Utolsó frissítés: Szerző: Heveli Edwin
A favicon az angol favorite icon kifejezésből származik, eredeti jelentése: könyvjelző ikon. A weboldalak címében található kis kép, általában a logó egy jellegzetes része, amely segíti a könnyebb tájékozódást. Ez a kis ikon a szövegtől balra helyezkedik el, célja a honlap azonosítása és a felhasználói élmény biztosítása.
Ma már minden igényes honlap rendelkezik faviconnal, bár nem kötelező elem. Néhány ismertebb favicon, hogy biztosan értsd, miről van szó:
A favicon körülbelül 20 éve létezik. Az Internet Explorer 5-ös verziójában jelent meg először és a könyvjelzők (favorites) jelölését szolgálta, innen alakult ki később a neve. Azóta már minden böngészőben használják, persze a kezdeti négyzet alak és .ico kiterjesztésű fájl helyett ma már másféle verziókban is elfogadott.
Régen azért volt praktikus a favicon megléte, mert a böngészőkben még nem lehetett egyszerre több fület megnyitni. Ilyen esetekben a tálcán szereplő weboldal beazonosítását segítette ez az elem.
A mai modern böngészőkben a weboldal megnyitását követően azonnal látható a favicon a címsor elején. Ez azért hasznos eleme a weboldalnak, mert a felhasználói szokásokat tekintve, egyszerre több fület nyitunk meg a böngészés során, ilyenkor a faviconok megkönnyítik a navigálást közöttük.
Manapság az alábbi helyeken találkozunk még faviconnal: a könyvjelzőként elmentett weboldalak listázásakor segíti az áttekintést, valamit az elmentett oldalak parancsikonja is ez. Nézz rá az okostelefonodra! Amikor elindítasz itt egy alkalmazást, akkor valójában a weboldal faviconját felhasználó képre kattintasz rá.
A fenti példából látható, hogy a faviconnak egyre nagyobb jelentősége van. Sokan csak a logótervezésre figyelnek, amikor új vállalkozást indítanak, de a favicon készítéséről elfeledkeznek. Pedig a kettő nem ugyanaz! A favicon egy jóval kisebb méretű kép, ezért gyakran csak a logó egy jellemző részletét tartalmazza.
Figyeld meg, hogy a CoderWeb hogyan csinálja! A logóban szerepel a név és a webhely címe is, de faviconként csak a körhöz hasonlító C betűt használjuk, benne a W betűvel. Ez az egyszerű piktogram jól kifejezi a vállalat küldetését, ami az egyedi weblapok készítése és más egyéb dolgok, amik ebbe a körbe tartoznak, mint például az online marketing és a keresőoptimalizálás.
A favicon meghatározásakor különösen oda kell figyelnünk a színekre. Nem szabad eltérni túlzottan a weboldal színétől, ugyanakkor a figyelemfelkeltés miatt fontos, hogy minden háttéren jól kivehető legyen a kép. A fekete-fehér verzió is jó lehet, de az élénkebb színek jobban vonzzák a tekintetet.
A faviconok méretéről is essen szó, hiszen ez is fontos! Kezdetben csak 16 x 16 pixeles képek feleltek meg faviconnak, ma már többféle méretezés is elfogadott, hiszen az okostelefonok kijelzőjén ez a méretű kép túl kicsi.
Emellett 2019 óta a Google előírja, hogy olyan négyzet alakú kép lehet csak favicon, melynek mérete 48-cal osztható. De ahogy láthattad, ma már a négyzet forma sem kitétel, bizonyos keretek között tere van a kreativitásnak.
A favicont komolyabb képszerkesztő programmal, illetve a neten elérhető alkalmazásokkal egyszerűen létre lehet hozni, azonban jobb, ha ezt szakemberre bízod. A webdesign készítése során születik meg a favicon is, amelyről nem szabad elfeledkezni.
A weblapkészítő tudni fogja, hogy milyen kiterjesztésben és formátumban kell elkészítenie a képeket, valamint azt is, hogyan varázsolhatja be a honlapod címsorába. A CoderWeb e téren is a legprofibb munkát végzi.
Keress minket bizalommal!
Címkék
2021. november 08.
Itt az idő felkészülni a 2021-es Black Friday kampányra. Kell ez neked egyáltalán? Hogyan készülj fel rá? Mi legyen az ajánlat? A CoderWeb Black Friday kisokosával minden kihagyhatatlan lépésre felkészítünk.
2022. március 07.
Nincs könnyű dolga a KKV szektornak az utóbbi néhány évben. Hol a járvány miatt megváltozott világrenddel, hol az ebből eredő inflációval és válsággal, hol pedig egy háború fenyegetésével kell megtanulnunk együtt élni. Hogyan járj el helyesen és tartsd fent a megélhetésedet – és az alkalmazottaidét – ilyen válságos időkben? Hogyan reklámozz, mit kommunikálj és mit ne?