Utolsó frissítés: Szerző:

Lapozás vagy végtelen görgetés – melyik a felhasználóbarát megoldás?

Weboldalunk felépítése során rendkívül fontos szerepet tölt be a kérdés, hogy az általunk megosztott tartalmak milyen módon legyenek fogyaszthatóak a látogatók számára.

A mobileszközök és közösségi oldalak korában nagy népszerűségnek örvendenek a végtelenül görgethető tartalomfolyamok, melyeket sokan továbbra sem kedvelnek a kontrollvesztés és az interaktivitás hiánya miatt.

Ebben a bejegyzésben egyaránt megmutatjuk a módszer előnyeit és hátrányait, valamint azt is megtudhatod, hogy a különböző eszközökre tervezett weboldalak esetében melyik tartalommegjelenítési megoldást érdemes alkalmaznod.

Végtelen görgetés

A végtelen görgetéses módszer segítségével gyorsan és egyszerűen futhatunk végig hosszabb tartalmakon. Ráadásul anélkül, hogy azokat bármilyen cselekvésre ösztönző oldalelem megszakítaná. Ez sok esetben praktikus, azonban nem minden weboldal esetében jelent feltétlenül működő megoldást.

A végtelen görgetés leginkább az olyan tartalmak esetén ajánlott, melyeket a felhasználók nagyobb eséllyel böngésznek mobiltelefonon, tableten, vagy egyéb mobileszközön. Ilyen esetekben az interakciós gombok és egyéb megoldások hiánya segíthet abban, hogy a felhasználók figyelmét ne zavarja meg semmi, és több időt töltsenek az oldalunkon.

A görgetés kiváló megoldás olyan honlapok esetében, melyeken a felhasználók nem feltétlenül egy konkrét dolgot keresnek, hanem nagy mennyiségű szöveges vagy vizuális tartalom böngészése a céljuk. A legtökéletesebb példát erre az olyan közösségi oldalak hírfolyamai jelentik, mint a Facebook vagy a Pinterest.

A végtelen görgetésnek azonban megvannak a maga hátrányai is. Ezek közül az egyik legnagyobb az, hogy az elfogyasztott tartalom mennyiségével együtt jár a betöltési sebesség lassulása is. A sebességcsökkenés pedig egy idő után könnyedén vezethet ahhoz, hogy a felhasználók elhagyják oldalunkat.

Ez ellen a legjobb megoldás az un. lazy-load betöltés, ami annyit jelent, hogy az oldalon a nem látható erőforrások mint pl a képek csak akkor kerülnek betöltésre, ha a felhasználó odaér a görgetésben. Ezzel a módszerrel nem kell lemondani sem a sebességről, sem a végtelen görgetésről, mivel dinamikusan mindig az az erőforrás fog betöltődni amire szükségünk van.

Valamint arról sem szabad megfeledkezni, hogy emellett a megoldás mellet jóval nehezebben kereshetők és könyvjelzőzhetők a tartalmak.

Lapozás

A lapozós megoldás legnagyobb előnye, hogy a végtelen görgetéssel szemben a kontrollt a felhasználó kezébe adja. Megadja a távozás, vagy a könyvjelzőzés utáni folytatás lehetőségét, és alkalmat biztosít az interakcióra. Ezáltal a konverziós ráta növelése szempontjából is hatékony megoldás lehet. Arról nem is beszélve, hogy sokkal könnyebben kereshetővé teszi az oldalunkon található kontentet.

Nagy hátránya azonban, hogy kevésbé mobilbarát megoldást jelent.

Természetesen ebben az esetben eszköztől és az oldalunk designtól is függ az, hogy mennyire lehet számunkra működőképes a navigáció eme formája. Egy jól megtervezett, reszponzív megjelenés pedig segít abban, hogy oldalunk számítógépen és mobileszközökön is tökéletesen megjeleníthető legyen.

Melyiket válasszuk?

Összességében elmondható, hogy mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. A végtelen görgetés leginkább a kifejezetten mobileszközökre tervezett oldalak esetében lehet hatékony megoldás, míg a laptopokon és asztali PC-ken érdemes a nagyobb kontrollt biztosító lapozós kezelőfelületet választani.

A döntés persze oldalunk céljától, stílusától és a rajta található tartalomtól is függ.

Az olyan, marketingcélú honlapok esetében ahol fontos a konverziós ráta, talán a klasszikus, lapozós kialakítás lehet célravezetőbb, míg a szinte végtelen mennyiségű, diverz tartalommal operáló oldalak esetében egyértelműen a görgetés jelenti a leginkább látogatócsalogató opciót.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2020. szeptember 17.

A saját weboldal egy vállalkozás esetében alapkövetelmény. Egyszerűbben kereshető, több információt tárolhatunk és rendszerezhetünk rajta, és a bizalomépítésben is erősebb eszköz. Az alábbiakban bemutatjuk azt, miért nem képes 2020-ban sem a közösségi média arra, hogy pótolni tudjon egy jól megtervezett, profi weboldalt!

2023. november 22.

Az emelkedő adóktól, a nehéz beszerzésekig vagy a létszámhiányig minden érezhető egy vállalkozás életében. Mindezek az akadályok még fontosabbá teszik az ünnepi szezonra való felkészülést az eladások növelése érdekében, ami egyes felmérések szerint akár 9-10 százalék körüli árbevétel-növekedést jelent. Íme 3 tipp, amellyel felkészítheted vállalkozásod az ünnepi szezonra.

Népszerű bejegyzések