Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A usability azon fogalmak egyike, melyet gyakorta hallani abban az esetben, ha weboldal tervezésről van szó. Sokak számára azonban nem teljesen tiszta a jelentése, és gyakran keverik össze a user experience, azaz a felhasználói élmény fogalmával.
Most megmutatjuk, mit is jelent pontosan a használhatóság és miért fontos, hogy megteremtsd weboldalad felépítése során.
A usability, magyarul használhatóság a webdesign egy fontos tényezője. Megmutatja, mennyire hatékonyan, eredményesen használható egy weboldal felhasználói szemszögből. Ebbe gyakorlatilag minden olyan dolog beletartozik, melyet a látogató az oldalon tartózkodva megtapasztal.
A navigációs sávok, a gombok, a menük, a tartalom, a képek és videós illusztrációk, a linkek, és még sorolhatnánk. Ezek működőképessége jelenti a használhatóság alapját, melynek megléte a felhasználói élmény tervezése során elengedhetetlen alapfeltétel.
A használhatóság esetében a lényeg, hogy a felhasználók minél egyszerűbben és hatékonyabban tudják elérni céljukat. Egy weboldal esetében ez annyit tesz, hogy a felületet úgy alakítsuk ki, hogy a látogatók minél gyorsabban és egyszerűbben megtalálják azt, amiért az oldalunkra érkeztek.
Egy honlap esetében az egyik legfontosabb használhatósági követelményt a hozzáférhetőség jelenti. Ha a felhasználók az oldalt nem tudják megjeleníteni, akkor az képtelen betölteni tervezett funkcióját, és gyakorlatilag használhatatlanná válik.
Az elérhetőség sok dologtól függhet. A dolog hátterében állhat szerverhiba, hibás link, de előfordulhat az is, hogy weboldalunk bizonyos eszközökkel nem kompatibilis, vagy különböző böngészők nem megfelelő módon tudják megjeleníteni.
Éppen ezért fontos, hogy minden esetben odafigyeljünk a reszponzív tervezésre, és honlapunk különböző böngészőkben és az okos eszközök eltérő kijelzőn is megjeleníthető legyen. Hiszen minél többen nem tudják elérni az oldalt, annál több látogatót, aktív ügyfelet veszítünk.
Korábban már foglalkoztunk azzal, mennyit számít egy oldal betöltési sebessége keresőoptimalizálási szempontból. Érdemes megemlíteni, hogy ennek a tulajdonság használhatóság szempontjából is nagy jelentősége van.
A kutatások szerint egy átlagos internetező nagyjából két másodpercig vár egy adott oldal betöltésére. Ha ezalatt az idő alatt nem jelenik meg az általa várt tartalom, egyszerűen fogja magát és továbbkattint.
Egy lassú weboldal éppen ezért nem csak a keresőmotorok találati listáin végez hátrébb, de rátévedő látogatókat, potenciális ügyfeleket is elriasztja. Röviden és tömören fogalmazva tehát, minél lassabban tölt be honlapunk, annál alacsonyabb a használhatósága.
Weboldalunk kialakítása során érdemes odafigyelnünk arra, hogy ne térjünk el túlzottan a megszokott navigációs elemek használatától. Használjunk jól áttekinthető menüsort, lehetőleg egyszerű és lényegre törő menüpontokkal. A menüsor helye minden aloldal esetében legyen fix, és törekedjünk arra, hogy márkánk logója, megnevezése mindig a bal oldalon foglaljon helyet, míg (egy webáruház esetében) a kosár a jobb oldalon.
Erre azért van szükség, mert a felhasználók már megszokták az egyszerű, logikus felépítést, hiszen a legtöbb weblapon ezzel találkoznak. Ha a mi honlapunkon túl sok időt kell eltölteniük a navigáció kitapasztalásával, nagy eséllyel interakció nélkül fogják elhagyni, és egy egyszerűbben kezelhető alternatíva után néznek majd.
Bármilyen meglepően is hangzik elsőre, a tartalom ugyanúgy a használhatóság része, mint az oldalunk felépítése. A nehezen befogadható, dagályos tartalom rontja a befogadhatóságot és növeli annak az esélyét, hogy látogatóink nem olvassák el cikkeinket. Ez pedig egyértelműen rontja az oldal használhatóságát.
Fontos, hogy egy webre szánt szöveget megfelelően tagoljunk, használjunk jól látható címsorokat, felsorolásokat, ágyazzunk be linkeket a szövegbe, és lehetőleg használjunk fotós, grafikus, vagy videós illusztrációt is a könnyebb értelmezhetőség érdekében.
Címkék
2018. december 21.
A tabletek és okostelefonok elterjedése a honlapkészítés területén is új trendeket hozott magával. Egyre többen használják telefonjukat az internet böngészésére, és ha nem tartunk lépést a korral, oldalunk rengeteg potenciális látogatót veszíthet. De mit is várnak el az emberek egy mobilbarát weboldaltól?
2021. április 26.
Egy üzleti weboldal legfőbb célja, hogy hatékonyan vonzza be a látogatókat és aktív ügyfelekké alakítsa őket. Ahhoz azonban, hogy ez sikerüljön, a honlapnak kívül-belül rendben kell lennie. Megfelelő tartalmat kell szolgáltatnunk célközönségünk számára, mégpedig olyan formában, ami képes arra, hogy átadja szakmaiságunkat és segítsen a leendő ügyfelekkel történő bizalom kiépítésében.