modern weboldalon?

Működhetnek-e az animált komponensek a modern designban, és ha igen, melyek azok az elemek, melyek hozzájárulhatnak weboldalunk sikeréhez? Az alábbi bejegyzésből többek közt ez is kiderül.

Ugye mindnyájan emlékszünk még az interaktív weboldalak aranykorára? Nagyjából tizenöt évvel ezelőtt a honlap-tulajdonosok őrült módon licitáltak egymásra a mozgó, villogó, zenélő elemek használatával, és szinte egyetlen valamire való oldal sem létezhetett Flash animációk nélkül. Ez a korszak azonban elmúlt, és ma már merőben más időket élünk.

A hivalkodó animációs elemek eltűntek, a designerek pedig úgymond visszatértek a gyökereikhez: a modern weboldalak sajátosságává a letisztultság és a profizmust sugárzó elegancia vált. A kétezer tízes évek végén minél egyszerűbb és áttekinthetőbb egy honlap, annál értékesebbnek számít. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy kizárólag a statikus oldalak lehetnek igazán sikeresek.

Szükségtelenné vált az animáció?

Tény és való, hogy az elmúlt évtizedben a weboldalakon alkalmazott, animált elemek száma drasztikusan csökkenni látszik, azonban ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a mozgó komponensek használata egy jól működő, modern weboldal esetében indokolatlan és divatjamúlt lenne.

Az animáció, csak úgy, mint a tipográfia, továbbra szerves részét képezi a webdesignnak. Elég csupán a rengeteg nagy cég által is sikeresen alkalmazott videós fejlécekre, főoldali elemekre gondolnunk. Ezek a komponensek továbbra is képesek feldobni egy statikus weboldalt, anélkül, hogy túlzottan lerombolnák annak összképét, negatív benyomást téve a frissen érkező látogatókra.

Az animált elemek továbbra is működnek, azonban kizárólag abban az esetben, ha designerünk érti a dolgát és képben van célközönségünk, felhasználóink igényeivel.

A kevesebb néha több

Egy jó tervező mindig tudja, hol a határ. Miből mennyit, és főként: milyen szituációkban kell alkalmaznia. A kulcs, mint ahogyan az élet sok más területén az animált elemek elhelyezése során is a mértékben és a pozicionálásban keresendő.

Másfél évtizeddel ezelőtt minden mozgott. A menü gombjaitól kezdve, a fejlécképen át, extrém esetekben akár még animált hátterekkel is találkozhattunk. Nem kellett sok idő azonban hozzá, hogy az emberek rájöjjenek, ez a fajta megjelenés zavaró és frusztráló is egyben. Sok esetben a túlgondolt design ugyanis az értékes tartalom elől vonja el a látogatók figyelmét.

Egy animált elemekkel túlzsúfolt honlap épp valódi funkcióját nem képes betölteni: túlzottan sokat akar vizuálisan, éppen ezért csődöt mond, mint hatékony információforrás.

Annak érdekében, hogy ezt a hibát elkerüljük, célközönségünk ismeretében érdemes jól átgondoltan belefognunk saját weboldalunk vizuális tervezésébe és kizárólag akkor használni mozgó elemeket, ha azok valóban hozzájárulnak a felhasználói élmény növeléséhez, az oldalunkon töltött idő minőségének javításához.

Milyen esetekben lehet hasznos az animáció?

A mozgó elemek célja alapvetően a figyelemfelkeltés, éppen ezért több szituációban is hatékonyan alkalmazhatjuk őket. Abban az esetbe például, ha szeretnénk felhívni látogatóink figyelmét egy bizonyos mikrointerakciós lehetőségre, egy szolid animáció kiváló megoldást jelenthet.

A legördülő vagy rejtett menük szolid mozgása is bevált szokás, de a modern, letisztult design ezen kívül kiválóan alkalmas az egyszerű, rövid videókból készült fejlécek és illusztrációk integrálására is.

A módszer tehát, ha úgy tetszik, az elmúlt években nem veszett el, csak átalakult. Az animált elemek felhasználhatósága a modern designban is rendkívül sokrétű lehet abban az esetben, ha a megjelenés mellett odafigyelünk arra is, hogy a felhasználói élmény csorbulását amennyire csak lehet, kerüljük.

Címkék

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2023. október 09.

Bár szeretjük azt hinni, hogy döntéseinket logika és észérvek alapján hozzuk meg, az igazság az, hogy döntéseink 85%-a érzelmeken alapul. Nos, ez a fantasztikus felfedezés hozta létre azt, amit érzelmi marketingnek nevezünk. Úgy vagyunk programozva, hogy a külső ingerekre először érzelmileg reagálunk (a limbikus rendszer aktiválásával az agy központjában), majd logikusan. Ebben az összefüggésben érdekes módon a vizsgálatok azt találták, hogy a limbikus rendszer károsodásával élő emberek képtelenek döntéseket hozni. Ha azon tűnődsz, hogy mi köze van ennek a marketinghez, olvass tovább, és megtudod.

2019. április 17.

Az ingyenesen letölthető céges applikációknak napjainkban se szeri, se száma, mára szinte minden nagyvállalat jelen lehet valamilyen formában okostelefonunkon. De van-e értelme annak, hogy boldog boldogtalan alkalmazások fejlesztésébe fektesse pénzét, és nem praktikusabb-e egy sokoldalú, reszponzív weboldal készítése?

Népszerű bejegyzések