Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A favicon az angol favorite icon kifejezésből származik, eredeti jelentése: könyvjelző ikon. A weboldalak címében található kis kép, általában a logó egy jellegzetes része, amely segíti a könnyebb tájékozódást. Ez a kis ikon a szövegtől balra helyezkedik el, célja a honlap azonosítása és a felhasználói élmény biztosítása.
Ma már minden igényes honlap rendelkezik faviconnal, bár nem kötelező elem. Néhány ismertebb favicon, hogy biztosan értsd, miről van szó:
A favicon körülbelül 20 éve létezik. Az Internet Explorer 5-ös verziójában jelent meg először és a könyvjelzők (favorites) jelölését szolgálta, innen alakult ki később a neve. Azóta már minden böngészőben használják, persze a kezdeti négyzet alak és .ico kiterjesztésű fájl helyett ma már másféle verziókban is elfogadott.
Régen azért volt praktikus a favicon megléte, mert a böngészőkben még nem lehetett egyszerre több fület megnyitni. Ilyen esetekben a tálcán szereplő weboldal beazonosítását segítette ez az elem.
A mai modern böngészőkben a weboldal megnyitását követően azonnal látható a favicon a címsor elején. Ez azért hasznos eleme a weboldalnak, mert a felhasználói szokásokat tekintve, egyszerre több fület nyitunk meg a böngészés során, ilyenkor a faviconok megkönnyítik a navigálást közöttük.
Manapság az alábbi helyeken találkozunk még faviconnal: a könyvjelzőként elmentett weboldalak listázásakor segíti az áttekintést, valamit az elmentett oldalak parancsikonja is ez. Nézz rá az okostelefonodra! Amikor elindítasz itt egy alkalmazást, akkor valójában a weboldal faviconját felhasználó képre kattintasz rá.
A fenti példából látható, hogy a faviconnak egyre nagyobb jelentősége van. Sokan csak a logótervezésre figyelnek, amikor új vállalkozást indítanak, de a favicon készítéséről elfeledkeznek. Pedig a kettő nem ugyanaz! A favicon egy jóval kisebb méretű kép, ezért gyakran csak a logó egy jellemző részletét tartalmazza.
Figyeld meg, hogy a CoderWeb hogyan csinálja! A logóban szerepel a név és a webhely címe is, de faviconként csak a körhöz hasonlító C betűt használjuk, benne a W betűvel. Ez az egyszerű piktogram jól kifejezi a vállalat küldetését, ami az egyedi weblapok készítése és más egyéb dolgok, amik ebbe a körbe tartoznak, mint például az online marketing és a keresőoptimalizálás.
A favicon meghatározásakor különösen oda kell figyelnünk a színekre. Nem szabad eltérni túlzottan a weboldal színétől, ugyanakkor a figyelemfelkeltés miatt fontos, hogy minden háttéren jól kivehető legyen a kép. A fekete-fehér verzió is jó lehet, de az élénkebb színek jobban vonzzák a tekintetet.
A faviconok méretéről is essen szó, hiszen ez is fontos! Kezdetben csak 16 x 16 pixeles képek feleltek meg faviconnak, ma már többféle méretezés is elfogadott, hiszen az okostelefonok kijelzőjén ez a méretű kép túl kicsi.
Emellett 2019 óta a Google előírja, hogy olyan négyzet alakú kép lehet csak favicon, melynek mérete 48-cal osztható. De ahogy láthattad, ma már a négyzet forma sem kitétel, bizonyos keretek között tere van a kreativitásnak.
A favicont komolyabb képszerkesztő programmal, illetve a neten elérhető alkalmazásokkal egyszerűen létre lehet hozni, azonban jobb, ha ezt szakemberre bízod. A webdesign készítése során születik meg a favicon is, amelyről nem szabad elfeledkezni.
A weblapkészítő tudni fogja, hogy milyen kiterjesztésben és formátumban kell elkészítenie a képeket, valamint azt is, hogyan varázsolhatja be a honlapod címsorába. A CoderWeb e téren is a legprofibb munkát végzi.
Keress minket bizalommal!
Címkék
2020. január 29.
Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük a négy legfontosabb dolgot, melyet mindenképp érdemes ellenőrizned azelőtt, hogy honlapod elérhetővé tennéd a nyilvánosság számára.
2024. augusztus 12.
Az omnichannel marketing ma már egyetlen marketingszakember számára sem jelent újdonságot, bár azt még mindig kevesen tudnák megmondani, hogy mi is ez valójában. Arról ugyanis sokkal kevesebb szó esik, hogy mik az omnichannel marketing előnyei és miben különbözik például a multichannel marketing és a cross-chanel marketing alapvető megközelítéseitől, vagy miért fontos például az ügyfélélmény szempontjából. Legújabb cikksorozatunkban ezeknek a kérdéseknek járunk utána.