Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
A rossz online felhasználói élmény következményekkel jár. Feltűnt mostanában, hogy csökken a weboldalad forgalma, nő a visszapattanó látogatók aránya és elmaradnak a konverziók? Elképzelhető, hogy nem vagy nem csak a termékedben/szolgáltatásodban van a hiba. Hanem a weboldal rossz felhasználói élményében, ami elűzi a látogatóidat. De mik a leggyakoribb hibák, amelyek rossz felhasználói élményt generálnak a honlapodon?
Gondolj bele: általában miért leszünk frusztráltak, amikor online vagyunk? Ez egyszerű: bármilyen okból is látogatsz meg egy honlapot, például azért, hogy tanulj egy témáról, vásárolj valamit vagy a munkád miatt, egy dolog okoz problémát: ha nem tudod teljesíteni a célodat. Mert a honlap túl lassú, túl bonyolult, zavaros, akadályozott, túl agresszíven kényszeríti rád a szolgáltatását.
Ezek a pillanatok alkotják a felhasználói frusztráció építőköveit. Ha a megélhetésed és a vállalkozásod bevétele a weboldaladon múlik, csökkentened kell azokat a rizikófaktorokat, amelyek azt kockáztatják, hogy a felhasználó idő előtt távozzon.
Az internet egyetlen kattintással, koppintással vagy kereséssel elérhetővé teszi a versenytársaidat. Éppen ezért a sikerhez elengedhetetlen a rossz felhasználói élmény okainak megértése, azonosítása és megszüntetése, illetve ezért kell már a honlaptervezés és webdizájn tervezés során is figyelmet fordítani az UX-ra.
1. Technikai hibák miatti megbízhatatlanság
Egy felmérés szerint a felhasználók 63%-a elhagyja a weboldalt, ha azt megbízhatatlannak találja. A webdizájn és felhasználói élmény vonatkozásában azt weboldalt tekintjük megbízhatatlannak, ahol az alábbi technikai hibák fordulnak elő:
Fontos, hogy időről időre meggyőződj arról, hogy a honlapodon vannak-e technikai problémák vagy hibás hivatkozások. Ha a látogatók fedezik fel a problémát, könnyedén megbízhatatlannak titulálják a weboldalad és a vállalkozásod, a márkád elveszíti a hitelességét a szemükben. Mindez csökkenő organikus és fizetett forgalmat, kevesebb konverziót jelent. Erre a weboldal készítés során is érdemes figyelni.
2. Lassú a weboldal
Tudtad, hogy a felhasználók 40%-a elhagyja weboldalt, ha több mint 3 másodpercig tart a betöltés? A Google szerint a felhasználók 53%-a pattan le a honlapról, ha mobilon 3 másodpercnél tovább tart a betöltődés. Emiatt nem hagyhatjuk figyelmen kívül a weboldal lassú betöltésének problémáját.
Tehát a cél az, hogy minél gyorsabban töltődjön be a weboldal, mert annál gyorsabban lesznek vevőid is. Hogy ez mennyire nem vicc, azt az Amazon példája is jól instruálja: az e-commerce-óriás eladásai például 1%-kal csökkentek a weboldal gyenge teljesítménye miatt. Esetükben az 1% mintegy 1,3 milliárd dollár éves veszteséget jelentett.
Mit tehetsz azért, hogy gyorsabban töltődjön be a weboldalad? Van néhány dolog a tarsolyunkban: optimalizáld a képek méretét és a videók számát, csökkentsd a CSS-t, a JavaScriptet és a HTML-t, javítsd a szerver válaszidejét.
Ezen felül, amit szintén nem ajánlott elhanyagolni, az a weboldal sebességének folyamatos ellenőrzése. Ezt akár a Google PageSpeed Insight ingyenes eszközével is megteheted, de természetesen vannak ennél sokrétűbb weboldal sebesség ellenőrző megoldások is.
3. Túl sok ajánlattal bombázod egyszerre
A kevesebb több: ez a weboldalad ajánlataira is. Könnyen beleeshetsz abba a hibába, hogy több lehetőséget kínálsz az ügyfeleknek, mint amennyit fel tudnának dolgozni. Felesleges 4-5-6 csomagajánlattal bombázni őket, mert csak a frusztrációjukat növeled.
Ezt nem mi mondjuk, hanem Barry Schwartz amerikai pszichológus kutatása jutott arra a következtetésre, hogy a túl sok választási lehetőség szorongáshoz és frusztrációhoz vezethet. Nem számít, mennyire triviális a választás, minden felhasználó számára kognitív terhelést ad.
Ebben az esetben kompromisszumos megoldás lehet (ha nem tudod például racionalizálni a termék- vagy szolgáltatásportfóliódat és szükséged van több ajánlatra), ha keresési lehetőséget, többféle szűrőt vagy rendezési lehetőséget építesz be a termékoldalba, így a felhasználóknak nem kell a kelleténél több elem között böngészniük.
4. Nagyon agresszív az értékesítési taktikád
Ugye te sem szereted, ha szinte még be sem töltődött a honlap, de máris vagy 2-3 pop-up ablak kerül a szemed elé azt harsogva, hogy vásárolj, iratkozz fel, pörgesd meg a szerencsekereket stb. Alapvetően természetesen ezekkel a konverzióösztönző marketingeszközökkel sem lenne probléma, de az időzítés nagyon nem mindegy.
Abban az esetben, ha a látogató még azelőtt kapja az arcába ezeket az ajánlatokat, hogy lehetősége lett volna felmérni magát a terméket/szolgáltatást, megismerni a céged és a branded, a pop-up lelövése mellett valószínűleg a honlapot is el fogja hagyni.
Hogy ezt kiküszöböld, érdemes nagyobb figyelmet fordítani az időzítésre (azaz időt hagyni a felhasználónak felmérni a terepet) és a felhasználói viselkedéshez igazítani a pop-up ablak megjelenését. Hogy is van ez?
Manapság az egyik legjobb online konverziónövelő eszköz az exit intent pop-up ablak. A hagyományostól eltérően ez az intelligens megoldás észleli a felhasználó kilépési / oldalelhagyási szándékát és csak ekkor ugrik fel, hogy megmentse a konverziót, ha nem is egy direkt értékesítéssel, de egy hírlevél feliratkozással, amivel még mindig becsatornázhatod a látogatót egy hosszabb értékesítési folyamatba, sales journey-be.
Így ahelyett, hogy egyből elveszítenéd az érdeklődőt, több időd lesz elnyerni a bizalmát például a hírlevélben küldött tartalmaid segítségével, vagy akár egyszeri 10%-os kupon ajánlattal, amit a feliratkozásért cserébe kapott.
A felsorolt hibákon kívül még számtalan dolog ronthatja a weboldalad felhasználói élményét, A túlságosan vibráló dizájn, ami eltereli a felhasználó figyelmét vagy az, hogy nem reszponzív, vagyis mobilbarát a honlap, szintén konverzióblokkoló tényező lehet. Amennyiben te tökéletes felhasználói élménnyel ajándékoznád meg az egyedi honlapod látogatóit, keress minket bizalommal!
2021. február 09.
Akár webáruházról, akár saját üzleti weboldalról van szó, fontos a jó minőségű, saját fotók és illusztrációk használata. A jó minőségű fotók és grafikák használata mellett megannyi érv szól még a bizalomépítés mellett. Most összegyűjtöttünk párat ezek közül, hogy megmutassuk, a tökéletes weboldal üzemeltetéséhez miért is van szükséged tökéletes, egyedi illusztrációkra!
2020. június 22.
Egy honlap felépítése a keresőmotorok számára legalább annyira fontos, mint látogatóinknak. És sokkal nagyobb eséllyel is landolhatunk a találati lista élén abban az esetben, ha saját üzleti weboldalunk struktúrája jól átgondolt és profin megtervezett. Megmutatjuk, mik azok a fontos SEO szempontok, melyeket az oldaltérkép megtervezése során figyelembe kell vennünk.