CoderWeb honlapkészítés, weboldal és webshop készítés

Utolsó frissítés: Szerző:

UX vs. CX - mi a különbség, és melyik fontosabb a weboldalad szempontjából?

A webfejlesztés és a modern marketing rengeteg rejtélyes fogalmat tartogat számunkra. Ezek közé tartozik például a User Experience (UX), valamint a Customer Experience (CX) is.

A felhasználói élmény és az ügyfélélmény, amik első ránézésre hasonlónak tűnnek, mégis rengeteg dologban térnek el egymástól.

De mit jelent pontosan ez a két fogalom, és mit érdemes róluk tudni, ha hatékonyan szeretnénk használni őket saját weboldalunk felépítése során? Most megmutatjuk!

A felhasználói élmény

A UX, azaz a felhasználói élmény összetett fogalom, mely egyszerre takar a programozás és a vizuális tervezés szempontjából lényeges dolgokat. Ide tartozik minden olyan elem, amivel a felhasználó oldalunk böngészése során találkozik, interakcióba lép. Beleértve oldalunk megjelenését, menürendszerét, és minden egyes elemet, egészen a legapróbb, kattintható elemig.

A tökéletes felhasználói élmény megteremtéséhez elengedhetetlen a honlap esztétikus megjelenése, átláthatósága és kezelhetősége, és természetesen az egyszerű navigáció, valamint a logikusan felépített tartalom is alapkövetelmény. A tökéletes UX célja ugyanis az oldal funkcionalitásának, egyszerű kezelhetőségének megteremtése.

Ha nem áldozunk elegendő energiát a felhasználói élmény kialakítására, potenciális kuncsaftjaink könnyen elpártolhatnak tőlünk. Legyen ugyanis megjelenését tekintve bármilyen szép is a weboldalunk, ha nem működik megfelelően, az rendkívül negatív képet fest vállalkozásunkról.

Éppen ezért a UX kialakítása a kezdetektől egészen az üzemeltetésig tartó feladat, melyhez hozzá tartozik a weboldal folyamatos tesztelése, a logikai bakik, valamint a böngészés élményét csorbító hibák javítása is.

Az ügyfélélmény

A CX, azaz az ügyfélélmény megnevezés már egy nehezebben körülírható, a UX-nél is tágabb fogalmat takar. Ha mindenképpen definiálnunk kellene, akkor azt mondanánk, hogy a CX egy fogyasztóinkat érő, racionális és emocionális, tudatos és tudatalatti hatások következtében kialakuló benyomás, mely hatással van arra, a célközönségünk hogyan vélekedik vállalkozásunkról.

Pozitív vagy negatív módon befolyásolja azt, hogy ügyfeleink mit gondolnak márkánkról, az általunk képviselt értékekről. Elpártolnak-e tőlünk, vagy a jövőben is minket választanak problémáik megoldására, igényeik kielégítésére.

A pozitív ügyfélélmény megteremtésének konkrét célja a potenciális kuncsaftok elégedettségének és lojalitásának növelése, kialakítása, melynek kulcsa leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban és a megfelelő kommunikációban rejlik.

A CX design tehát összetett feladat, melyhez vállalatunk teljes arculata, a kuncsaftokkal való viszonyuk, és kampányaink minősége is hozzájárulnak.

A tökéletes céges weboldal titka

Ahogyan a fentebbi definíciókból érzékelhető, a felhasználói élmény és az ügyfélélmény közt az élesebb határvonal meghúzása szinte lehetetlen. Egyik a másik nélkül nehezen létezhet, és a kuncsaftok megszerzéséhez, valamint megtartásához egyaránt szükség van mindkettőre.

A funkcionális weboldal például ugyanúgy befolyásolja cégünk megítélését, mint ahogyan a brandünkről kialakított kép is hatással van weboldalunk látogatóinak számára.

Éppen ezért a UX és a CX megteremtésén dolgozó csapatok munkája sok dologban találkozik. Mindkettőjük közös feladata elérni azt, hogy cégünk a legjobbat kínálja azoknak, akik az online felületünkön kapcsolatba kerülnek velünk. Érdemes tehát olyan csapattal dolgoznunk, ahol a web- és tartalomfejlesztéssel foglalkozó kollégák mindkét területen otthonosan mozognak.

Ahhoz ugyanis, hogy kiemelkedjünk versenytársaink közül és sikeres weboldalt építsünk, a tökéletes felhasználói- és ügyfélélmény megteremtése is elkerülhetetlen.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2020. április 24.

A visszafordulási arány egy weboldal esetében olyan fogalom, ami sokak számára elsőre rémisztően hangzik. Ha megtanuljuk azonban felmérni és kezelni, megértjük az okait, nem lesz más, mint egy statisztikai adat, amit saját hasznunkra fordíthatunk és profitálhatunk belőle.

2019. április 17.

Az ingyenesen letölthető céges applikációknak napjainkban se szeri, se száma, mára szinte minden nagyvállalat jelen lehet valamilyen formában okostelefonunkon. De van-e értelme annak, hogy boldog boldogtalan alkalmazások fejlesztésébe fektesse pénzét, és nem praktikusabb-e egy sokoldalú, reszponzív weboldal készítése?

Népszerű bejegyzések