Utolsó frissítés: Szerző:

UX vs. CX - mi a különbség, és melyik fontosabb a weboldalad szempontjából?

A webfejlesztés és a modern marketing rengeteg rejtélyes fogalmat tartogat számunkra. Ezek közé tartozik például a User Experience (UX), valamint a Customer Experience (CX) is.

A felhasználói élmény és az ügyfélélmény, amik első ránézésre hasonlónak tűnnek, mégis rengeteg dologban térnek el egymástól.

De mit jelent pontosan ez a két fogalom, és mit érdemes róluk tudni, ha hatékonyan szeretnénk használni őket saját weboldalunk felépítése során? Most megmutatjuk!

A felhasználói élmény

A UX, azaz a felhasználói élmény összetett fogalom, mely egyszerre takar a programozás és a vizuális tervezés szempontjából lényeges dolgokat. Ide tartozik minden olyan elem, amivel a felhasználó oldalunk böngészése során találkozik, interakcióba lép. Beleértve oldalunk megjelenését, menürendszerét, és minden egyes elemet, egészen a legapróbb, kattintható elemig.

A tökéletes felhasználói élmény megteremtéséhez elengedhetetlen a honlap esztétikus megjelenése, átláthatósága és kezelhetősége, és természetesen az egyszerű navigáció, valamint a logikusan felépített tartalom is alapkövetelmény. A tökéletes UX célja ugyanis az oldal funkcionalitásának, egyszerű kezelhetőségének megteremtése.

Ha nem áldozunk elegendő energiát a felhasználói élmény kialakítására, potenciális kuncsaftjaink könnyen elpártolhatnak tőlünk. Legyen ugyanis megjelenését tekintve bármilyen szép is a weboldalunk, ha nem működik megfelelően, az rendkívül negatív képet fest vállalkozásunkról.

Éppen ezért a UX kialakítása a kezdetektől egészen az üzemeltetésig tartó feladat, melyhez hozzá tartozik a weboldal folyamatos tesztelése, a logikai bakik, valamint a böngészés élményét csorbító hibák javítása is.

Az ügyfélélmény

A CX, azaz az ügyfélélmény megnevezés már egy nehezebben körülírható, a UX-nél is tágabb fogalmat takar. Ha mindenképpen definiálnunk kellene, akkor azt mondanánk, hogy a CX egy fogyasztóinkat érő, racionális és emocionális, tudatos és tudatalatti hatások következtében kialakuló benyomás, mely hatással van arra, a célközönségünk hogyan vélekedik vállalkozásunkról.

Pozitív vagy negatív módon befolyásolja azt, hogy ügyfeleink mit gondolnak márkánkról, az általunk képviselt értékekről. Elpártolnak-e tőlünk, vagy a jövőben is minket választanak problémáik megoldására, igényeik kielégítésére.

A pozitív ügyfélélmény megteremtésének konkrét célja a potenciális kuncsaftok elégedettségének és lojalitásának növelése, kialakítása, melynek kulcsa leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban és a megfelelő kommunikációban rejlik.

A CX design tehát összetett feladat, melyhez vállalatunk teljes arculata, a kuncsaftokkal való viszonyuk, és kampányaink minősége is hozzájárulnak.

A tökéletes céges weboldal titka

Ahogyan a fentebbi definíciókból érzékelhető, a felhasználói élmény és az ügyfélélmény közt az élesebb határvonal meghúzása szinte lehetetlen. Egyik a másik nélkül nehezen létezhet, és a kuncsaftok megszerzéséhez, valamint megtartásához egyaránt szükség van mindkettőre.

A funkcionális weboldal például ugyanúgy befolyásolja cégünk megítélését, mint ahogyan a brandünkről kialakított kép is hatással van weboldalunk látogatóinak számára.

Éppen ezért a UX és a CX megteremtésén dolgozó csapatok munkája sok dologban találkozik. Mindkettőjük közös feladata elérni azt, hogy cégünk a legjobbat kínálja azoknak, akik az online felületünkön kapcsolatba kerülnek velünk. Érdemes tehát olyan csapattal dolgoznunk, ahol a web- és tartalomfejlesztéssel foglalkozó kollégák mindkét területen otthonosan mozognak.

Ahhoz ugyanis, hogy kiemelkedjünk versenytársaink közül és sikeres weboldalt építsünk, a tökéletes felhasználói- és ügyfélélmény megteremtése is elkerülhetetlen.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2021. október 06.

Nem elég az, ha cégünkkel jelen vagyunk a Facebook-on, legalább ennyire fontos az is, hogy milyen az oldalunk megjelenése. Most a tökéletes hatás érdekében megmutatjuk azt, hogyan méretezd tökéletesen a közösségi felületen használt borítóképed, profilképed, és milyen minőségű illusztrációkat használj posztjaidhoz!

2021. május 11.

Egy gondosan felépített weboldal több szempontból is marketingstratégiád egyik leghatékonyabb eszköze. Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, hogyan szerezhetsz több hírlevél-feliratkozót vagy lelkes követőt a közösségi médiában, akik akkor is értesülni fognak majd az üzleteddel kapcsolatos, fontos hírekről, ha épp nem kattintanak a weboldaladra!

Népszerű bejegyzések