Utolsó frissítés: Szerző:

A Google döntött - Végleg bezárt a Google+

Már hónapokkal ezelőtt bejelentették a Google közösségi oldalának a Google Plusnak  leállítását, most eljött a határidő, április 2-án véglegesen megszűnt.

Nagy reményekkel indították el 8 évvel ezelőtt, sajnos ezekből nem sok valósult meg, és leginkább csak negatív híreket hallottunk róla és a hanyatlásáról. A legutóbbi adatszivárgás botrányok aztán végleg betették számára a kaput. Vége. Bezárt.

Nézzük át gyorsan, mi volt ez, miért jött létre, és mi történt vele.

Mi is a Google+

A Google 2011-ben indította közösségi oldalát, amelyet az elején joggal a Facebook riválisának tekintett mindenki amikor bejelentették, bár ez az évek során sosem valósult meg, nem tudott felnőni a feladathoz.

Itt is megtalálhatóak voltak a Facebookon megszokott funkciók, csak kicsit minden másképp, talán éppen ez volt a hátránya, ami miatt nem tudott elterjedni igazán az akkor már 6 éves Facebook mellett.

Nagy helyzeti előnye volt, hogy elég volt hozzá egy Gmail fiók, ami manapság már mindenkinek van, sőt, egy időben a Google+ fiók automatikusan létrejött a felhasználó számára.
A Google próbált egyre nagyobb hangsúlyt fektetni rá, egyre jobban próbálta ráerőltetni a felhasználókra, hiszen egy ideig a Youtube-ra is csak Google+ fiókkal lehetett kommentelni.
A felhasználók viszont mégsem akarták használni, egyszerűen nem tértek át rá az akkorra már jól megszokott Facebookról, plusz az erőltetés hatalmas ellenérzést váltott ki a felhasználókban, több százezren írtak alá ellene online petíciókat is.

Sajnos a Google+ fénykoráról nem tudunk beszélni, hiszen ilyen nem volt neki. Több extra szolgáltatást is építettek köré, amelyekkel egyre jobban összefonódott, majd látva a közösségi oldal hanyatlását, ezeket a funkciókat különálló szolgáltatássá alakították.

A bejelentés

2018 októberében a Google adatszivárgást jelentett be, ami 2015 és 2018 márciusa között állt fent, és javítva is lett márciusban. A keresőóriás valószínűleg el akarta hallgatni a történteket, de amikor már az újságok is megszellőztették, hogy valami gond lehet, akkor már muszáj volt nyilvános közleményt kiadni. A hiba miatt a közösségi oldalhoz kapcsolódó külső alkalmazások akár félmillió Google+ felhasználó nem publikus adatához férhettek hozzá, mint például email cím, kor, és egyéb profil adatok.

Ezzel egyidőben be lett jelentve a Google+ szolgáltatás folyamatos kivezetése, 2019 augusztusi dátummal a végleg bezárása, amin azért kicsit mindenki meglepődött, legalábbis aki tudta, hogy mi is ez egyáltalán.

Újabb adatszivárgás

Két hónappal később, 2018 decemberében egy újabb, az előzőnél még súlyosabb adatvédelmi hibát jelentett be a Google, ami miatt akár 52 millió felhasználó email címéhez, és egyéb nem publikus profil adataihoz lehetett hozzáférni a Google egyik API-ja által.

Szerencsére jelszavak, bankkártya adatok és egyéb érzékeny adatok nem szerepelnek a listán. A hibát egy héten belül javították, és eddig semmi jel nem utal arra, hogy tényleges adatszivárgás is történt, de ebben persze senki nem lehet biztos.

Ezúttal pedig előrébb hozták a bezárást is, és pontosabb információkat is kaptunk, mégpedig hogy a végső határidő az április 2, azután már nem fogjuk elérni a Google+ profilunkat.

Vége

A Google minden határidőről emailben tájékoztatta a felhasználókat, és leírták a további teendőket. Az adatok lementésére a Google létrehozott egy súgó oldalt is, amely a szolgáltatások összefonódásai miatti káoszt tisztázza, és félreértéseket elkerülése végett egyértelműen leírja mi az ami törlődik és mi nem.
Pl.: a 2015 előtti képek törlődnek, de az azután szétválasztott Photos szolgáltatásban szereplő képek már nem, hisz az külön szolgáltatásként él tovább.

Persze kapunk lehetőséget az adatok letöltésére is, a közösségek, körök és fal tartalmai mind letölthetőek lettek számunkra.

Megszűnik a +1-ezés, Google+ bejelentkezés lehetősége is, de ezt már nagyon kevés helyen találjuk, hiszen a cég már rég egy másik módot, a Google Bejelentkezést ajánlja használni, ami a Google fiókkal használható, így lényegében ezzel szinte semmi problémája nem lesz az egyszerű felhasználóknak.

Hiányozni fog?

Valahogy sosem tudott maradandót alkotni a Google+, és ezt a felhasználók is így gondolják. Egy szűk rétegen kívül szinte senki nem használta.
Persze ki nem hallott róla pl keresőoptimalizálás során, hogy oda is posztolni kell, gyűjteni kell a +1-eket az oldalunkra, hisz ezek is mind számítanak.

A kötelező köröket sokan megfutották, ami annyiból állt, hogy amit a Facebookra posztoltak a céges fiókkal, azt kiposztolták ide is, és mint aki jól elvégezte a dolgát, gyorsan be is zárták az oldalt.

A kereső olvasta ezeket a tartalmakat, de felhasználók közül nem sokan látták ezeket az biztos, mi sem bizonyítja jobban, hogy a Google Pluson indított munkamenetek több mint 90%-a öt másodpercnél rövidebb volt.

Szóval tegyük fel a kérdést, hiányozni fog? Nekünk nem, és ezzel nem vagyunk egyedül.

Ti használtátok valaha is komolyan, a "kötelező" online marketing és keresőoptimalizálási feladatokat leszámítva?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2023. december 06.

Érezted már úgy, hogy a márkád már nem felel meg annak a képnek, amit a céged alapításakor meghatároztál? Ez teljesen természetes, hiszen ahogy mi változunk és fejlődünk az évek folyamán, ugyanezen a folyamaton a céged is végigmegy. Azonban nem mindegy, hogy a márkaidentitás és a brand mennyire van összhangban azzal, amit a vállalkozásod továbbfejlődött verziója képvisel. Főleg a közönség, a nyilvánosság, a potenciális ügyfelek számára. Elképzelhető, hogy esetedben is a márka újratervezése, azaz a rebranding lenne a megoldás.

2023. január 22.

Egy tanulmány szerint havonta 431 millió ember használja a Pinterestet, mint inspirációs forrást az élet minden területéhez: barkácsoláshoz, divathoz, lakberendezéshez, mindennapi receptekhez. A 14. legaktívabb közösségi médiaplatform, és egyike azoknak, amelyeken a legjelentősebb az üzleti promóció lehetősége. A Pinterest minden bizonnyal a közösségi média nagy játékosai közé sorolható, még akkor is, ha a számok nem érik el a versenytársait, a Facebookot és az Instagramot.

Népszerű bejegyzések