Utolsó frissítés: Szerző: Szabó Zsolt
Akik kicsit is jártasak a weboldalkészítés vagy az online marketing témakörében, azok egész biztosan hallottak már a sitemap, azaz webhelytérkép / oldaltérkép fogalmáról. Sokan keverik azonban össze a drótvázzal, vagy nem tudják, mit is jelent pontosan, és miért elengedhetetlen a keresőoptimalizálási stratégia szempontjából a jól átgondolt és megtervezett oldaltérkép.
Ebben a bejegyzésben bemutatjuk, mi is az a sitemap, milyen jelentőséggel bír a SEO szempontjából, és belepillantunk abba is, hogyan optimalizálhatjuk megfelelően saját weboldalunk térképét.
Az oldaltérkép nem más, mint a webhely térképe, az oldalainak listája, mely segít a keresőmotoroknak megtalálni, feltérképezni és indexelni az adott honlap összes tartalmát. Az oldaltérképek azt is megadják a keresőmotoroknak, hogy az adott webhely mely oldalai a legfontosabbak.
Az oldaltérképeknek több fajtája is létezik. Ilyen lehet például a felhasználói oldaltérkép, mely egy csupasz linkekből álló menü formájában segíti a látogatókat abban, hogy az adott oldalon tájékozódjanak. Ez a módszer ma már nem számít elterjedtnek, hiszen kevésbé átlátható, és a legtöbb honlap már fejlett keresőrendszereket használ helyette, melyekkel az adott honlapon található tartalom gyorsan és hatékonyan böngészhető.
Ami számunkra is fontos azonban, az a SEO sitemap, melynek több formája is létezhet. Legelterjedtebb a normál XML sitemap, melyek célja kivétel nélkül az, hogy a nagy keresőmotorok tájékozódását segítse weboldalunk kódjainak sűrűjében.
A felépítésére egy minta:
<url>
<loc>https://www.coderweb.hu/</loc>
<lastmod>2021-05-25T12:42:13+00:00</lastmod>
<priority>1.00</priority>
</url>
<url>
<loc>https://www.coderweb.hu/honlapkeszites</loc>
<lastmod>2021-05-25T12:42:13+00:00</lastmod>
<priority>0.80</priority>
</url>
<url>
<loc>https://www.coderweb.hu/keresooptimalizalas</loc>
<lastmod>2021-05-25T12:42:13+00:00</lastmod>
<priority>0.80</priority>
</url>
<url>
Jól látható, hogy megadható az adott aloldal elérése, az utolsó módosítás dátuma, valamint a korábban említett prioritás is.
A normál XML sitemap SEO szempontjából az egyik legfontosabb oldaltérkép forma. Gyakorlatilag egy XML fájl, ami a weboldal összes URL-je mellett különböző jelzőparamétereket is tartalmaz.
Ez segít a keresőmotoroknak abban, hogy oldalunkat gyorsabban és hatékonyabban térképezhessék fel, ezáltal bizonyos tartalmaink nagyobb eséllyel végeznek előkelőbb helyen például a Google találati listáján.
A robotok ugyanis a belső linkek hálózata alapján tájékozódnak. Ez azt jelenti, hogy oldalunk belső linkjeinek felépítése minél kaotikusabb, az algoritmusok annál lassabban és nehezebben térképezik fel, és annál nehezebb módon képesek az oldalak közti hierarchia hatékony felépítésére.
Az XML sitemap segít abban, hogy eligazítsa a keresőmotorok robotjait, és megmutassa számukra, oldalunkon mely tartalmak bírnak nagyobb értékkel egy adott kategóriában, melyeket érdemes a találati listákon előbb megjeleníteniük.
Alapvetően azt mondhatjuk, hogy egy webhely működtetéséhez nincs szükséged saját oldaltérképre. Azonban ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy séfkésre sincs szükséged, hiszen kenyérvágóval is szeletelhetsz húst. Igaz, körülményesebb és kevésbé eredményes munka lesz, de ha nagyon szeretnéd, a feladat megoldható.
Az oldaltérkép létezése tehát nem alapfeltétel, azonban, ha nem rendelkezel vele, csak a saját munkádat teszed nehezebbé. Egy jó sitemap ugyanis képes nagyban megkönnyíteni a keresőmotorok robotjainak feladatát, ami azt jelenti, hogy oldalad hamarabb és hatékonyabban végezhet jó helyen a találati listájukon.
A sitemap tehát kiváló eszköz arra, hogy kicsit megtold, hatékonyabbá tedd online marketingedet és a javadra fordítsd a keresőoptimalizálásban rejlő lehetőségeket. És ha már élhetsz egy ilyen remek megoldással, akkor miért is hagynád elúszni?
Pláne annak tudatában, hogy manapság már rengeteg ingyenes segédeszköz is létezik, melyekkel egy alapvető XML sitemap könnyen és gyorsan létrehozható. Abban az esetben persze, ha szeretnénk a keresőoptimalizálásból kihozni a lehető legtöbbet, érdemes lehet ezt a feladatot is a SEO legrejtettebb bugyrait is jól ismerő szakemberre bízni.
Címkék
2019. április 03.
Már hónapokkal ezelőtt bejelentették a Google közösségi oldalának a Google Plusnak leállítását, most eljött a határidő, tegnapi nappal véglegesen megszűnt. Nagy reményekkel indították el 8 évvel ezelőtt, sajnos ezekből nem sok valósult meg, és leginkább csak negatív híreket hallottunk róla és a hanyatlásáról. A legutóbbi adatszivárgás botrányok aztán végleg betették számára a kaput. Vége. Bezárt. Nézzük át gyorsan, mi volt ez, miért jött létre, és mi történt vele.