Utolsó frissítés: Szerző:

Mi az a CAPTCHA és miért fontos?

Mi az a CAPTCHA?

A CAPTCHA elnevezés a „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart ” rövidítése. Magyarul ez kb annyit tesz, hogy: „teljesen automatizált Turing-teszt az emberek és a számítógépek megkülönböztetésére.”

A hagyományos CAPTCHA megoldások tehát általában úgy működnek, hogy robotok számára nehéz, emberek számára viszont könnyű feladatokat adnak a látogatok számára.

De mi is az a Turing-teszt, és miért érdekel bárkit is, hogy megkülönböztesse az embert a számítógéptől, amikor meglátogat egy weboldalt?

A Turing-teszt

Ha kapcsolatba lépsz az Amazon ügyfélszolgálatával, emberrel vagy robottal beszélsz? Automatizált program, vagy egy valódi ember empátiájára támaszkodsz a segítségkérésben? Kinek a döntésében bízol jobban?

Nos, mivel a számítógépek egyre okosabbak, a mesterséges intelligencia szakemberei úgy érezték, hogy szükség van egy olyan tesztre, amely megkülönbözteti az embert az automatizált rendszerektől.

Manapság a Turing-teszt formái az egész interneten megtalálhatók, akár egy olyan doboz formájában, amelyben be kell jelölni, hogy „Nem vagyok robot”, akár egy számokból, betűkből vagy ezek kombinációiból álló kód, akár egy képválasztás formájában.

Miért kell egy weboldalnak megkülönböztetnie az embereket a robotoktól?

Röviden, ez a biztonsági rendszer megvédi az oldal adminisztrátorait a spamektől. A spam olyan kéretlen hozzászólás, poszt vagy üzenet, amely általában egy robotból származik, és általában irreleváns szöveget vagy nem kívánt linket tartalmaz, beleértve a hackelési vagy adathalász kísérleteket is.

Az ilyen üzenetek idegesítőek, és feleslegesen pazarolják az idődet. Legrosszabb esetben veszélyeztetheti a számítógép vagy a telefon biztonságát, elveszítheted az adatokat, vagy másoknak hozzáférést biztosíthat saját adataidhoz.

A klasszikus spam mellett más fontos okokat is meg kell említeni:

  • Számítógépes rendszer teljesítménye – a „botok” által ostromolt rendszer lelassulhat, ami hatással van a valódi látogatókra.
  • Felhasználói és jelszavas biztonság – a CAPTCHA-rendszer – más kiegészítő intézkedések mellett – megakadályozhatja a támadásokat.
  • A marketing-költségvetés pazarlásának elkerülése – igen, egyes vállalatok kifejezetten azért hoztak létre botokat, hogy rákattintsanak a versenytársak digitális marketingkampányaira, hogy elpazarolják az online hirdetési költségvetésüket.

Honnan származik a reCAPTCHA?

A reCAPTCHA a Google szolgáltatása, amely segít megkülönböztetni az igazi látogatókat a robotoktól. A "re" csak egy továbbfejlesztett változat, amelyet a Google fejlesztett ki és használ.

Sok kutatás után és a mesterséges intelligencia fejlődésének segítségével a Google-nak sikerült olyan CAPTCHA-rendszereket létrehoznia, amelyek nemcsak egyszerűbben használhatók, hanem dinamikusan alkalmazkodnak a távol tartani kívánt botok fejlődéséhez.

Előnyök kontra hátrányok

Mint minden másnak, a reCAPTCHA-nak is vannak előnyei és hátrányai. Korábban már tisztáztuk, hogy az erős oldal a biztonság, az oldal védelme a hamis felhasználói regisztrációktól, spamektől és csalásoktól. Ráadásul ingyenes és nagyon könnyen megvalósítható.

A reCAPTCHA-nak azonban van néhány hátránya is:

  • A felhasználók elégedetlenek lehetnek, ha meg kell erősíteniük, hogy emberek. Bár gyakran kevesebb, mint 10 másodpercbe telik egyes képek felismerése vagy egy négyzet bejelölése, előfordulhat, hogy néhányan felhagynak a webhely böngészésével.
  • A reCAPTCHA-nak csatlakoznia kell a Google szervereihez, hogy működjön, ami lelassíthatja az általa védett weboldal működését (de nem lassítja annyira, mint egy esetleges támadás).
  • A rendszer működése érdekében a Google átveszi és felhasználja a webhelyedről származó információkat, amikor telepíti a reCAPTCHA modult, ami adatvédelmi és GDPR-problémákat vethet fel.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ajánlott bejegyzések

2024. január 15.

A SWOT-elemzés egy nagyon hatékony technika arra, hogy felmérjük erősségeinket és gyengeségeinket, ezért a projektmenedzsment több területén is alkalmazzák. Nem szabad kihagyni a SWOT-analízis készítését akkor sem, amikor új vállalkozást indítunk. Lássuk a részleteket!

2019. szeptember 16.

Ahogyan egy nyomtatott vagy digitális kiadvány, úgy egy weboldal esetében is alapvető igazság, hogy nem szólhat egyszerre mindenkihez. A különböző célközönség eltérő vizuális megjelenést, másfajta oldalfelépítést, és legfőképp: más tartalmat kíván. Ebben a cikkben éppen ezért azt mutatjuk meg, hogyan határozhatod meg célközönséged hatékonyan, és növelheted ezáltal honlapod potenciális látogatóinak számát.

Népszerű bejegyzések