Utolsó frissítés: Szerző:

A jó webes tipográfia alapjai - Mit szabad és mit nem honlap-tervezés során?

Hogyan határozhatnánk meg röviden és tömören a jó webdesign fogalmát? Milyen is tulajdonképpen egy olyan weboldal, amire a látogatók többsége azonnal rábólint, mondván nem csak szép, de érdekes is?

A jó webdesign kialakítása során a legfontosabb szempont az összhatás. Ha a színek, a formák és az illusztrációk harmonizálnak egymással, valószínűleg sikerült olyan oldalt teremtenünk, amely nagy eséllyel indul el a siker felé vezető úton.

Sokan megfeledkeznek azonban a fontos összetevők egyikéről, mégpedig a tipográfiáról. Pedig a betűk legalább annyira fontosak az esztétikus megjelenés érdekében, mint a fentebb már említett tényezők.

Az alábbi bejegyzésben bemutatjuk azt, mi a jó webes tipográfia titka, és mik azok az apróságok, melyekre egy honlap tervezése során a designernek oda kell figyelnie.

Válasszunk jó betűtípust

Első lépésként érdemes ellenőrizni, mire képes az általunk választott betűkészlet. Az Unicode betűtípusok akár több tízezer karakter tárolására is alkalmasak, az OpenType fontok pedig rengeteg kiegészítő lehetőséget támogatnak.

Akadnak azonban olyan betűkészletek, melyek nem képesek például a hosszú ékezetes betűk kezelésére. Így használatuk magyar nyelvű honlap tervezése során egyáltalán nem ajánlatos.

Sokan estnek továbbá abba a hibába, hogy több betűtípust használnak a tervezés során, melyek nem minden esetben harmonizálnak egymással. Figyeljünk oda arra, hogy talpas fontok mellé ne használjunk talpatlan betűkészletet, és a túlságosan giccses fontok használata helyett törekedjünk arra, hogy egyszerűbb, elegánsabb karakterkészletekkel dolgozzunk.

Kerüljük a felesleges formázást

Sokszor találkoztunk már olyan oldallal, ahol a szerzők egyetlen bejegyzésen belül az összes karakterformázási lehetőséget bevetették. Kezdve a vastaggal szedett betűktől, az aláhúzáson át, egészen a színes kiemelésig.

Ez hatalmas hiba, hiszen nem csak esztétikailag kelt borzalmas hatást, de az adott szöveg olvashatóságát is erősen akadályozza.

A szövegünkben rejlő lényeget az ilyen trükkök helyett próbáljuk meg a megfelelő tördeléssel kiemelni. Karakterformázást és kiemelést lehetőleg csak abban az esetben használjunk, ha a tartalom is különösen indokolttá teszi azt.

Ne feledjük a vastagságot

Az oldalunkon használt betűk vastagsága rendkívül fontos szerepet tölt be a tartalom olvashatósága szempontjából. Egy túlzottan vékony betűtípus akár világos háttér előtt is elveszhet, és megerőltető lehet a kibogarászása. Míg a túlzottan vastaggal szedett betűktől hemzsegő szöveg zsúfoltsága miatt lesz leterhelő az emberi szemnek.

A tervezés során érdemes arra törekednünk, hogy az általunk választott betűkészlet sötét és világos háttérrel is működőképes legyen, valamint a nagyobb monitorok mellett a tabletek képernyőjén és az okostelefonok kijelzőin is kényelmesen látható és értelmezhető legyen a tartalom.

Kezeljük a betűket grafikai elemként

Sosem szabad megfeledkezni arról, hogy a tipográfia egyszerre művészet és tudomány. Gyökerei a vizuális művészetekben és a pszichológiában keresendők.

Ahogyan a festészetnek, úgy a tipográfiának is megvannak a maga szigorú szabályai. Így hát érdemes a weboldalunkra kerülő, minden egyes szöveges tartalmat úgy kezelni, mintha grafikai elemként dolgoznánk azokkal.

A tartalom mellett a megjelenés is legalább annyira fontos, ha pedig a kettőt nem tudjuk összehangolni, akkor nagy valószínűséggel csődöt mond majd a végeredmény.

Na és mi a helyzet a webdesign tervén? Nézd meg mi milyen trendeket jósolunk 2020-ra!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2021. augusztus 18.

Egy honlap kizárólag akkor lehet sikeres, ha képes kiszolgálni a felhasználói igényeket. Ahhoz azonban, hogy ez sikerüljön, tudnunk kell azt, hogy a látogatók miért is kattintanak rá. Éppen ezért ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mi lehet annak az oka, hogy a látogatók rákattintanak weboldaladra, és milyen tartalmat érdemes kínálnunk nekik cserébe annak érdekében, hogy ne érje őket csalódás.

2020. július 14.

Ha üzleti weboldalak esetén szóba kerül a hírlevél feliratkoztatás, sokan csak állnak, és néznek, mint a moziban: „Hírlevél? Az meg minek? Ez az elavult marketingeszköz valóban működne 2020-ban?” Hát persze, hogy működik! Sőt, sokkal jobban, mint azt a legtöbben gondolnák. Mi pedig most azt is megmutatjuk neked, hogyan csináld hatékonyan!

Népszerű bejegyzések