Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
Annak ellenére, hogy a webdesign nagy mértékben befolyásolja, hogy a látogató meddig marad egy adott honlapon, még mindig sokan hajlamosak legyinteni rá a honlaptervezés során. Pedig már csak a konverziók sikeraránya miatt sem mindegy, hogy milyen gyorsan fordulnak vissza a látogatók a weboldalról. Vagy mennyire érzik kényelmesen ott magukat, milyen gyorsan találják meg a keresett információt.
Ha nem jó a webdesign, az az értékesítésen és az ügyfélszerzésen is meglátszik. A kérdés éppen ezért az, hogy mik azok örökzöld best practice-ek, amiket érdemes figyelembe venni a webdesign tervezése során.
1. Használd következetesen a design elemeket
Nézzük meg bármelyik professzionálisan felépített weboldalt; az első dolog, ami feltűnhet, hogy mindegyik konzisztensen ugyanazokat a betűtípusokat, színeket, logókat és stílusokat használja minden egyes aloldalon.
Ennek a következetességnek jó oka van. Az egyforma vizuális elemek használata felismerhető és koherens márkaidentitást eredményez. Sőt, időt takaríthat meg a honlapkészítés során is, mivel nem kell minden egyes aloldalon azon gondolkodni, hogy milyen betűtípus vagy design legyen rajta.
Az egyik legrosszabb dolog, amit tehetsz, ha minden oldalon más például a tipográfia, a logó, vagy más színpalettával dolgozol. Ezzel csak összezavarjuk a látogatót. A letisztult design és a következetesen használt állandó designelemek viszont segíteni fogják a tájékozódásban, miközben erősítik és felismerhetővé teszik a márkát.
2. Priorizáljuk a tartalmakat a vizuális hierarchia kialakításával
A vizuális hierarchia a weboldal tartalmának rangsorolása és megjelenítésének módja a dizájn segítségével. Akkor hatékony a vizuális hierarchia, ha:
Az optimalizált vizuális hierarchia létrehozása bonyolult lehet. A profi webdesignerek az egyes elemek méretét, színét, kontrasztját és térközét használják arra, hogy a látogató figyelmét az oldalon keresztül egy meghatározott pontra irányítsák.
3. Térköz, térköz, white space
A webdesign egyik kulcsfontosságú eleme az elrendezés, konkrétabban az, hogy mennyi teret hagyunk a szöveg és egyéb vizuális, illetve design elemek érvényesülésének. A térköz helyes beállítása biztosítja például azt, hogy a szöveg egyértelmű, a tartalom pedig rendezett legyen, és a látogatók az oldal legfontosabb részeire összpontosíthassanak.
Maga a white space az egyes oldalelemek közötti üresen hagyott tér, se szöveg, se logó, se kép nem kerül rá. Ennek ellenére ennek a térnek funkciója van, arra használhatjuk, hogy a látogatók könnyen feldolgozhassák a weboldal tartalmát. Emellett a white space javítja az olvashatóságot is.
4. Legyen keresősáv
A keresősáv megkönnyíti a látogatók számára, hogy konkrét tartalmat egyszerűen és könnyen megtaláljanak a weboldaladon. Hasznos, ha a honlapodon sok olyan oldal vagy például blogcikk található, amelyek nem érhetők el könnyen a menük egyszeri átkattintásával. Ez egy igazi kényelmi és praktikus funkció, mégis sok weboldal tulajdonos feleslegesnek tartja.
5. A CTA-k kiemelése
Egy profi weboldal minden aloldalának célja van. És bár a vizuális hierarchia és a navigációs útvonalak kialakítása nagy szerepet játszik abban, hogy a látogatók a célnak megfelelően viselkedjenek, de a cselekvésre ösztönzés (CTA) segítségével győzheted meg őket a következő lépés megtételéről.
Ezek tehetik hatékonnyá a CTA-struktúrát:
Bár ez az 5 tanács előkelő helyet foglal el a legfontosabb webdesign best practice-ek között, természetesen vannak még más praktikák is. A fentebb már említett navigációs útvonalak értő kialakítása és a weboldal SEO optimalizálása is ilyen, akár egyedi honlap készítése, akár egy dobozos megoldás mellett döntesz. A lényeg az, hogy a webdesign esetén mindig kövesd azokat az örökzöld megoldásokat, amelyek sikeressé fogják tenni a honlapodat.
Tudod, mennyi időbe telik, amíg az emberek eldöntik, hogy a weboldaladon maradnak-e vagy inkább máshova kattintanak? Valószínűleg kevesebb időre van szükségük hozzá, mint amennyi ahhoz kellene, hogy elolvassák egy cikk címét és az első mondat.
Mindent összevetve, a látogatóknak átlagosan 5–15 másodpercbe telik, amíg meghozzák a döntést a maradásról vagy a távozásról. Ahhoz, hogy ezt a keretet növelni tudd és sikeresen becsatornázd az értékesítési folyamataidba a látogatót, többek között a webdesign bevált gyakorlatainak követése fog segíteni.
Ha jobban belegondolsz, a webdesign felelős az első benyomásért, ami a potenciális érdeklődőt éri a honlapon. Emiatt a webdesign lesz az a szegmens, amely meggyőzi az embereket arról, hogy maradjanak ott, ahol vannak. Vagy éppen ellenkezőleg.
Címkék
2019. május 30.
Egy jó weboldal a mai világban sokkal többet jelent egy egyszerű információforrásnál. Digitális marketingkampányod legfontosabb eleme, melynek feladata, hogy vállalkozásod a lehető legprofibb módon képviselje az online világban. Az elhanyagolt honlap nem csupán haszontalan, de cégedet, márkádat is rossz színben tünteti fel látogatóid előtt. De honnan állapíthatod meg, hogy oldalad nem elég felhasználóbarát és azonnali frissítésre, újratervezésre szorul?
2021. január 14.
Weboldalad betöltési sebessége fontos tényező. Nem csak a felhasználói élményt határozza meg alapjaiban, de keresőoptimalizálás szempontjából is kritikus jelentőségű. Éppen ezért fontos, hogy üzleti honlapod mindig a lehető leggyorsabban elérhető legyen. Most mutatunk néhány trükköt, melyek segítségével egyszerűen és gyorsan felpörgetheted weboldalad betöltési sebességét!