Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
A rossz online felhasználói élmény következményekkel jár. Feltűnt mostanában, hogy csökken a weboldalad forgalma, nő a visszapattanó látogatók aránya és elmaradnak a konverziók? Elképzelhető, hogy nem vagy nem csak a termékedben/szolgáltatásodban van a hiba. Hanem a weboldal rossz felhasználói élményében, ami elűzi a látogatóidat. De mik a leggyakoribb hibák, amelyek rossz felhasználói élményt generálnak a honlapodon?
Gondolj bele: általában miért leszünk frusztráltak, amikor online vagyunk? Ez egyszerű: bármilyen okból is látogatsz meg egy honlapot, például azért, hogy tanulj egy témáról, vásárolj valamit vagy a munkád miatt, egy dolog okoz problémát: ha nem tudod teljesíteni a célodat. Mert a honlap túl lassú, túl bonyolult, zavaros, akadályozott, túl agresszíven kényszeríti rád a szolgáltatását.
Ezek a pillanatok alkotják a felhasználói frusztráció építőköveit. Ha a megélhetésed és a vállalkozásod bevétele a weboldaladon múlik, csökkentened kell azokat a rizikófaktorokat, amelyek azt kockáztatják, hogy a felhasználó idő előtt távozzon.
Az internet egyetlen kattintással, koppintással vagy kereséssel elérhetővé teszi a versenytársaidat. Éppen ezért a sikerhez elengedhetetlen a rossz felhasználói élmény okainak megértése, azonosítása és megszüntetése, illetve ezért kell már a honlaptervezés és webdizájn tervezés során is figyelmet fordítani az UX-ra.
1. Technikai hibák miatti megbízhatatlanság
Egy felmérés szerint a felhasználók 63%-a elhagyja a weboldalt, ha azt megbízhatatlannak találja. A webdizájn és felhasználói élmény vonatkozásában azt weboldalt tekintjük megbízhatatlannak, ahol az alábbi technikai hibák fordulnak elő:
Fontos, hogy időről időre meggyőződj arról, hogy a honlapodon vannak-e technikai problémák vagy hibás hivatkozások. Ha a látogatók fedezik fel a problémát, könnyedén megbízhatatlannak titulálják a weboldalad és a vállalkozásod, a márkád elveszíti a hitelességét a szemükben. Mindez csökkenő organikus és fizetett forgalmat, kevesebb konverziót jelent. Erre a weboldal készítés során is érdemes figyelni.
2. Lassú a weboldal
Tudtad, hogy a felhasználók 40%-a elhagyja weboldalt, ha több mint 3 másodpercig tart a betöltés? A Google szerint a felhasználók 53%-a pattan le a honlapról, ha mobilon 3 másodpercnél tovább tart a betöltődés. Emiatt nem hagyhatjuk figyelmen kívül a weboldal lassú betöltésének problémáját.
Tehát a cél az, hogy minél gyorsabban töltődjön be a weboldal, mert annál gyorsabban lesznek vevőid is. Hogy ez mennyire nem vicc, azt az Amazon példája is jól instruálja: az e-commerce-óriás eladásai például 1%-kal csökkentek a weboldal gyenge teljesítménye miatt. Esetükben az 1% mintegy 1,3 milliárd dollár éves veszteséget jelentett.
Mit tehetsz azért, hogy gyorsabban töltődjön be a weboldalad? Van néhány dolog a tarsolyunkban: optimalizáld a képek méretét és a videók számát, csökkentsd a CSS-t, a JavaScriptet és a HTML-t, javítsd a szerver válaszidejét.
Ezen felül, amit szintén nem ajánlott elhanyagolni, az a weboldal sebességének folyamatos ellenőrzése. Ezt akár a Google PageSpeed Insight ingyenes eszközével is megteheted, de természetesen vannak ennél sokrétűbb weboldal sebesség ellenőrző megoldások is.
3. Túl sok ajánlattal bombázod egyszerre
A kevesebb több: ez a weboldalad ajánlataira is. Könnyen beleeshetsz abba a hibába, hogy több lehetőséget kínálsz az ügyfeleknek, mint amennyit fel tudnának dolgozni. Felesleges 4-5-6 csomagajánlattal bombázni őket, mert csak a frusztrációjukat növeled.
Ezt nem mi mondjuk, hanem Barry Schwartz amerikai pszichológus kutatása jutott arra a következtetésre, hogy a túl sok választási lehetőség szorongáshoz és frusztrációhoz vezethet. Nem számít, mennyire triviális a választás, minden felhasználó számára kognitív terhelést ad.
Ebben az esetben kompromisszumos megoldás lehet (ha nem tudod például racionalizálni a termék- vagy szolgáltatásportfóliódat és szükséged van több ajánlatra), ha keresési lehetőséget, többféle szűrőt vagy rendezési lehetőséget építesz be a termékoldalba, így a felhasználóknak nem kell a kelleténél több elem között böngészniük.
4. Nagyon agresszív az értékesítési taktikád
Ugye te sem szereted, ha szinte még be sem töltődött a honlap, de máris vagy 2-3 pop-up ablak kerül a szemed elé azt harsogva, hogy vásárolj, iratkozz fel, pörgesd meg a szerencsekereket stb. Alapvetően természetesen ezekkel a konverzióösztönző marketingeszközökkel sem lenne probléma, de az időzítés nagyon nem mindegy.
Abban az esetben, ha a látogató még azelőtt kapja az arcába ezeket az ajánlatokat, hogy lehetősége lett volna felmérni magát a terméket/szolgáltatást, megismerni a céged és a branded, a pop-up lelövése mellett valószínűleg a honlapot is el fogja hagyni.
Hogy ezt kiküszöböld, érdemes nagyobb figyelmet fordítani az időzítésre (azaz időt hagyni a felhasználónak felmérni a terepet) és a felhasználói viselkedéshez igazítani a pop-up ablak megjelenését. Hogy is van ez?
Manapság az egyik legjobb online konverziónövelő eszköz az exit intent pop-up ablak. A hagyományostól eltérően ez az intelligens megoldás észleli a felhasználó kilépési / oldalelhagyási szándékát és csak ekkor ugrik fel, hogy megmentse a konverziót, ha nem is egy direkt értékesítéssel, de egy hírlevél feliratkozással, amivel még mindig becsatornázhatod a látogatót egy hosszabb értékesítési folyamatba, sales journey-be.
Így ahelyett, hogy egyből elveszítenéd az érdeklődőt, több időd lesz elnyerni a bizalmát például a hírlevélben küldött tartalmaid segítségével, vagy akár egyszeri 10%-os kupon ajánlattal, amit a feliratkozásért cserébe kapott.
A felsorolt hibákon kívül még számtalan dolog ronthatja a weboldalad felhasználói élményét, A túlságosan vibráló dizájn, ami eltereli a felhasználó figyelmét vagy az, hogy nem reszponzív, vagyis mobilbarát a honlap, szintén konverzióblokkoló tényező lehet. Amennyiben te tökéletes felhasználói élménnyel ajándékoznád meg az egyedi honlapod látogatóit, keress minket bizalommal!
Címkék
2024. július 08.
Ma már szinte minden vállalkozásnak van weboldala. Legyen szó akár egy szolgáltatóról – például fodrászról, ügyvédről vagy grafikusról –, termelő/gyártó cégről vagy webshopról, a saját honlap már elengedhetetlen feltétele az üzleti érvényesülésnek. Azonban attól, hogy van egy többé-kevésbé működő és üzemelő weboldal a cég tarsolyában, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az hatékony és segít elérni az üzleti célokat. Éppen ezért a nagy kérdés az, hogy: mikor van itt az ideje egy új weboldalnak?
2019. január 16.
A legtöbb kisvállalkozás nem fordít elég időt arra, hogy weboldalát a keresőmotorok igényeihez igazítva adjon esélyt magának a nagyobb látogatottságra. Jól megválasztott kulcsszavakkal pedig az olyan keresők, mint a Google az egyik leginkább effektív marketing-alternatívának bizonyulnak. Miért olyan fontos, hogy a te céged is megfelelő hangsúlyt fektessen a keresőoptimalizálásra?