Utolsó frissítés: Szerző:

UX vs. CX - mi a különbség, és melyik fontosabb a weboldalad szempontjából?

A webfejlesztés és a modern marketing rengeteg rejtélyes fogalmat tartogat számunkra. Ezek közé tartozik például a User Experience (UX), valamint a Customer Experience (CX) is.

A felhasználói élmény és az ügyfélélmény, amik első ránézésre hasonlónak tűnnek, mégis rengeteg dologban térnek el egymástól.

De mit jelent pontosan ez a két fogalom, és mit érdemes róluk tudni, ha hatékonyan szeretnénk használni őket saját weboldalunk felépítése során? Most megmutatjuk!

A felhasználói élmény

A UX, azaz a felhasználói élmény összetett fogalom, mely egyszerre takar a programozás és a vizuális tervezés szempontjából lényeges dolgokat. Ide tartozik minden olyan elem, amivel a felhasználó oldalunk böngészése során találkozik, interakcióba lép. Beleértve oldalunk megjelenését, menürendszerét, és minden egyes elemet, egészen a legapróbb, kattintható elemig.

A tökéletes felhasználói élmény megteremtéséhez elengedhetetlen a honlap esztétikus megjelenése, átláthatósága és kezelhetősége, és természetesen az egyszerű navigáció, valamint a logikusan felépített tartalom is alapkövetelmény. A tökéletes UX célja ugyanis az oldal funkcionalitásának, egyszerű kezelhetőségének megteremtése.

Ha nem áldozunk elegendő energiát a felhasználói élmény kialakítására, potenciális kuncsaftjaink könnyen elpártolhatnak tőlünk. Legyen ugyanis megjelenését tekintve bármilyen szép is a weboldalunk, ha nem működik megfelelően, az rendkívül negatív képet fest vállalkozásunkról.

Éppen ezért a UX kialakítása a kezdetektől egészen az üzemeltetésig tartó feladat, melyhez hozzá tartozik a weboldal folyamatos tesztelése, a logikai bakik, valamint a böngészés élményét csorbító hibák javítása is.

Az ügyfélélmény

A CX, azaz az ügyfélélmény megnevezés már egy nehezebben körülírható, a UX-nél is tágabb fogalmat takar. Ha mindenképpen definiálnunk kellene, akkor azt mondanánk, hogy a CX egy fogyasztóinkat érő, racionális és emocionális, tudatos és tudatalatti hatások következtében kialakuló benyomás, mely hatással van arra, a célközönségünk hogyan vélekedik vállalkozásunkról.

Pozitív vagy negatív módon befolyásolja azt, hogy ügyfeleink mit gondolnak márkánkról, az általunk képviselt értékekről. Elpártolnak-e tőlünk, vagy a jövőben is minket választanak problémáik megoldására, igényeik kielégítésére.

A pozitív ügyfélélmény megteremtésének konkrét célja a potenciális kuncsaftok elégedettségének és lojalitásának növelése, kialakítása, melynek kulcsa leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban és a megfelelő kommunikációban rejlik.

A CX design tehát összetett feladat, melyhez vállalatunk teljes arculata, a kuncsaftokkal való viszonyuk, és kampányaink minősége is hozzájárulnak.

A tökéletes céges weboldal titka

Ahogyan a fentebbi definíciókból érzékelhető, a felhasználói élmény és az ügyfélélmény közt az élesebb határvonal meghúzása szinte lehetetlen. Egyik a másik nélkül nehezen létezhet, és a kuncsaftok megszerzéséhez, valamint megtartásához egyaránt szükség van mindkettőre.

A funkcionális weboldal például ugyanúgy befolyásolja cégünk megítélését, mint ahogyan a brandünkről kialakított kép is hatással van weboldalunk látogatóinak számára.

Éppen ezért a UX és a CX megteremtésén dolgozó csapatok munkája sok dologban találkozik. Mindkettőjük közös feladata elérni azt, hogy cégünk a legjobbat kínálja azoknak, akik az online felületünkön kapcsolatba kerülnek velünk. Érdemes tehát olyan csapattal dolgoznunk, ahol a web- és tartalomfejlesztéssel foglalkozó kollégák mindkét területen otthonosan mozognak.

Ahhoz ugyanis, hogy kiemelkedjünk versenytársaink közül és sikeres weboldalt építsünk, a tökéletes felhasználói- és ügyfélélmény megteremtése is elkerülhetetlen.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2022. augusztus 14.

A landing oldal az online értékesítés és a konverzióra csábítás hatékony eszköze. De csak akkor, ha a kivitelezés professzionális: a design segíti a konverziószerzést, a szöveg pedig ütős, meggyőző és nem hagyja a látogatót kihátrálni a konverzióból. A munka első felét nyugodtan bízd ránk. A másik feléhez pedig megmutatjuk, milyen elemekből kell állnia egy landing oldal szövegezésének ahhoz, hogy dőljenek a konverziók.

2024. április 08.

Sok kezdő vállalkozás esik abba a hibába, hogy nem vagy nem jól határozza meg a célcsoportját, pedig hatékonyan értékesíteni nem lehet enélkül. Te is tudod, hogy nem lehet mindenki az ügyfeled, a vásárlód. Ahhoz, hogy sikeres legyél, először is létre kell hozni egy buyer personát, azaz egy képzeletbeli ideális vevőt. Ennek mikéntjéről olvashatsz a cikkben.

Népszerű bejegyzések