CoderWeb honlapkészítés, weboldal és webshop készítés

Utolsó frissítés: Szerző:

A jó webes tipográfia alapjai - Mit szabad és mit nem honlap-tervezés során?

Hogyan határozhatnánk meg röviden és tömören a jó webdesign fogalmát? Milyen is tulajdonképpen egy olyan weboldal, amire a látogatók többsége azonnal rábólint, mondván nem csak szép, de érdekes is?

A jó webdesign kialakítása során a legfontosabb szempont az összhatás. Ha a színek, a formák és az illusztrációk harmonizálnak egymással, valószínűleg sikerült olyan oldalt teremtenünk, amely nagy eséllyel indul el a siker felé vezető úton.

Sokan megfeledkeznek azonban a fontos összetevők egyikéről, mégpedig a tipográfiáról. Pedig a betűk legalább annyira fontosak az esztétikus megjelenés érdekében, mint a fentebb már említett tényezők.

Az alábbi bejegyzésben bemutatjuk azt, mi a jó webes tipográfia titka, és mik azok az apróságok, melyekre egy honlap tervezése során a designernek oda kell figyelnie.

Válasszunk jó betűtípust

Első lépésként érdemes ellenőrizni, mire képes az általunk választott betűkészlet. Az Unicode betűtípusok akár több tízezer karakter tárolására is alkalmasak, az OpenType fontok pedig rengeteg kiegészítő lehetőséget támogatnak.

Akadnak azonban olyan betűkészletek, melyek nem képesek például a hosszú ékezetes betűk kezelésére. Így használatuk magyar nyelvű honlap tervezése során egyáltalán nem ajánlatos.

Sokan estnek továbbá abba a hibába, hogy több betűtípust használnak a tervezés során, melyek nem minden esetben harmonizálnak egymással. Figyeljünk oda arra, hogy talpas fontok mellé ne használjunk talpatlan betűkészletet, és a túlságosan giccses fontok használata helyett törekedjünk arra, hogy egyszerűbb, elegánsabb karakterkészletekkel dolgozzunk.

Kerüljük a felesleges formázást

Sokszor találkoztunk már olyan oldallal, ahol a szerzők egyetlen bejegyzésen belül az összes karakterformázási lehetőséget bevetették. Kezdve a vastaggal szedett betűktől, az aláhúzáson át, egészen a színes kiemelésig.

Ez hatalmas hiba, hiszen nem csak esztétikailag kelt borzalmas hatást, de az adott szöveg olvashatóságát is erősen akadályozza.

A szövegünkben rejlő lényeget az ilyen trükkök helyett próbáljuk meg a megfelelő tördeléssel kiemelni. Karakterformázást és kiemelést lehetőleg csak abban az esetben használjunk, ha a tartalom is különösen indokolttá teszi azt.

Ne feledjük a vastagságot

Az oldalunkon használt betűk vastagsága rendkívül fontos szerepet tölt be a tartalom olvashatósága szempontjából. Egy túlzottan vékony betűtípus akár világos háttér előtt is elveszhet, és megerőltető lehet a kibogarászása. Míg a túlzottan vastaggal szedett betűktől hemzsegő szöveg zsúfoltsága miatt lesz leterhelő az emberi szemnek.

A tervezés során érdemes arra törekednünk, hogy az általunk választott betűkészlet sötét és világos háttérrel is működőképes legyen, valamint a nagyobb monitorok mellett a tabletek képernyőjén és az okostelefonok kijelzőin is kényelmesen látható és értelmezhető legyen a tartalom.

Kezeljük a betűket grafikai elemként

Sosem szabad megfeledkezni arról, hogy a tipográfia egyszerre művészet és tudomány. Gyökerei a vizuális művészetekben és a pszichológiában keresendők.

Ahogyan a festészetnek, úgy a tipográfiának is megvannak a maga szigorú szabályai. Így hát érdemes a weboldalunkra kerülő, minden egyes szöveges tartalmat úgy kezelni, mintha grafikai elemként dolgoznánk azokkal.

A tartalom mellett a megjelenés is legalább annyira fontos, ha pedig a kettőt nem tudjuk összehangolni, akkor nagy valószínűséggel csődöt mond majd a végeredmény.

Na és mi a helyzet a webdesign tervén? Nézd meg mi milyen trendeket jósolunk 2020-ra!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2019. július 18.

A háttérvideó napjainkban az egyik legnépszerűbb arculati elemnek számít, amit egyre több oldalon, egyre többféle módon használnak a tervezők. Nem véletlenül, hiszen látványos megoldás, ami lényegesen növelheti oldalad konverzióját. Hogy érdemes-e használni, leginkább attól függ, rendelkezel-e a megfelelő integrálásához szükséges technikai háttérrel, és szakmai tapasztalattal.

2019. augusztus 24.

Az okoseszköz-forradalom kezdete óta az internethasználók fogyasztói szokásai merőben átalakultak. A hagyományos weboldalak és portálok háttérbe szorultak, és egyre nagyobb figyelem irányul a kifejezetten cégek számára fejlesztett mobilalkalmazásokra. Másról sem hallani szinte, csak az applikációkról. Ennek hatására egyre több kisvállalkozóban is felmerül a következő kérdés: egy mobilapplikáció, vagy pedig egy mobilbarát weboldal vonzza jobban a látogatókat?

Népszerű bejegyzések